• Dr Mupp

Läs denna bok :D

pixie mason skrev 2012-06-18 13:55:54 följande:
    Älskar kapitlet som handlar om varför man ska amma i 6 Månader. Där det kommer fram att det är ju kvinnor som lever i U länder som inte har tillgång till rent vatten. Så man ser ju lixom vad sjukvården ska skuldbelägga oss kvinnor för allt. Så kan man inte amma eller inte vill amma så finns det ju ändå mat för våra små som vi alla borde ge med gott samvete. Det får vara slut på detta tjat om amma eller inte amma!!
    Och det är en felaktighet i boken, Synd för det drar ner seriösiteten. Det är ingen skillnad på svenska barn och barn i u-l'nderna och Who tar inte hänsyn till eventuell brist på rent vatten. Who tar hänsyn til vad som är optimal uppfödning.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    pixie mason skrev 2012-06-23 21:46:58 följande:
    Men vad är exakt riskerna med flaskmatning för oss som lever i sverige?
    Vi kokar vattnet till ersättningen vi kokar flaskor och nappar så ungarna drar inte i sig massa bakterier
    ersättningen innehåller inte massa "gift"
    så vad är det som är sån "risk" med och ge barnet flaska?

vad är risken med och amma för jag antar det måste ju finnas såna med då?
    Ökd risk för PSD.

Ökad risk för diarré, nej långt ifrån alla kokar vattnet till ersättningen. Den absoluta majoriteten tar kallvatten direkt ur kran och värmer i micron. Därför att de fått för sig att vårt kommunala kranvatten är sterilt. Flaskor, vatten och pulver kan i värsta fall innehålla farliga bakterier.  det är därför flaskor ska kokas före använing, vattnet ska kokas och pulvret ska blandas i 70 gradigt vatten. 

Ökad risk för förstoppning, läs bara i flaskmatningsforumet så går många barn på laktulos eller annat för att de är förstoppade.

Ökad risk för fetma, ja det sambandet är bevisat. 
    Ökad risk för diabetes typ 1, ja det sambandet är bevisat.

Ökad risk för asthma, ja det är bevisat.
    Misstänkt ökad risk för allergier, inte helt bevisat, men de flesta studier pekar på det. 

För mammor är det en ökad risk för bla bröstcancer.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Kaffegalningen skrev 2012-06-23 23:50:04 följande:
    Angående SLV:s råd så är de väl nyligen ändrade? Då jag fick min son för fyra år sedan var det fyra månader men det har väl ändrats rätt nyligen?

Jag välkomnar mer information om flaskmatning! Superbra! På så sätt kan rena faktafel rensas ut, från båda "läger". Då jag gick över till ersättning för fyra år sedan fanns det INGEN information på nätet annat än vad andra skrev i forumet. Min svägerska var i kontakt med en tillverkare om en fråga om ersättning och hur man ger och fick till svar att de inte fick svara henne utan den kontakten fick bara tas genom BVC. Att man inte ska få göra reklam för ersättning kan jag köpa - men att inte ens få svara på frågor då konsumenterna tar kontakt?!

Jag kommer ihåg då FL:s första wikiartikel om flaskmatning kom upp, det har hänt mycket sedan dess. Nu finns, och kommer, mer information, vilket jag välkomnar! Då tror jag vi får en mer nyanserad debatt. Främst vill jag dock att skamkänslan försvinner, jag anser mig vara en nära förälder vilket brukar resultera i att jag måste förklara varför jag inte ammade - ska de bedöma om jag hade giltiga skäl?! Många kvinnor som jag stött på som flaskmatar känner att de måste förklara sig och först då man själv flaskmatar kryper historier från nära och kära fram angående eget bruk av ersättning. Det har varit tabu att tala om innan man är i ersättningsträsket båda två... Om båda alternativen är "rumsrena" och kan diskuteras på föräldragrupper och liknande kan man ta ställning på ett bättre sätt enligt mig.
    Sen 2003 har rekommendationerna varit att man ska helamma/ge ersättning de första sex månaderna och sen börja med fast föda. Bröstmjölk/ersättning bör vara en del av kosten hela första året. Innan det var rekommendationerna att man skulle börja med mat vid 4-6 månaders ålder. 4 månaders rekommendation har det iaf inte varit de senaste 20-30 åren.

Det nya är att man kan ge smaksensationer på max ett kryddmått om dagen från det att bebisen är fyra månader. 
  • Dr Mupp
    Kaffegalningen skrev 2012-06-24 08:59:56 följande:
    Dr mupp: då jag läste slv 2008 stod det att smakisar fick ges från fyra månader även om bröstmjölken skulle vara huvudsaklig kost till 6 månader. Jag mejlade tom av nyfikenhetsskäl om varför råden förändrades från tre till fyra månader.

Står ju fortfarande ungefär lika ser jag nu:
    Pyttesmå smakprov
    En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen.
    Ja och smakprovenerna ska vara på ca 1 kryddmått.
  • Dr Mupp
    Kaffegalningen skrev 2012-06-24 18:49:31 följande:
    Ja? När jag skriver smakportioner menar jag smakportioner och den storleken - det är inte svårare än så.
    smakprov och smakportion är olika saker.Smakportioner brukar vara på några matskedar.
  • Dr Mupp
    MalinEddie skrev 2012-06-24 20:14:28 följande:
    Ja, denna punkt missuppfattas nog av många "amningsvänliga" barnmorskor vilket kan få tråkiga konsekvenser för både barnet och mamman.

"Steg 6
    Inte ge något annat än bröstmjölk till nyfödda barn om det inte är medicinskt indikerat
    Ett friskt, fullgånget barn behöver inget annat än din råmjölk. Ditt barn ska inte få något annat än din egen bröstmjölk under BB-tiden om inte barnläkare ordinerar det. Att ge vatten eller tillägg stör amningen och ger barnet färre tillfällen att suga på bröstet, vilket leder till att amningen inte kommer igång lika bra. Det är dessutom förödande för en mammas självkänsla och ger henne signaler om att hon lätt kan ersättas."
    www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_co...:10-steg-till-amningsvaenligt-sjukhus&catid=8&Item id=46

Jag har fött två barn på ett amningsvänligt sjukhus och det var väldigt rabiat personal. Jag har dåliga minnen därifrån tyvärr och jag ville amma. Kan bara tänka mig vad flaskmatande föräldrar har. Som jag har förstått det är det vanligt att de ammar på bb för att sedan övergå till ersättning direkt när de kommer hem. Personalen får dem att skämmas om de vill något annat. Det kändes som att de bara tänkte amning och glömde bort att min kropp var min egen. Det är inte okej att ta på någons bröst utan att fråga. Sedan har jag frågat mig hur kunniga de var egentligen. "Allt ser bra ut" sa man när första barnet hade fel tag. Det viktiga var väl att släppa hem ytterligare än mamma som ammade, inte att hon mådde bra. Som nybliven förälder litar man ofta på vården. Inga konstigheter med det. De ska väl veta vad de pratar om? Jag ville som sagt amma och hade troligtvis aldrig gett ersättning om jag hade fått en bättre start och en BVC-sköterska som faktiskt kunde något om amning.
    de sk amnigsvänliga sjukhusen finns inte längre. Kontrollen är borta och sjukhusen gör som de vill nu. Att det finns vårdpersonal som är idioter är knappast nått nytt även om det inte borde få förekomma. Själv har jag träffat på vårdpersonal som propsat på ersättning mot min vilja och som bla gav min son ersättnig bakom ryggen på mig (han låg på neo och de orkade inte gå 100 meter för att väcka mig när jag sov inne på BB).
  • Dr Mupp
    Plutteli skrev 2012-06-24 21:01:52 följande:
    Det jag upplevt är iaf att det är sjukt dåligt med info i förväg. Jag gick inte på föräldrautbildning när jag väntade tvåan men med ettan gick vi och där frågade en mamma om flaskmatning och fick svar att: 1) det är onödigt att bestämma i förväg om man vill amma eller ej, för när barnet är fött kan man känna helt annorlunda. 2) om man tror att det inte kommer gå att amma så blir det en självuppfyllande profetia så därför ska man inte ha ett "tänk om" tänk. 3) sjukvården får inte informera om ersättning eller flaskor, det man behöver veta finns att läsa på paketet eller så får man fråga vänner..

Dvs ett svar som var käpprätt. Just då var jag inte alls inläst på vad som egentligen gällde men hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag sagt emot.
    Sånt gör mig förbannad. Det står klart i innocentideklarationen att det är vården som ska stå för infomrtionen om föräldrarna önskar det.

Kanske är det dags att kvinnor startar flaskningshjälpen, Det var ju brist på bra information och stöd som gjorde att kvinnor startade amningshjälpen, 
  • Dr Mupp
    Plutteli skrev 2012-06-24 21:10:14 följande:
    Det är ju av den orsaken den paragrafen finns, för att ammande mammors barn inte ska ges ersättning i onödan mot föräldrarnas vilja. Min kusins första barn propsade personalen också i ersättning fast att hon spydde upp allt. De menade på att hon var så liten och mamman hade så små bröst att det inte kunde finnas mjölk nog ännu...
    Problemen är att amningsvänliga sjukhusprojektet är nerlagt sen länge och personalen inte längre bryr sig om paragraferna, De fortsätter att kalla sig amningsvänliga (låter bra)
Svar på tråden Läs denna bok :D