• lill111

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

HRE skrev 2015-04-26 08:58:55 följande:

Utrogestan heter de!

Tack HRE!! Vet du om de är receptfria i Cypern, tro?
  • lill111
    MoM11 skrev 2015-05-26 08:22:51 följande:

Ananda, på vilket sätt ska Dr Reckeweg 38 hjälpa? Jag försöker googla utan att bli klokare.

Hej! Detta vill jag med veta? Tacksam

För svar och vart man köper dem:)!
  • lill111
    AnnC skrev 2015-06-10 13:55:22 följande:

Det skulle kosta 50kr för provtagning sa sköterskan jag pratade med. Men som sagt då var inte läkares hjälp på tal... Jag har mailat de o förklarat lite nu, får se vad de svarar.

Vad dåligt av werlabs, tråkigt att det har varit struligt!! Annars är det ju räddaren i nöden, man behöver iaf inte tjata sig till utan man köper bara tjänsten. Men då tycker man det ska funka med. Jag har varit där ett par tillfällen förut (i Gbg) och då har det iaf funkat bra, förutom ett prov som missades en gång. Fick komma och ta om det.

Hej ann!!

Kan du inboxa mig, nyfiken på vilken vc du lyckats ta proverna på vi bor ju i samma stad...väntar ivrigt;) jag har ju jagat massor utan hjälp....
  • lill111

Hej alla kloka!! Behöver verkligen få lite konkret stöd i en fråga här!
    Jag har ju lidit av spottings i snart 3 år vet inte om ni kommer ihåg har ju hängt upp mig en hel del på det...men tror att det har en avgörande betydelse då bara min lutealfas blor 6 dagar sedan börjar spottingsen...har även haft vid samlag, därav att jag fick igenom en HYSTO på SU nu i februari då de trodde det kunde vara endo, men inget hittades....
    Nu till min undran, jag har haft två bra cykler efter HYSTON, körde då några Utrogestan vaginalt och då vart cykeln perfekt...
    denna månaden testade jag Utrogestan oralt ett par dagar och visst kom spottingens på dag 22, viket gör mig så oerhört ledsen, kände molvärk och svid i brösten igår och visst idag kom spottingens...

Har testat Pravidel och massa andra mediciner, men den enda skillnaden jag ser är när jag använder progesteron vaginalt, dum fråga, men då borde det väl vara progesteronbrist jag har??? Ligger ju inom referens på blodprover en vecka efter ÄL, men kan lösningen vara att min kropp behöver detta stöd varje månad för att behålla slemhinnan till dag 28 som är min normala mensstart?
    Jag menar kan det vara så enkelt att jag bör köra vaggisar varje dag direkt efter ÄL??
    Vore jättetacksam för kloka tankar och reflektioner från en ledsen tjej....;(

• lill111
    Redan47 skrev 2015-06-14 13:06:46 följande:

Lill: ja det tycker jag det låter som. Följer hormoni.se nyhetsbrev, där framkommer det ofta just att ta stöd av progestoron (créme/ utrogest) senare del av cykel.

Tack snälla;)! Ja, med anledning av att allt annat i livmodern ser bra ut samt även cytologprov;)

Det jag funderar över är om just immunbekymmer kan ge spottings vilket jag enligt dr D har...ja, ja, får vara noga med utro nästa cykel helt enkelt!

Tusen tack igen redan!!!
  • lill111
    AnnC skrev 2015-06-14 19:39:30 följande:

Lill111: dr D sa till mig att en del av immunproblemen är just att man kan ha antikroppar mot sina egna hormoner, progesteron bl a. Så om du har lågt progesteron så kan det ju vara förklaring. Jag är också på låga sidan men inga spottings utan brukar få mens på ca dag 11. Dr D säger att immunmedicinerna ska hjälpa mot det också och att jag inte behöver extra progesteron. Lite skeptisk måste jag erkänna... Har du märkt nån skillnad på spottingsen de cykler du kört behandling?

Hej ann! Tack för bra svar:) ja, de cykler jag använder progesteron är de bra, nästan inga spottings... Trots att progesteronvöeden inom referensvärden...

Särskilt utrogestan progesteron från Grekland har fungerat bäst;)

Ska till Werlabs im och ta prov progesteron, östrogen samt dhea:s

Blir intressant:)

Får du mens på dag 11? Menar du 11 dagar efter äl då?

Tack igen
  • lill111
    AnnC skrev 2015-06-14 20:04:05 följande:

Ja dag 11 efter äl menar jag så klart

Då låter det ju som du behöver progesteronet. Uppdatera gärna vad provet visar imorgon om du vill är det en vecka efter äl som du testar nu? (Det är väl då man testar progesteron) har du tagit progesteron denna cykeln?

Japp, 7 dagar efter äl...nä, körde bara oralt, men så fort jag tar dem vaginalt så upphör spottingens, så ja, det torde vara progesteronbrist...

Uppdaterar im:)
  • lill111

Har nu fått mitt dhea:s värde på 3,9 cd 22!

Hade ni ätit prasteron på det värdet?

Tacksam för svar!

Östradiol låg på 680

Progesteron 49

• lill111

Har nu fått mitt dhea:s värde på 3,9 cd 22!

Hade ni ätit prasteron på det värdet?

Tacksam för svar!

Östradiol låg på 680

Progesteron 49

• lill111

Hej! Är det ingen som tagit dhea:s prov? Är lite nyfiken på vilket värde ni iaf hade? Tack för all input!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!