Hej!
Jag tänkte bara berätta att jag har kört med shape up i 6 månader och lyckades gå ner 58 kg, från 140 kg till idag 82 kg. Minskade 50 cm i midja och från ett BMI på 41 till idag på 24. Jag åt mindre än 1000 kalorier (vilket inte är rekommenderat enligt experterna som har minst 1200 kalorier) samt från att inte ha motionerat på flera år till att vissa dagar köra 2 pass/dag (till en början var det promenader men nu springer jag milen på ca 60 minuter).
Huden har hängt med mycket bra, inget 6 pack ännu men ett 2-pack :)
Idag mår jag mycket bättre och känner att jag har mer ork att vara med barnen efter jobbet. Så för mig fungerade det att köra med shape up, men det gäller att vara hård och mata in allt man stoppar i sig. Visst unnade jag mig något extra gott på helgen men då tog jag även en lång promenad innan istället. Men det blev mycket tonfisk och keso till lunch och hel grillad kyckling utan skinn till middag så den maten undviker jag idag. Tänk även på att man ska räkna på kaloriintaget på en hel vecka så 1000 kalorier/dag blir 7000 kalorier/vecka och om man då ser att i slutet av veckan ligger man på ett underskott ja då är det inte några problem att unna sig. Sen krävs det 7000 kalorier extra för att gå upp 1 kilo.
Idag om jag inte rör mig ska jag äta ca 2500 kalorier. Vissa helgdagar har jag ätit närmare 4000 kalorier utan att ha rört mig extra och det har inte märkts på vågen. Men tänk på att väga er vid samma tillfälle varje gång, själv hade jag torsdag morgon som väg dag. Exempel på vad jag åt under flera veckor var, frukost: ägg 85 kcal, lunch: tonfisk i vatten 165 kcal+sallad ca 30 kcal, middag: hel grillad kyckling utan skinn ca 550 kcal, totalt under dagen 800 kcal. sen när jag började röra mig mer så kunde jag äta två ägg till frukost och en keso till tonfisken och till kycklingen. Men ju mer man håller på med appen ju mer lär man sig om matens olika energiinnehåll. Om bilen har full tank kan du inte fylla i mer bensin utan att det rinner över, men om DU är "fulltankad" så rinner det inte över utan man töjs istället ut.
Lycka till!