• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • Solstråle0001

Usch jag har vägt mig idag och jag väger mer än jag trodde. Har fem kilo att gå ner. Har syndat väldigt mycket senaste. Tyvärr har jag just nu svårt att få till träningen pga att sambon renoverar huset och jag måste ta hand om barnen..

• angeni

Solstråle: de är svårt men kämpa på! Har med två barn som ska tas hand om så tiden är knapp.

• Solstråle0001

Angeni: nej det är inte lätt! En annan sak med barn är att man slänger så mycket mat. Ofta blir det så att jag äter min mat plus det som är kvar på barnens tallrikar. Jobbigt! Och extra kalorier!

Har försökt att inte äta snabba kolhydrater idag. Känner att det blivit alldeles för mycket bröd och choklad och det är svårt att bara äta en bit. Nu på eftermiddagen har jag bakat ett filmjölkbröd med rågmjöl och lite frön i. Det blev jättegott och endast 200 kcal/100 gram. Fast så blev det ju några skivor ätna tyvärr. Så bra gick det att inte äta bröd. Skippade middagen så "budgeten" går ihop och det räcker till några glas vin. Vad äter ni för gott?

• angeni

Hur många kalorier får du äta?

Här blir det tyvärr pizza. Men får kompenseras med lite promenad innan soffan:) sedan cola zero.

Men annars tycker jag att det har gått bra att laga mat. Älskar hemmagjorda soppor så det är lätt att hålla kalorisnålt!
    Ditt bröd tar jag gärna recept på, tycker bröd är jättesvårt att hitta nyttigt!

• angeni

Det där med amningen har jag ingen koll på, men kanske får bättre råd från andra:) jag håller fortfarande och lär mig:) har gratisappen.

• Solstråle0001

Angeni: äter 1600 kcal.

Lingonlimpa
    1/2 dl linfrö
    5 dl vetemjöl
    2 dl grovt rågmjöl
    1/2 dl rågkross
    2 tsk bikarbonat
    1 tsk salt
    5 dl gräddfil
    1 dl rårörda lingon

Blanda allt till en kladdig deg. Häll i en smord 1 1/2 liters brödform Grädda i 70 min längst ner i ugnen!

Man kan byta ut lite av mjölet så det blir ännu grövre om man vill. Jag bytte ut gräddfilen mot filmjölk och hade lättsockrad lingonsylt i. Då blev det 200 kcal/ 100 g - om jag räknat rätt!

• angeni

Vilken temp?

Enligt appen ska jag äta ca 1200. Känns lite lågt så jag äter där ungefär och sen går promenader. Får se vad vågen visar på onsdag som är viktdag:)

• angeni

Kom just in efter en promenad på 5,8 km:) 409 kalorier har förbränt:)

• Solstråle0001

Oj då! 175 grader ska det vara!

Vad duktig du är! 409 kcal! Det är ju perfekt att motionera och sen kunna äta lite extra! Då svider det inte att bara få äta 1200 kcal! Önskar jag hade möjlighet att träna mer. Ett alternativ är att träna 5.30 på morgonen de dagar jag börjar tidigt. Fast jag vet inte om jag vågar vara själv på det obemannade gymmet?!?!

• angeni

Jag studerar så just nu är det fullt upp så promenader är det enda som hinns med. Vore roligare att träna:) så du får väl prova om du vågar;)

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!