Blingbling skrev 2014-04-07 21:41:45 följande:
Kan lägga till att FK också nämnde att de säger nej på grund av att immunbehandling inte är en beprövad metod. Nej, inte i Sverige inte (för den finns ju inte ens här hemma...men det är ju också det som den här nya lagen ska ta hänsyn till; att man ser behandlingar ur ett INTERNATIONELLT perspektiv (vilket tjejen på FK jag haft/har kontakt med redan i höstas betonat och sagt att deras egen läkare kommer ha ett internationellt perspektiv, om landstinget säger nej på grund av detta) och inte bara med de trångsynta svenska "glasögonen". Så jag ber FK att ta på den internationella varianten av brillor och kolla mer noggrant nu!
Tyvärr är jag inte förvånad - när jag problematiserade detta med socialstyrelsen och mitt landsting och hänvisade till EU-regleringen så fick jag tillbaka i skrift utifrån lagtext att den bara gäller om svenska läkare godkänner den internationella behandlingsplanen - då vände jag det igen och menade på att lagen är ju då motsägelsefull - men det hävdade dem inte.
Hhon berättade om ett fall om en canserpatient som läkarna i sverige godkänt - men vi vet ju här inne alla vi med dessa bekymmer att fertilitetseliten i sverige absolut inte vill befatta sig med dessa behanslingsplaner - eftersom de inte är godkända i sverige - så jag har redan gett upp om att få ersättning och dessutom tillhör jag ju landstinget där Lennart Blomqvist ska besluta och ge sitt medgivande om ersättning, vilket han absolut inte gör -
han tog sin hand ifrån oss direkt - han vill ju bevisa med sin forskning att inte ens trombyl är verkningsfullt, vilket den kanske inte är - på vissa patienter - men man erbjuder ju bara ett spår i sverige och det är ju just detta som dr d är så emot ,varje individ är ju unik och behöver sin behandlingsplan - men det är tyvärr bara att konstatera att det är många parametrar i denna debatt och några är: prestige, men också att fertilitet inte är prioriterat i sverige att alla mf som sker innan v 12 är det fel på fostret???? Vilket vi vet här inne är ett helt ologiskt resonemang - men det kostar ju en uppsjö av insatser och pengar om man skulle öppna upp ett flertal olika provtagningar och behandlingsmodeller i svergie vilket de är livrädda för - utan det får vi bekosta själva - tycker det är så galet tragiskt att vi måste betala skatt för den usla vården vi blir erbjudna - bätttre att inte betala skatt och finansiera sin sjukvård själv nu med facit i hand- kram!