• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • bonsai

Ja den verkar ju fungera jättebra! Lycka till! Jag har tidigare aldrig vägt över 50 kg. Sen träffade jag sambon o sen spårade det rejält:)

• bonsai

Nej, det du tränar bort ska du äta i mat:) det är därför man inte MÅSTE träna för att gå ner i vikt med appen. Om du har mat som man inte kan söka fram hos dom så brukar jag väga alla ingredienser för sig, räkna ut kalorierna o sen väga hela rätten o räkna ut kalorierna per 100 g. Ganska krångligt men har hittills bara behövt göra det en gång. Lär ju bli många fler gånger dock;) Jag hoppas verkligen att den här appen kan hjälpa mig på traven, man blir ju verkligen medveten om hur många onödiga kalorier man har tryckt i sig under åren.. Ge inte upp utan prova ett tag till!

• bonsai

Hej! Kul att fler hittat hit! Jag äter två lingongrova med smör, Arboga mini pastej, ost o skinka och dricker lättmjölk. Lite tjatigt så jag köpte keso idag. Ibland byter jag ut en smörgås mot kokt ägg. Till lunch äter jag oftast lätt yoghurt vanilj med flingor o banan, till mellis äter jag olika. Oftast något bröd med tex makrill eller frukt. Till middag äter jag allt möjligt. Tex ugnsbakad falukorv med potatis o grönsaker, köttfärspaj, lasagne osv. Jag får just nu äta 1367 kalorier per dag.

• bonsai

Lovestory: tråkigt med ätstörningar. Jag har alltid haft ett osunt sätt till allt ätbart. När jag var liten mådde jag dåligt hos pappa så jag lärde mig som 5 åring att kräkas för att inte tvingas äta upp allt på tallriken. Sen efter det så har jag alltid slutat äta helt när jag mår dåligt. Men runt 23 när jag träffade min nuvarande sambo vägde jag knappt 50 kg som jag aldrig hade gått över. Sen kom sambo kilona smygande o jag gick upp 20 kg. Sen för tre år sen gick jag ner 5 kg med träning. Sen böev jag gravid o gick upp till 80 kg. Det gick jag snabbt ner till 65 igen. Sen spårade det rejält o jag hamnade på 82!! Nu i dag vägde jag mig o ligger på 78. Det känns bra!! Det är verkligen så bra att man får äta allt man gillar men med måtta! MammatillJacob: skönt att träna så mkt! Men min varnar att jag inte får komma under 1200 kcal per dag när jag tränar o inte äter igen det. Men jag kanske ska göra så med hälften av träningen då kanske? Kul att fler och fler letar sig hit:)

• bonsai
    chokladbollen skrev 2012-03-07 11:26:05 följande:
    kör också shapeup Har precis börjat och behöver "lära" mig äta bra mat och låta bli allt övrigt. Kanske kan detta ge mig en extra puff i rätt riktning när man ser hur mycket allt onödigt ätande verkligen "kostar" Men jag tycker man får äta så lite, finns inte en chans att detta kommer funka för mig om jag bara får äta 1300/dag så jag tänker lägga mig på 1800/dag bara för att få gröna staplar varje dag, för att få motivation att vilja fortsätta. Ger det några veckor och utvärderar sen hur det går Det gör inget om det går sakta, utan det viktiga är att det går neråt, jag har bara max 5kg att bli av med och då gör det inget om det tar lite tid, bara dom försvinner och jag inte tröttnar.

Vad säger appen att du ska äta varje dag i kalorier? För om du äter 500 kalorier mer varje dag än appen säger så går du nog inte ner någonting. Du kan ju ändra så att ditt mål per vecka blir lägre, då får du ju äta fler kalorier. Ta också bort så mkt fett som möjligt för då får du äta fler kalorier av andra saker. Man blir ju lite hungrigare eftersom man också krymper magsäcken. Kämpa på! Det kommer att gå bra!
    Jenna Dark skrev 2012-03-07 14:05:42 följande:
    Skriver ni nåt på shapupclubs forum förresten???
    karma is a bitch if you are....

Visste inte ens om den:) får väl kolla in den kanske! Får se hur mkt tid jag har över med fl o fb o allt! Haha!
  • bonsai
    chokladbollen skrev 2012-03-07 19:15:51 följande:
    Jag har sen jul hamnat i ett trist äta massa skit beteende och det är först och främst det jag vill bli av med, och detta kanske kan hjälpa mig när jag ser vad allt onödigt ätande verkligen kostar... Kan jag bara få bort allt crap så tror jag vikten kommer sjunka lite också, och gör den inte det så tar jag tag i det senare. Men det viktigaste först, min ovana att vilja äta så fort jag blir uttråkad.

Då kanske du inte har så mkt övervikt? Eftersom du bara ska gå ner 0.5 i veckan? Eller tänker jag fel nu? Jag har ju 18 kg att gå ner, jag minskar 0.8 i veckan o får äta 1352 kcal om dagen nu. Då äter jag frukost, lunch, två mellis o middag. Om man äter tex ananas till mellis får man ju äta massor! Försök hitta kalorifattiga saker som tex lättfil, rökt skinka, mini keso o annat gott så får du ju äta mkt mer. Om du tränar så får du ju oxå äta fler kalorier. Du får prova dig fram till något du blir mätt på! Lycka till!
  • bonsai

Amy! Väg allt för sig o leta i appen o skriv in exakta vikten så räknar appen ut resten sen plussar du bara ihop allt! Jag är också värdo på matte!

• bonsai
    chokladbollen skrev 2012-03-07 19:51:00 följande:
    Jag har runt 5 kg att gå ner bara... Gillar att vara mätt och tror jag äter lite för stora portioner, så där kan jag också kapa lite kalorier mera sallad på tallriken helt enkelt.

Det var det jag misstänkte! Ät tex hårt bröd i stället för mjukt till frukost så får du äta fler smörgåsar, mer sallad som du själv sa, det gäller ju att hitta balansen. Skönt med bara 5 kg! Tänk om jag hade skärpt mig redan då! Då hade man inte suttit här nu..
  • bonsai
    Makrame skrev 2012-03-07 20:45:54 följande:
    Favoritar! Startade idag - 10 kilo på ca 13 veckor - håll tummarna! :)

Välkommen! Lycka till!
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!