Angel00 skrev 2013-12-31 17:18:35 följande:
Gott nytt år och jag håller tummarna för att 2014 ska bli ett dunder år för alla er som kämpar därute.
Långt bak i tråden var det någon som var orolig för immuniseringsproblem vid tidigt missfall/blödningar då man inte fått en spruta (anti-D-profylax).
Vad jag förstått har de olika regler beroende på vilket län du bor i men med lite information kan du alltid kräva att de tar de blodprover som behövs vid inskrivningen för att få den behandling som är rätt för dig.
I Stockholms län tar de blodgrupp Rh-faktor på mamman. De tar även Rh-faktor på barnet. Då vet man direkt om mn som Rh negativ mamma väntar ett Rh positivt barn. Detta tas med ett enkelt blodprov tidigt i graviditeten (mitt prov togs i v.10).
De tar även ett prov som heter det långa och krångliga namnet Erytrocytantikroppsscreening. Detta är en screening för de antikroppar som kan finnas i blodet hos mamman om hon är immuniserad, dvs bildar antikroppar mot barnets Rh-faktor. Om detta prov är negativt har mamman inga antikroppar mot barnet. Är det positivt finns antikroppar hos mamman. Provet i sig är bara intressant om mamman är Rh negativ och bär ett Rh positivt barn.
I vecka 25 tas ovan prov om (om mamman är rh negativ och bär ett Rh positivt barn), och du får en förebyggande immuniserings spruta i vecka 27-29. (Stockholms län)
Det fina i denna kråksång är att om du är Rh negativ och har fått tidiga missfall kan du med ett enkelt blodprov kolla om du blev immuniserad. Bara du vet vilket blodprov du ska kräva. Då har du enkelt uteslutit en till stressfaktor som alltid finns där i bakgrunden när du försöker att bli gravid.
Hej Angel!! Det var nog jag som desperat frågade om RH-negativitet och missfall eftter första barnet. Jag är rh-negaiv och vårt barn med, därav att jag inte fick profylax vid förlossningen - men mitt första MA som skedde i v 12 visserligen medicinsk, fick jag inte rh-profylax- hoppas ju såklart att det inte är det som är orsaken till mina mf - då jag senaste mf tog ett blodprov för att se om jag blidat antikroppar mot embryot och det hade jag ej - så jag hoppas på att kunna släppa iaf denna oron som du skriver om - tack för att du delar med dig -
Nästa grav kommer de ju ta blodprov och OM det skulle visa sig att mitt foser är positiv blodgrupp så finns ju behandling att få - men efter som sonen är rh-negativ så ska det v'äl inte vara någon fara att jag stöter bort embryon, hoppas jag...känner att jag ändå är lite osäker - vet ju aldrig vad biologin kan ställa till det med....
'Hoppas att du repat dig lite iaf och satsar frammåt:) Kram och tack för att du dlelar med dig!