gravidfit skrev 2018-05-31 23:16:25 följande:
Om någon tvekar så här är svaret på en narcissist. Detta är my life och ett brev till den han är med nu (flyttade in samma dag jag flyttade in 2 av mina barn inblandade och hon har också barn) kan inte bara vara här och se på:
Tanken har inte slagit dig varför en snygg, välklädd man med framgångsrikt företag, hus, bil,båt vill ha just dig? Varför han separerar med så små barn? Det skrämmer dig inte att titta på sättet han gör sig av med folk runtomkring?
Du passar in i hans utänkta mall just nu för stunden för de behov han har och hur han just nu vill leva sitt liv. Samtidigt som han inte kan vara själv. Så länge du låter dig manipuleras är allt bra men så fort du inte låter dig manipuleras är du vatten värd och då gör han sig av med dig.
Han har tyvärr gjort likadant med alla andra tjejer i sitt liv. Hjälpt med körkort, bilar, generös ekonomiskt, bra dealar, allt går fort fram och det har det gjort med alla andra tjejer också. Det är just det som får dig att känna dig speciell, att han är den rätta för dig och du för honom. Det är det som binder dig till honom.
Ditt självförtroende, dina prioriteringar, dina värderingar, dina mål och din personlighet är snart ett minne blott och har ersatts av alla hans prioritering, hans värderingar och hans mål. Inom kort har du tappat dig själv och du vet inte vem du är.
Han kommer gössla med pengar för det är det enda han kan. Till en början är allt helt underbart och du är störtkär och kan göra allt för denna människa. Han kallar dig tidigt för älskling, hjärtegryn och andra gulliga saker som du faller pladask för och du känner dig speciell. Men det är du inte och han har inget hjärta, inga känslor och ingen empati. Han kommer aldrig vara romantisk, aldrig hålla din hand, aldrig prioritera dig, han har dig som en atteralj ett tillbehör och hjälpmedel. Han kommer aldrig kunna klä sig i dina kläder och förstå att du mår dåligt, är ledsen, sjuk, eller trött. Allt kommer alltid vara ditt fel och han kommer aldrig säga förlåt. Allt kanske är bra just nu men tro mina ord att det är bara till en början...
Han styr dig genom pengar, ett maktmedel. Ju mer grejer han ger dig desto mer förväntar han sig från dig prestationsmässigt och han kommer alltid kunna ge mer än du kommer kunna vilket innebär ett oändligt maktspel och kontroll över dig. Han kommer lämna dig helt lottlös, du lever ett lånat liv.
Sexet är ångestdämpande och det bara måste göras en gång per dag minst. Finns inte mycket känslor kring det som allt annat. Hans skämt är ofta sexistiska och ganska hårda, om du hunnit umgås med honom i grupp. Men misstänker du är inlås i en liten bubbla.
Den inre stressen kommer snart komma till dig över saker som saker som ska göras, hur det görs, hur det kan göras bättre eller snabbare. Allt går i 100km/timmen och det stannar aldrig upp, ditt liv kommer bara rusa förbi dig och du hinner inte reflektera över något för du uppslukas av hans charm, vänlighet och lyxiga liv. Men du är bara en del, en spelpjäs, i hans liv att förverkliga sitt egna liv. När tiden är kommen är du ute ur spelet.
Hur pratar han om andra? Nedvärderande? Ingen och inget är bra nog? Sätter han sig själv på piedestal? Sitt jobb, sitt företag? Dig kommer han nedvärdera och lyfta upp om vartannat. Du kommer inte veta vad som är rätt eller fel, tills du tappat dig själv helt och hållet.
När du börjar sätta dig på tvären mot honom kommer han bli arg, det kommer att svartna för ögonen och har du riktigt otur blir han även våldsam och kanske rätt av farlig.
Har du frågat om hans liv innan? Hans familj? Varför han inte umgås med sin bror? Umgås han med några vänner? Vad har han för vänner och hur är hans relation till sina föräldrar (egentligen)? Tar han med dig i andra sociala sammanhang eller lämnar han dig utanför? Framförallt det han har gjort med dig mot någon annan kan han även göra mot dig.
Du behöver inte skriva till mig att jag inte ska skriva mer, jag ska inte göra det.
Men...
Du är ihop med en psykopat. Du kommer att ångra dig. Jag skriver detta för att du har ett barn att ta hänsyn till och vet att det finns andra barn med i bilden också. Spring medans du kan och så fort du kan....
Du får själv avgöra vad du vill göra med denna informationen. Du är säkert inte inne i hela ?snurran? samtidigt som du är kär är du förblindad och kan inte se hans andra delegenskaper men jag kan lova att den dagen kommer komma, förr eller senare. Frågan är inte om utan när. Du kan välja att berätta om detta mail till honom, eller inte, det är upp till dig. Jag skulle avråda och helt enkelt låta tiden gå och se...och skulle detta mail stämma med din verklighet på sikt så kan du höra av dig för när man står där på avgrunden önskar man att man har någon annan att prata med som förstår.
Det är en intressant tanke att skriva som ett brev till den nästkommande som fångas in i nätet, så som du gjort. Det blir verkligen tydligt vad det handlar om.
Jag är också i den situationen, att man "ser" på avstånd hur allt sker igen, hur mönstret upprepas, hur samma repliker sägs, hur väldigt fort det går att göra allt som "fångar in" och knyter ihop, köpa boende etc. Hur totalt aningslös och självsäkert satsande den nya partnern tycks vara.
Ett knep för narcissister som har en historia av krossade relationer bakom sig, t ex ett ex de har barn med, är att helt enkelt återuppliva dem igen, vara genom-trevliga och skicka schyssta sms (som ju faktiskt går att visa upp som bevis för nya partnern också ...) och närapå kräva tät kontakt.
Avvisas de eller inte får sin vilja igenom kan de ju bli kränkta och bli obehagliga och det sitter djupt inpräntat i de flesta som levt i en relation med en narcissist. Därför lyckas de ofta med en sådan sak. Även om ingen som vet vad det handlar om, någonsin skulle vilja ha någon kontakt med en sådan person.