• anemon1

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

Till alla er som levt med partner som har narcissistisk personlighetsstörning,

Jag har precis, efter 16, år fått hjälp att förstå varför det varit så svårt att ha att göra med min man. Varför han betett sig så märkligt och irrationellt som han gjort. Många, många gånger har jag grubblat, undrat och slickat mina sår - försökt att möta upp, vara flexibel , lyhörd och stöttande. Idiotiskt...!! När jag med hjälp av en duktig psykoterapeut kartlade hela hans beteendemönster under vårt förhållande, så förstod jag äntligen. När jag fortsatte att läsa om denna störning, förstod jag ännu mer om hur han fungerar. Sorgligt att det skulle ta så lång tid. Psykoterapeuten ger mig redskap att hantera hans destruktiva beteende, dessa människor vill sällan ändra sig själva utan tycker att alla i omgivningen är en besvikelse och ska ändra sig om de inte motsvarar deras förväntningar. Om man dock lyckas vara stark i sig själv och ändra sitt eget "jamsande" med dem, så händer det saker.

Vill ni som har samma erfarenhet som jag prata, så finns jag här.

Kram till alla ni fina människor, med ledsna frågetecken hängande efter er. Sök ett nytt förhållande eller stå upp för er själva.

• Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning
  • anemon1
    Connie07 skrev 2018-01-06 16:27:25 följande:

Vissa dagar går jag på knäna och är ledsen.Samtidigt hatar jag den makten han har att få mig att må dåligt.Jag vill inte må dåligt!Är det noll kontakt som gäller när han inte kan samarbeta,och beter sig som dum i huvudet.

Det är tyvärr noll-kontakt som gäller, det är så lätt att i början av separationen försöka hitta vägar till samarbete och att man blir glad när hat byts till "välvillighet", men viktigt är att i ALLA lägen med en narcissist minnas, att inget är på riktigt. Det är det som är det svåra.

För att läka måste man vara "isolerad" från narcissisten och inte nappa på kontaktförsök (vilka kan vara vad man själv uppfattar som ren provokation från narcissisten).

Enkel regel: Ger du energi (svarar dem), så får de energi att fortsätta - om och om igen. Slutar du svara och reagera, så klingar det hela slutligen av. Det kan ta ett tag, men till slut hittar de ett annat offer att dra energi ur.
  • anemon1
    Hjärnstrul skrev 2017-12-30 14:17:04 följande:

Åh vad glad jag blev när jag såg att denna tråd ff är öppen! Jag är just nu sjukskriven pga ums, utmattningssyndrom, och jag har iom det fått tid att tänka igenom saker och inser nu att min sambo högst troligen är en narcissist. Alla kännetecken stämmer, han själv kommer dock aldrig inse det och kommer aldrig låta sig utvärderas, förklarar så otroligt mycket och jag inser nu att det är honom det är "fel" på och inte mig. Försvarat honom i så många år och bara väntat på att han ska må bättre och bli sig själv igen. Suck.

Förstår att jag måste lämna men jag vet inte hur.... har en 4 åring tillsammans och hans barn sedan tidigare är 16 och här varannan vecka. Han jobbar utomlands och är bara hemma var fjärde vecka. Vi bor i en stad där jag inte har någon familj och bara fåtal vänner...

Ska jag stanna här för att 4åringen ska få ha kvar vänner, gå på förskolan och träffa sitt äldre syskon eller bör jag flytta hem till familjen för att ha deras stöd?

Men hur skulle det få om jag vill flytta till en annan stad?

Svårt i vanliga fall men nu är jag ju så dimmig och trött pga min ums och jag vet inte om jag ska vänta tills jag är starkare eller om risken är att jag blir sämre ju längre jag stannar?

Tar tacksamt emot erfarenheter, tankar och idéer!

Det är svårt att lämna, men du har ju kommit en bra bit på väg genom att inse hur situationen ser ut. Jag tror att det bästa är att i det tysta bygga upp så mycket du kan av en egen tillvara parallellt med det liv du lever nu. Se över ekonomi, stöd utifrån och möjligheter till boende. Jag upplevde att det var viktigt för mig att förstå att inget skulle bli lätt, att vissa saker var jag tvungen att ge upp helt, men att målet var det viktigaste. Att bli fri. 
  • Connie07
    anemon1 skrev 2018-01-07 10:25:18 följande:

Det är tyvärr noll-kontakt som gäller, det är så lätt att i början av separationen försöka hitta vägar till samarbete och att man blir glad när hat byts till "välvillighet", men viktigt är att i ALLA lägen med en narcissist minnas, att inget är på riktigt. Det är det som är det svåra.

För att läka måste man vara "isolerad" från narcissisten och inte nappa på kontaktförsök (vilka kan vara vad man själv uppfattar som ren provokation från narcissisten).

Enkel regel: Ger du energi (svarar dem), så får de energi att fortsätta - om och om igen. Slutar du svara och reagera, så klingar det hela slutligen av. Det kan ta ett tag, men till slut hittar de ett annat offer att dra energi ur.

Håller med.Tack för ditt svar.
  • Fridiii

Jag undrar om min sambo kan ha en narcissistisk personlighet, mycket stämmer med det tycker jag. Han är lättkränkt, aggressiv, tycker bara att han har rätt, gör aldrig några fel. Sker det något negativt är det andras fel och jag är alltid orsaken till att vi bråkar. Om jag säger att jag blir ledsen när du säger eller gör en viss sak säger han bara jag har inte gjort något fel. Han är rätt ytlig eller han vill handla över sina förmögenheter, inga större saker men ändå. Han låter inte mig få prata eller diskutera om något alls medan man ska ställa upp för honom och diskutera hans "problem". Han har varit våldsam mot mig tyvärr vid olika tillfällen, alltid med alkohol inblandat (ingen bortförklaring), kan inte be om förlåt. Han är rätt empatilös och har svårt att förstå att andra människor känner annorlunda än han själv. 

• Connie07
    Fridiii skrev 2018-01-07 23:40:12 följande:

Jag undrar om min sambo kan ha en narcissistisk personlighet, mycket stämmer med det tycker jag. Han är lättkränkt, aggressiv, tycker bara att han har rätt, gör aldrig några fel. Sker det något negativt är det andras fel och jag är alltid orsaken till att vi bråkar. Om jag säger att jag blir ledsen när du säger eller gör en viss sak säger han bara jag har inte gjort något fel. Han är rätt ytlig eller han vill handla över sina förmögenheter, inga större saker men ändå. Han låter inte mig få prata eller diskutera om något alls medan man ska ställa upp för honom och diskutera hans "problem". Han har varit våldsam mot mig tyvärr vid olika tillfällen, alltid med alkohol inblandat (ingen bortförklaring), kan inte be om förlåt. Han är rätt empatilös och har svårt att förstå att andra människor känner annorlunda än han själv. 

Har du funderat att lämna honom?Låter som det är nåt honom,känner igen beteendet en del tyvärr.Vad jobbigt det är att ha göra med sån person och så blir man lätt hjärntvättad ochså.Jag lämnade,men det tog lite tid.
  • Fridiii
    Connie07 skrev 2018-01-08 06:02:14 följande:
    Har du funderat att lämna honom?Låter som det är nåt honom,känner igen beteendet en del tyvärr.Vad jobbigt det är att ha göra med sån person och så blir man lätt hjärntvättad ochså.Jag lämnade,men det tog lite tid.
    Det går nog inte en dag längre utan att jag tänker den tanken. Men det är svårt också, vi har ett litet barn och jag älskar/hatar honom väl på något sätt. Svårt att förklara. 
  • Connie07
    Fridiii skrev 2018-01-09 00:19:49 följande:

Det går nog inte en dag längre utan att jag tänker den tanken. Men det är svårt också, vi har ett litet barn och jag älskar/hatar honom väl på något sätt. Svårt att förklara. 

Förstår att det är svårt att lämna ,när man har barn tillsammans .Men han respekterar inte dig och behandlar dig illa.Du är värd mer.
  • Tekla75

Det blir Tingsrätten. Barnens pappa har stämt mig. Jag har frågat tidigare i tråden om någon känner till en bra advokat kunnig inom den här typen av personlighetsstörning - jag frågar igen då detta kommer att vara avgörande: finns det någon här inne som har ett namn på påläst advokat i Stockholm att rekommendera mig? Det är skarpt läge nu.

• KlunsSmurfen
    Fridiii skrev 2018-01-07 23:40:12 följande:

finns lite info i den tråden
    www.familjeliv.se/forum/thread/78331040-ar-min-sambo-narcissist/1/nick/78333169
  • Connie07

Sen ändrar barnets pappa ibland ,när det gäller samarbete .Han spelar fin man och säger att han var en bra man och pappa.Även fast han har misshandlat mig psykiskt och fysiskt.Ingen förståelse.Det säger han ofta när vi samarbetar hur fin han är.Orkar inte ha med honom att göra .Men måste höra det där,dörren är öppen.

Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning