Läs denna bok :D
Jag har inte läst kommentarerna i tråden eller boken men min första tanke är att det är trevligt att det också finns en bok om flaskmatning. Det finns hur mycket info som helst att finna när det gäller amning (undvik BVC dock oavsett hur du matar) men det är sämre när det kommer till flaskmatning. Det är inte det lättaste alla gånger och flaskmatande föräldrar oroar sig gärna för anknytningen. Det är viktigt att man visar på att det inte finns något att oroa sig för där. Det blir vad man gör det till. De flesta pallar ju faktiskt inte upp barnet med flaskan utan ger kroppslig närhet samtidigt. Flaskmatande föräldrar är inte sämre på att svara på barnets signaler. Vi måste sluta döma varandra oavsett om det gäller en amning eller flaskmatning.
Jag föredrar amning men har också flaskmatat mitt första barn till viss del. Jag tror att det är jätteviktigt att man ser till mamman och den enskilda familjen när det gäller hur barnet matas. Alla vet nog att bröstmjölk är något bättre än ersättning men är en mamma som ammar mot sin vilja bra för barnet och anknytningen? Absolut inte. Man måste tänka längre än mjölken. Som en klok mamma sa till mig någon gång, kärleken sitter inte i bröstvårtan.