Zinfandel skrev 2014-04-13 22:12:45 följande:
Lill: Ja, där kanske du har svaret! Händer det att du har ömma leder..? Känner du någon skillnad i kroppen när du tar kortison? IL? Har du testats för artrit?
Det finns som vanligt lite olika teorier, allt från tomatjuice till blockerare. Jag skulle råda dig att inte tänka "vad som sänker TNF" utan vad som "sänker inflammation i kroppen". Det finns massor med info om antiinflammatorisk kost, det vanligaste är att ta bort socker, gluten, mejeri & soja men det är ganska omfattande så åtminstone de två första. Koffein, rött kött och alkohol är inte heller namnam men man ska såklart leva också samtidigt. Ät gärna chili, gurkmeja, vitlök, nötter, ingefära, papaya och gröna bladgrönsaker. Fina smootihies
Läs gärna om läckande tarm, kan också vara en idé.
Blåsorna är ett såklart ett annat tips, är det herpes? Probiotika är värt att prova. Annars kan en kur antibiotika under follikelfasen före ÄL vara en väg och om det är herpes så Valtrex. Men jag tror att även där kan kost påverka. men låt oss anta att det har ett hormonellt samröre (intressant!) så fann jag bl a detta
High progesterone levels may cause oral mucosal tissue to swell, may stimulate the growth of destructive bacteria or may suppress immune function. High levels also hinder collagen production, which reduces tissue`s ability to repair itself. High levels of estrogen can increase metabolism and loss of folate, a mineral that helps maintain healthy oral tissue. Estrogen fluctuation can also stimulate the breakdown of blood-clotting factors, which change throughout a woman`s cycle.
Hepp!
Det är inte alls svårt att skicka blod till RFU, det har jag gjort massor med gånger! Om du bara har någon som drar blodet så ska jag hjälpa dig med vad som mer behövs. Jag tror att Dr D brukar ta runt 4000 kr för det och att skicka själva blodet kostar ungefär 1000 kr.
Jag tycker även du ska kolla urea- & mycoplasma om du inte gjort det.
Ge inte upp och krama mannen din
TACK igen, Zin, du är en fantastisk människa!! vet inte hur jag skulle klara mig utan er fina här inne:)
Har inte sovit en blund i natt alla tankar far runt i huvudet - alla misslyckanden har satt sina spår, ska börja i terapi nu med - fixar inte att vara människa - kan ju alltid vara ngt -
Ja, jag får ont i leder - blev jättetydligt igår kommer alltid upp vid stress - i vänster arm ilar och gör jätteont - började förra året efter det 5;e mf.
Dr d är ju övertygad om att mitt tnf-a beror på autoimmuna sjukdommar och mina mlåsor hänger i hop med det:((
Började med 5:2 för att gå ner i vikt innan IVF och tränade 6-7 pass i veckan, åt bara sallad vitt kött nötter osv - men det har jag alltid gjort iofs - men nu ännu mer medvetet - hög träningsnivå har jag alltid legat på då jag tävlat i triathlon...
Intressant det du refererar till om jag för står rätt så kan höga progesteronvärden orskaka orala bekymmer - men vad menas med östrogen? Blood clotting? Är det spottingens innan mens, att östrogenet ligger fel??
Ursäkta om jag inte förstår riktigt:(
Hur kollar jag myckoplasma?
Tack för hjälpen gällande blodprovet - känns som att jag vill ta om mitt tnf-a snart...
Huua, vad slut jag är:((
Tack, tack igen!!! Kraaam