NinaCamilla skrev 2014-11-13 21:06:51 följande:
Lill: Jag har haft problem med endo och om man inte ta tag i det, blir livmoder ingen bra miljö för ev graviditet. Jag hade t. Ex en inflammerad äggledare som läckte vätska i livmoder. Andra sidan är kroppen så stressad av endo att om man rensar lite, blir det bättre för tillfälle iaf. Idag har jag gjort hysto i Aten efter en misslyckad försök och som alltid hittade de endo i livmoder, mellanvägg och annat skit. Jag rekommenderar att göra hysto iaf för att utesluta saker. Laproskopi tar längre tid att läka men ibland är det nödvändigt. Om du inte ha tid att vänta hemma i Sverige och har råd, kan du söka dig utomlands och göra laproskopi där och FK ersätter så länge du har rättighet för samma operation hemma. Det är flera inkl jag som har fått pengarna tillbaka för endometrios operation från FK. Viktigaste är att ha redan en remiss eller uttalande från läkaren om laproskopi.
Tack snälla NC för svar! Jag vet ej ännu om det är endo, men jag har oförklarliga mellanblödningar....men dock undrar jag nu de senaste månaderna då jag börjat med Crinonen direkt efter ÄL så har jag ej hft dessa....kan det kanske bara bero på kort lutealfas?? Jag har ju inga andra symptom på endo,,,,jag fick en second upinionremiss till SU då läkaren typ frågade mig vad vill du att jag ska göra så det var jag som föreslog en LAP och Hysto, gjorde en halvhjärtad Hysto hos min privata Gyn här i Borås, februari 2014, men den visade inget....det jag nu då funderar på om det är värt att göra LAP?? Vågar jag, Hyston tycker jag är självklar, vill då även be att de gör en LIT i livmodern när jag ändå är sövd...LAP är ju vad jag förstår en ganska ofattande OP och läkningsprocessen ganska lång??
Jag känner ju tyvärr att tiden inte är på vår sida...
jag har ju två IVF-försök kvar och dessa måste göras innan avtalsperioden löper ut...
min undran är ju om det är värt att göra en LAP nu när jag får lutealfasstöd så verkar ju blödningarna vara borta..det gyn även föreslog var Provera, har du testat?
Hoppas allt löper på för er....även om jag försöker att inte vara så närvarande här så följer jag er all här inne!!
Tusen tack för kloka tankar och argument!...kram Lill