• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • Jenna Dark

Jag använder shape up. gick upp massor när jag var gravid, vill verkligen ner nu när det gått 7v.

är 163, väger typ 63. ska ner så att jag åtminstone kommer i jeansen igen...

karma is a bitch if you are....
  • bonsai

Ja den verkar ju fungera jättebra! Lycka till! Jag har tidigare aldrig vägt över 50 kg. Sen träffade jag sambon o sen spårade det rejält:)

• Amy27

Jag har haft appen ett tag men blev aldrig riktigt engagerad eftersom jag inte fattade riktigt.
    Ni kanske kan hjälpa mig?

Om den säger att jag ska äta 1500 kcal om dagen tex och så har "förbrukar" jag 600. Sen tränar jag och gör av med 200, när jag skriver in det har jag då 1100 kcal att "använda". Men borde det ändå inte vara 900?
    Eller ska jag kanske inte stirra mig blind på siffrorna så länge jag inte äter alldeles för lite?
    Hur gör ni förresten när ngn maträtt inte finns med på listan?

• bonsai

Nej, det du tränar bort ska du äta i mat:) det är därför man inte MÅSTE träna för att gå ner i vikt med appen. Om du har mat som man inte kan söka fram hos dom så brukar jag väga alla ingredienser för sig, räkna ut kalorierna o sen väga hela rätten o räkna ut kalorierna per 100 g. Ganska krångligt men har hittills bara behövt göra det en gång. Lär ju bli många fler gånger dock;) Jag hoppas verkligen att den här appen kan hjälpa mig på traven, man blir ju verkligen medveten om hur många onödiga kalorier man har tryckt i sig under åren.. Ge inte upp utan prova ett tag till!

• Dolliver

Upptäckte appen för en vecka sen, köpte direkt en månads abonnemang och är kanonnöjd hittills! Har aldrig haft så mkt koll på just kalorier (tycker det varit så klyddigt att räkna, väga, osv), men denna appen gör ju allt så otroligt enkelt!

Enda problemet för mig är att jag har svårt att få i mig alla kalorierna, på kvällen har jag ofta bara kommit upp till halva dagsdosen och "måste" trycka i mig lite extra. Har ni nått tips på kaloririka, men samtidigt nyttiga och ganska små portioner, så tipsa mig gärna!

Jag har varit usel på att träna innan, men har nu satt igång med wiiet där hemma. En halvtimme om dagen, lite blandat med yoga, boxning, step, osv. Vill inte gå ut för hårt i början för då lägger jag bara av, plus att jag inte kan bränna för mkt kalorier då jag ju har svårt att få i mig så som det är nu.

Kan vi inte tipsa varandra lite om bra mellanmål/frukostar/middagar, samt kalorier? Jag har lite torka i tankeverkstaden för tillfället..

• Jenna Dark

tipsar om kesella med smak _HALLON!!! mmm-  (eller om man vill dra ner på kalorierna kan man blanda i funlight i naturell)
    Käkar ungefär en halv burk till mellis om jag inte är så sugen på sött eller hungrig men måste fylla på kaloriförrådet, och en hel burk till fikat istället för bullar och sånt.  

karma is a bitch if you are....
  • MammatillJacob

Denna app är en vän i nöd! Bästa appen faktiskt då man verkligen går ner i vikt. Jag började med Cambridge, sedan lchf och nu kalorimätning. Klart och bäst är just denna metod, då man får äta allt med med måtta. Startade 6/2-12 Längd: 170 startvikt: 88kg(1månad sedan)

Målvikt: 72kg
    Idag 6/3 väger jag 85.7kg
    (-2.3kg)

Fortsätt kämpa, kanonbra app!

Favoritar tråden.

• Dolliver
    Jenna Dark skrev 2012-03-06 12:08:05 följande:
     tipsar om kesella med smak _HALLON!!! mmm-  (eller om man vill dra ner på kalorierna kan man blanda i funlight i naturell)
    Käkar ungefär en halv burk till mellis om jag inte är så sugen på sött eller hungrig men måste fylla på kaloriförrådet, och en hel burk till fikat istället för bullar och sånt.  
    Den är sååå god!!

På helgen när jag vill äta lite mer och gottigt så tar jag lite kalorisnålare youghurt (gärna vanilj) eller kesella och blandar i frysta bär - såååå gott! Grönsaker med dippa är också en favorit, då är det i princip bara dippan som ger kalorierna.

Vad äter ni till frukost? Och hur fördelar ni kalorierna, på ett ungefär, över dagen?
  • bonsai

Hej! Kul att fler hittat hit! Jag äter två lingongrova med smör, Arboga mini pastej, ost o skinka och dricker lättmjölk. Lite tjatigt så jag köpte keso idag. Ibland byter jag ut en smörgås mot kokt ägg. Till lunch äter jag oftast lätt yoghurt vanilj med flingor o banan, till mellis äter jag olika. Oftast något bröd med tex makrill eller frukt. Till middag äter jag allt möjligt. Tex ugnsbakad falukorv med potatis o grönsaker, köttfärspaj, lasagne osv. Jag får just nu äta 1367 kalorier per dag.

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!