Inlägg från: Kaffegalningen |Visa alla inlägg
  • Kaffegalningen

Läs denna bok :D

Angående SLV:s råd så är de väl nyligen ändrade? Då jag fick min son för fyra år sedan var det fyra månader men det har väl ändrats rätt nyligen?

Jag välkomnar mer information om flaskmatning! Superbra! På så sätt kan rena faktafel rensas ut, från båda "läger". Då jag gick över till ersättning för fyra år sedan fanns det INGEN information på nätet annat än vad andra skrev i forumet. Min svägerska var i kontakt med en tillverkare om en fråga om ersättning och hur man ger och fick till svar att de inte fick svara henne utan den kontakten fick bara tas genom BVC. Att man inte ska få göra reklam för ersättning kan jag köpa - men att inte ens få svara på frågor då konsumenterna tar kontakt?!

Jag kommer ihåg då FL:s första wikiartikel om flaskmatning kom upp, det har hänt mycket sedan dess. Nu finns, och kommer, mer information, vilket jag välkomnar! Då tror jag vi får en mer nyanserad debatt. Främst vill jag dock att skamkänslan försvinner, jag anser mig vara en nära förälder vilket brukar resultera i att jag måste förklara varför jag inte ammade - ska de bedöma om jag hade giltiga skäl?! Många kvinnor som jag stött på som flaskmatar känner att de måste förklara sig och först då man själv flaskmatar kryper historier från nära och kära fram angående eget bruk av ersättning. Det har varit tabu att tala om innan man är i ersättningsträsket båda två... Om båda alternativen är "rumsrena" och kan diskuteras på föräldragrupper och liknande kan man ta ställning på ett bättre sätt enligt mig.

• Kaffegalningen

Dr mupp: då jag läste slv 2008 stod det att smakisar fick ges från fyra månader även om bröstmjölken skulle vara huvudsaklig kost till 6 månader. Jag mejlade tom av nyfikenhetsskäl om varför råden förändrades från tre till fyra månader.

Står ju fortfarande ungefär lika ser jag nu:
    Pyttesmå smakprov
    En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen.

• Kaffegalningen

Ja? När jag skriver smakportioner menar jag smakportioner och den storleken - det är inte svårare än så.

• Kaffegalningen

Så när någon säger att man ska börja ge smakportioner slänger man i ungen några matskedar?? Jag anser att du har lite egna definitioner för att försöka leka messersmith...

Svar på tråden Läs denna bok :D