Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Läs denna bok :D

Jag har inte läst kommentarerna i tråden eller boken men min första tanke är att det är trevligt att det också finns en bok om flaskmatning. Det finns hur mycket info som helst att finna när det gäller amning (undvik BVC dock oavsett hur du matar) men det är sämre när det kommer till flaskmatning. Det är inte det lättaste alla gånger och flaskmatande föräldrar oroar sig gärna för anknytningen. Det är viktigt att man visar på att det inte finns något att oroa sig för där. Det blir vad man gör det till.  De flesta pallar ju faktiskt inte upp barnet med flaskan utan ger kroppslig närhet samtidigt. Flaskmatande föräldrar är inte sämre på att svara på barnets signaler. Vi måste sluta döma varandra oavsett om det gäller en amning eller flaskmatning.
    Jag föredrar amning men har också flaskmatat mitt första barn till viss del. Jag tror att det är jätteviktigt att man ser till mamman och den enskilda familjen när det gäller hur barnet matas. Alla vet nog att bröstmjölk är något bättre än ersättning men är en mamma som ammar mot sin vilja bra för barnet och anknytningen? Absolut inte. Man måste tänka längre än mjölken. Som en klok mamma sa till mig någon gång, kärleken sitter inte i bröstvårtan.

• MalinEddie
    pixie mason skrev 2012-06-18 13:55:54 följande:
    Älskar kapitlet som handlar om varför man ska amma i 6 Månader. Där det kommer fram att det är ju kvinnor som lever i U länder som inte har tillgång till rent vatten.
    Jag har som sagt inte läst boken men där ser jag redan ett fel. Det stämmer inte alls.
  • MalinEddie
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:32:31 följande:
    precis
    man är väll inte nära bara när man matar man är väll nära resten av tiden också.
    Jag håller med men nu blir jag intresserad av att läsa boken efter din kommentar om u-länder. Boken borde ju fokusera på flaskmatning, ersättning och anknytning. Inte sprida felaktiga fakta om amning.
  • MalinEddie
    pixie mason skrev 2012-06-23 21:17:52 följande:
    oj 2 år ?
    men klarar sig en unge på endast ammning i 2 år?
    kan bara tänka mig sonen som käkar spagetti med köttfärs sås som en tok och är 15 månader om ja bara skulle amma han skulle han ju vara svin hungrig eller tänker ja fel? :P
    Det finns något som heter delamning. Det är hur bra som helst att amma barn länge. Det är också toppebra att erbjuda ersättning länge. Det finns mycket nyttigheter i både bröstmjölk och ersättning. Enligt livmedelsverket ska bröstmjölk eller ersättning vara huvudfödan det första året. Att ett barn äter annan mat hindrar inte det.
  • MalinEddie
    Plutteli skrev 2012-06-23 22:43:50 följande:
    pixie mason: Hur var det med rekommendationen för hur länge man ska ge ersättning i boken? Står det att ersättning bör vara basen i barnets kost hela första året eller står det bara fram till typ 6 månader?
    Det vill jag också gärna veta. Oavsett hur man väljer att mata sitt barn ska man få ta del av aktuella rekommendationer och varför dessa existerar.
  • MalinEddie
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:47:16 följande:
    Alltså så här är det!!!

Jag skrev denna tråd för och informera om boken.
    Min tanke var att det vore skönt för alla och läsa lite mera fakta! Jag har inte skrivit boken!! Jag tycker det är ganska bra det kap där det står om att WHO skickar ut rekomenationer som gäller för U länder med tanke på att man inte ska ge ersättning för vattnet är dåligt vilket det är i många av de länderna.
    Sen är det väll klart att det inte bara är därför man ska amma för att vattnet är uselt det har jag ALDRIG påstått och det har inte författaren heller gjort.

OM ni läser boken så ser ni att den är faktiskt snällt skriven och den är framför allt inte skriven för och ge varken ammande eller flaskmatande dåligt samvete på nått sätt.. så läs den eller låt bli!

Det viktiga är tycker jag att MVC och BVC börjar informera om både ammnig och flaskor för när du går från bb får du en liten broschyr med dig om flaskmatning vilket inte alls är någon bra och du får ingen annan information heller.
    medans om du ammar får du massvis med hjälp och tips som är bra då sjukvården verkligen vill främja ammning men om den inte fungerar står du där och känner dig usel som inte kunde amma och hur går man vidare.. så tack o lov för en bok där du inte behöver känna dig usel och du får massa tips och råd på hur du faktiskt kan göra..
    Som sagt, jag är positiv om boken utgår från verkliga fakta. Jag skulle vara den första att rekommdera den på BVC då till mödrar som inte vill amma. Nu har jag inte läst den och därför nyfiken. Du som har läst den kan kanske stilla min nyfikenhet och berätta vad som skrivs om introduktion av fast föda och hur länge ersättning bör vara en del av kosten?
  • MalinEddie
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:50:49 följande:
    Ja du ingen aning vad det står om det. Vet dock att det står att livmedelsverket rekomenderat att man ger ersättning/ammar i 6 månader och att livsmedelsverket skriver att man kan ge smakisar från 4 månader
    Verkligen inte. Smakprover från 4 månader är vad man pratar om här. Typ ett kryddmått. Enligt rekommendationerna ska bröstmjölk/ersättning var huvudfödan i minst ett år.
  • MalinEddie

Pixie mason:Du har ju inte skrivit boken. Bara läst den och rekommenderat den och därför är det självklart intressant att höra vad du föll för och vad som var bra och mindre bra. Det gäller också böcker om amning. Jag har t.ex läst artiklar om amning som jag tycker är totalt överdrivna. Andra tycker de är helt rätt. Det gäller främst anknytning och intelligens för min del. Jag tror att amning har mycket lite att göra med detta och har blivit kritiserad för det, andra är av annan åsikt. Detta är ett diskussionsforum. Jag är bekväm i min åsikt och kan visa på sådant som stödjer den. Uppenbarligen finns det  felaktigheter i denna bok och du har läst den och rekommenderar den. Då måste man också acceptera kritiska röster. Jag förstår din glädje över denna bok (jag tycker också det är ett bra initiativ) men köp inte allt en författare säger bara för att boken tyvärr hör till ovanligheterna. Vi vill ju egentligen samma sak. Jag ser dock helst att inte felaktigheter sprids oavsett hur man väljer att mata sitt barn.

• MalinEddie
    Kaffegalningen skrev 2012-06-23 23:50:04 följande:
    Jag kommer ihåg då FL:s första wikiartikel om flaskmatning kom upp, det har hänt mycket sedan dess. Nu finns, och kommer, mer information, vilket jag välkomnar! Då tror jag vi får en mer nyanserad debatt. Främst vill jag dock att skamkänslan försvinner, jag anser mig vara en nära förälder vilket brukar resultera i att jag måste förklara varför jag inte ammade - ska de bedöma om jag hade giltiga skäl?! Många kvinnor som jag stött på som flaskmatar känner att de måste förklara sig och först då man själv flaskmatar kryper historier från nära och kära fram angående eget bruk av ersättning. Det har varit tabu att tala om innan man är i ersättningsträsket båda två... Om båda alternativen är "rumsrena" och kan diskuteras på föräldragrupper och liknande kan man ta ställning på ett bättre sätt enligt mig.
    Jag önskar se en förändring här också även om jag för egen del väljer amning. Jag tror mycket starkt att barnets mående påverkas av mammans känslor inför matningen. Det dåliga samvetet måste bort. En amma ska aldrig amma om hon inte vill. Det finns fördelar med amningsvänliga sjukhus för mödrar som väljer att amma. Jag är dock kluven då vi också måste se till de andra sidan. Det räcker inte med bok. Det måste också informeras om alternativ inom vården och mammans känslor inför amningen ska väga tyngre än att sjukhuset säger sig vara amningsvänligt.
  • MalinEddie
    Plutteli skrev 2012-06-24 06:11:23 följande:
    Alltså, ett grundläggande problem när det kommer till vården är att många (de flesta?) anställda inom vården är oerhört dåligt pålästa om vad som faktiskt gäller, från rekommendationer till vilka råd de "får" ge. Det finns personal på BVC/MVC runt om i landet som tror att de inte får berätta om flaskmatning, hur man gör, hur ersättning ska blandas osv pga WHO-koden, vilket är helt fel! WHO-koden (innocent deklarationen) reglerar enbart att tillverkare av ersättning inte får göra reklam för ersättning och flaskor till barn yngre än 6 månader, de får heller inte ge betalt till vårdpersonal för att sprida deras propaganda. Däremot får de skicka ut folders med information som deras produkter till BVC/MVC som barnmorskan kan dela ut vid förfrågan. Det är även helt ok för en BM att tex under föräldrautbildningen för blivande föräldrar ta upp om hur man flaskmatar på ett korrekt sätt ifall någon inte kan/vill amma.

Vidare finns det tydligen personal som tror att de inte får ge ersättning till föräldrar på BB som ber om det och från start säger att de inte vill amma. Detta är också helt fel! Det finns en regel som säger att barn inte får ges ersättning av medicinska orsaker utan att läkare skrivit recept på det, men då handlar det ENBART om fall där mamman VILL amma barnet men barnet kan behöva ersättning tex pga blodsockerfall. Detta för att det tyvärr inte är ett dugg ovanligt med personal i vården som gett nyfödda ersättning bakom ryggen/mot föräldrarnas vilja helt utan orsak.

Den riktiga kunskapen om amning, flaskmatning och rekommendationer/lagar MÅSTE bli bättre inom vården, det räcker inte att de säger att man "ska" amma och sen lämnar det vid det!
    Hur ser det ut med information om flaskmatning innan barnet är fött idag? Vet en tjej som efterfrågade detta på vår föräldrautbildning som blev väldigt illa bemött av vårdpersonalen på vårt sjukhus. Det var dumt att ens nämna detta i ett rum fullt av gravida menade barnmorskan. Det fanns amningsinformation (inte perfekt sådan dock) men någon info skulle absolut inte ges om flaskmatning som alternativ. Det känns nästan som att vårdpersonal försöker dölja att det finns en annan väg. Det är amning eller inget. Informationen om amning är bristfällig och måste bli bättre men den ska existera i alla fall. Jag önskar att man skulle se till den enskilda mamman. Vad vill hon? Utifrån hennes val ska givetvis rätt info ges precis som du skriver.
  • MalinEddie
    Plutteli skrev 2012-06-24 06:11:23 följande:
    Vidare finns det tydligen personal som tror att de inte får ge ersättning till föräldrar på BB som ber om det och från start säger att de inte vill amma. Detta är också helt fel! Det finns en regel som säger att barn inte får ges ersättning av medicinska orsaker utan att läkare skrivit recept på det, men då handlar det ENBART om fall där mamman VILL amma barnet men barnet kan behöva ersättning tex pga blodsockerfall. Detta för att det tyvärr inte är ett dugg ovanligt med personal i vården som gett nyfödda ersättning bakom ryggen/mot föräldrarnas vilja helt utan orsak.
    Ja, denna punkt missuppfattas nog av många "amningsvänliga" barnmorskor vilket kan få tråkiga konsekvenser för både barnet och mamman.

"Steg 6
    Inte ge något annat än bröstmjölk till nyfödda barn om det inte är medicinskt indikerat
    Ett friskt, fullgånget barn behöver inget annat än din råmjölk. Ditt barn ska inte få något annat än din egen bröstmjölk under BB-tiden om inte barnläkare ordinerar det. Att ge vatten eller tillägg stör amningen och ger barnet färre tillfällen att suga på bröstet, vilket leder till att amningen inte kommer igång lika bra. Det är dessutom förödande för en mammas självkänsla och ger henne signaler om att hon lätt kan ersättas."
    www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=183:10-steg-till-amningsvaenligt-sjukhus&catid=8&Itemid=46

Jag har fött två barn på ett amningsvänligt sjukhus och det var väldigt rabiat personal. Jag har dåliga minnen därifrån tyvärr och jag ville amma. Kan bara tänka mig vad flaskmatande föräldrar har. Som jag har förstått det är det vanligt att de ammar på bb för att sedan övergå till ersättning direkt när de kommer hem. Personalen får dem att skämmas om de vill något annat. Det kändes som att de bara tänkte amning och glömde bort att min kropp var min egen. Det är inte okej att ta på någons bröst utan att fråga. Sedan har jag frågat mig hur kunniga de var egentligen. "Allt ser bra ut" sa man när första barnet hade fel tag. Det viktiga var väl att släppa hem ytterligare än mamma som ammade, inte att hon mådde bra. Som nybliven förälder litar man ofta på vården. Inga konstigheter med det. De ska väl veta vad de pratar om? Jag ville som sagt amma och hade troligtvis aldrig gett ersättning om jag hade fått en bättre start och en BVC-sköterska som faktiskt kunde något om amning.
  • MalinEddie
    skogsvitter skrev 2012-06-24 20:03:02 följande:
    Har läst lite i tråden och håller helt med dig. Dessutom håller jag med om att det är ett strukturellt problem då också vården bidrar till att skapa den här "konflikten" mellan amning/ersättning istället för att se till varje individ och hjälpa utifrån just deras förutsättningar. Självklart är det bra att med hjälp av att sprida information, amningsvänliga sjukhus osv öka amningsfrekvensen, men man måste också kunna erbjuda rätt information, kunskap och hjälp till alla de mödrar som faktiskt inte ammar för det kommer alltid att finnas. Det viktigaste här är ju att var och en har samma rätt till hjälp, stöd, råd och korrekt information oavsett om man ammar eller ej.
    Precis.
  • MalinEddie
    Daeminimon skrev 2012-06-24 21:05:59 följande:
    I min perfekta värld behövs amning/flaskmatning inte ens tas upp i föräldraklasser, då det blir väldigt generaliserande, utan diskuteras på tu man hand med varje enskild kvinna, så råden kan anpassas efter hennes omständigheter, vilja, oro och frågor.
    Ja, det tror jag hade varit toppenbra!
  • MalinEddie
    Plutteli skrev 2012-06-24 21:08:03 följande:
    Mitt första barn födde ju jag i jönköping län (värnamo) som är det län där absolut flest mammor lägger ner amningen redan inom 2 månader från barnets födelse. Amningsrådgivningen här var i princip obefintlig, så jävla usel att man blir gråtfärdig för mindre. Min dotter hade inte alls bra tag. jag fick mjölkstockning, blödande stora sår i brösten men BM bara fortsatte att det var sååå bra så. Att hon fick dåligt tag berodde bla på att mina bröst var så stora att dem täppte till näsan på henne samt på en överproduktion av mjölk som gjorde brösten stenhårda och svåra att få grepp om... Stödet i Luleå var inte ett dugg bättre (där vi fick rådet som sagt att svälta dottern för då skulle hon gå med på flaska)... För oss löste det sig ju av ren envishet och tack vare att lillan växte och därmed lättare fick tag om bröstet.
    Barn två födde jag i Luleå, eftersom det var mitt andra barn sa det inte mycket om vad vi gjorde utan lät oss sköta oss själva och jag hade ju koll på amningen då. Lite kritiska var de till att vi sov i samma säng men det var väll det enda de sa nått om...
    Det är sorgligt. Oavsett om sjukhushuset kallar sig amningsvänligt eller ej ska väl barnmorskor ha bra koll på amning? I den här diskussionen funderar jag på vad som hände med att respekten för människors integritet och rätten till självbestämmande? Det holistiska tänket? Väldigt viktigt inom vården oavsett inriktning..
    För mig gick det också jättebra med andra barnet. Jag ville inte att det skulle sluta på samma sätt med honom och läste på. Det hjälpte mycket. Jag lärde mig mycket som aldrig hade nämnts på "amningsinformationen". Jag var förbered på eventuella problem och vad man kan göra för att underlätta dessa. Vid undringar hade jag faktiskt kontakt med en hjälpmamma som också finns här på familjeliv. Hennes råd var toppenbra. Jag brydde mig inte om vad de sa på bb eller bvc. Jag kände en större självsäkerhet. Idag är jag lite smått bitter att jag lyssnade för mycket på vårdpersonal med första barnet. Samtidigt tycker jag fortfarande att en nybliven förälder ska kunna vända sig dit och få rätt stöd och hjälp. Du ska inte behöva vara påläst själv. De ska däremot vara kompetenta nog att ge rätt information.
  • MalinEddie
    Daeminimon skrev 2012-06-24 21:37:43 följande:
    Plus att man slipper det laddade i att köra gruppdiskussion, och ingen behöver känna sig "dum" om de har frågor, och i värsta fall kanske inte fråga...
    Precis!
Svar på tråden Läs denna bok :D