• finee

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

LadyMaria skrev 2017-12-15 14:50:29 följande:

Mitt blod HCG visade idag "mer än 5" alltså har det sjunka sedan igår då jag hade 11..... fy fan va jag är LESS!!!! 7e behandlingen nu 15 embryon totalt. Går sönder :(

Usch beklagar verkligen Är så tungt med kemiska graviditeter Stor kram!
  • finee
    BusigaSyrran skrev 2017-12-15 16:55:38 följande:

Hej är ny här och blev nyfiken.

Vi är i Falun med deras garantipaket men blev inget med den första befruktningen utav ett 5 dagars blasto hade testdag idag.

Ett kvar i frysen, som vi hoppas på när de öppnar igen.

Vi har ett barn ihopa som gick snabbt men sen har de tagit stopp, är snart 27 år o mannen är snart 28. Inga fel hittas och jag är lite nyfiken på hur Aten fungerar då jag fick de tipset om inte de frysta fungerar. För då känns de som att något blockerar mig för att bli gravid.

Alla andra prover ser bra ut och inga fel hittas, har gjort blodprover, spolning, vul och tagit prover för att se om jag hade ägglossning vilket jag tydligen skulle ha.

Är det något Aten är bra på att kolla upp ang sekundär barnlöshet och även ofrivilligt där man inte hittar fel, iaf svenska läkare?

Vi är också oförklarligt barnlösa (eller, inte nu längre då, det handlar ju om mitt immunförsvar). De flesta oförklarligt barnlösa blir gravida efter några IVF-försök (även utan immunbehandling). Prognosen är alltså rätt så god. Jag hade nog inte åkt ända till Aten efter bara en eller ett par-tre insättningar. Jag behövde vara längre in i processen för att landa i ett sånt stort beslut. För det kan ju verkligen ta sig utan Aten också. I och för sig vore det väl bra att på förhand utreda immunförsvaret. Kanske kan du be Falun ta ett NK-cellstest? De kan göra det, det är låångt ifrån så omfattande som Atens prover dom skickad till USA, men det kan definitivt ge en fingervising om det är värt att gå vidare med immunspåret.
  • finee
    LadyMaria skrev 2017-12-15 21:19:53 följande:

Dr D har inte svarat på mitt mail om mitt FBC och HCG som minskat trots att han skrev igår att han skulle svara och berätta hur vi ska gör med min medicinering. Kan man sluta med medicinerna nu då eller ska jag hålla på med allt tills Faluns test datum? Känns inte kul och sticka sig tre ggr om dagen om man inte behöver.

Har hcg ändå gått ned är det väl kanske ingen vits att fortsätta med medicinerna..? Förstår att du vill sluta på en gång om det inte bhövs. Hoppas han svarar snart!
  • finee
    pipperoni skrev 2017-12-15 22:02:34 följande:

Ja, kortisonet trycker ?falskt? ner tsh:t för mig. Jag måste hålla koll även på T4 och T3 när jag tar kortison. Tyvärr brukar T3 krascha under mina försök... något med östrogenet som triggar detta. Äter jag inte kortison sticker även tsh:t iväg och ökar, men äter jag kortison fortsätter tsh:t att vara lågt. Jag brukar öka min Levaxindos något innan försök. Men det är svårt det där. De flesta läkare, inklusive Dr D tittar enbart på tsh.

Tack för svar! Har du problem med sköldkörteln sen innan? Det har inte jag, mitt TSH omedicinerad i september när Dr D tog provet låg på 1,5. MVC tog även t3 o t4 nu, får se vad det visar. Det låg normalt sist när jag tog det på werlabs i mitten av november, trots att tsh var för lågt. Dr D svarade i alla fall på mitt mail. Han skrev som vanligt mkt kort, endas: Your low tsh is not a problem. Skulle önska ibland att man fick lite fylligare svar...
  • finee
    Ladylufsen skrev 2017-12-15 23:29:50 följande:

Tack för info! Nu kommenterade jag på ditt svar på Vallmo78s inlägg, så det är inte jag som har ledproblem (än) utan jag är endast i början av min behandling. Hoppas Vallmo78 läser även detta inlägg för dina råd till henne, ledsen att jag "kapade" tråden!

Men jag får för mig att jag läst att det också är missfallsrisk sent i graviditeten p g a immunförsvaret, och det vill man ju ogärna riskera förstås.

Har också läst att det finns en liten missfallsrisk om man slutar för tidigt. Men det verkar vara väldigt liten. Det här har jag läst på ett brittiskt forum på en ambitiös FAQ angående immunbehhandling:

Att det hos vissa alltså blir en immune flare i v 18-22, så man kanske inte ska sluta med kortison innan det i alla fall. Tycker det är svårt det här! Men hur man än googlar så verkar det hur som helst bara vara Dr D som vill köra med kortison ända till efter förlossningen.. Eller har nån annan läst annat?
  • finee
    Ariellan skrev 2017-12-17 08:36:37 följande:

Måste väl vara väldigt viktigt att ta dropp under ruvartiden, så att inte kroppen stöter bort?

Ja!
  • finee
    BusigaSyrran skrev 2017-12-17 10:56:27 följande:

Du gick med hos Falun, vad fick du ta när du fick ett plus?

Jag har bara ett kvar i frysen, vid vårt färska fick jag dropp vid uttaget och sen tabletter för att sänka mitt immunförsvar 2 * 20mg skulle jag ta på morgonen.

Annars var de lutinus, fragmin, acetylsalicylsyra jag tog.

Blev inget plus på testdagen o började få rosa flytning på RD10 som blev mer rött på 11.

Ägget var ett 5dagars embryo o de är även ett 5dagars i frysen.

Tar inte de sig så gör vi undersökning i Aten eftersom ingen vet varför vi inte blir gravida själva igen.

Jag gick i Falun, men följde Dr D:s immunbehandling. Så jag gick inte på Faluns immunprotokoll. Men de gånger jag gjort det vid tidigare insättningar fick jag intralipid vid ägguttag, insättning och sen skulle jag få igen vid plus. Även ordinerad prednisolon 20mg av dem. Dock inte Fragmin o Trombyl.
  • finee
    BusigaSyrran skrev 2017-12-17 15:26:46 följande:

Okej, så hon fick tvillingar via IVF Serum och inte Falun?

Vi vill gärna sätta in två om de är möjligt.

Jag är inte glad för läkemedel men måste jag ta antibiotika för att få behålla barnet/barnen så får jag göra det.

Men ska man mejla både Dr D o Serum om prover?

Dr D vill vi åka till o göra vaginala undersökningar om han vill de. Jag vill verkligen ha svar på varför jag inte blir gravid o går inte de frysta får vi iaf tillbaka pengarna för att kunna försöka utomlands o förhoppningsvis få svaret på varför vi inte får våra andra barn.

Men vad är hysto?

Mina ägg verkar de inte va fel på enligt proverna och inte våra spermier heller.

Själva embryona var från IVF:er gjorda i Falun. Insättningen gjorde jag också i Falun, även hormonmedicinerna ordinerades av Falun (lutinus och progynon). Men immunbehandlingen ordinerades och följdes via Aten. I augusti tog jag även 25 dagar antibiotika för att behandla en infektion som hittades av Serum via deras mensblodstest. I septmber (månaden innan frysinsättningen i Falun) gjorde jag en hysteroskopi (undersökning av livmodern) med implantaionssnitt. Detta via Serum. Så det var lite olika saker jag gjorde. Vet inte vad som varit mest hjälpsamt - Dr D:s immunprotokoll med tätare dropp och tillägg av Fragmin/Clexane, hysteroskpin med implantationssnitt eller antibiotikabehandling av den infektion jag hade. Men jag är glad att jag gjorde alltihop!

Har du bara gjort en insättning, är relativt ung och är oförklarligt barnlös kan det ju faktiskt hända att du lyckas utan massa tillägg. Det är väl i och för sig bra att utreda ordentligt, men det är ju bra mycket bekvämare att kunna göra traditionell enkel IVF i Sverige, om det räcker... Hoppas det löser sig för dig! Håller tummarna.
  • finee
    Ariellan skrev 2017-12-17 16:40:05 följande:

Hur ordinerade Dr D droppen då? För visst var det Falun som ordinerade vid uttag, insättning och vid plus va? :)

Han ordinerade droppen innan insättning på basen av mina Chicago-provsvar, och efter insättning ordinerade han på basen av mina FBC-prover. Falun hade också ordinerat, men jag struntade i deras ordinationer och gick helt på Dr D. Hade jag lyssnat på Falun hade jag bara fått två dropp vid det laget jag plussade, medan Dr D redan hade ordinerat så jag var uppe i fem dropp. Jag har ju med Faluns immunbehandling bara fått tidiga missfall/kemiska graviditeter. Inte så konstigt när man tittar på mina immunprover - hos mig verkar immunförsvaret tagga upp ordentligt vid ägglossning och tidigt i ruvningen, då fick jag täta dropp av Dr D, medan Falun som inte tar FBC har slutat ge dropp vid insättning, vilket gör att det blir kemiskt.. Droppet de ordinerade vid plus, är ju vid plus på officiell testdag, vilket ju är på äl+18 och alldeles för sent för mig... Då har embryot redan gett upp i min kropp. Falun hade också förordat dropp en vecka innan mensstart redan menscykeln innan. Men det är för mig helt onödigt eftersom mitt immunförsvar är lugnt då. Något de ju såklart inte kunde se eftersom de inte tar några prover. Så rätt så stor skillnad, Dr D MONITORERAR en under behandlingens gång. Superbra! Dr D ordinerade även senare insättning av Prednislon jämfört med Falun.
  • finee
    mumskastrull skrev 2017-12-18 14:15:08 följande:

Jag har en liten fundering angående TSH. Jag går på Levaxin 25 microg. sedan 8-9 månader tillbaka. Detta fick jag utskrivet efter att själv ha frågat efter det. Mina värden var väldigt svajiga innan och låg mellan 2.1-3.5. Efter att jag började med Levaxinet så gick det ner och la sig på 1,0. Nu har jag senaste 1-2 veckorna känt av att jag svettas lite mer om händerna samt är ngt darrig om händerna. Läste att detta kan vara symtom på lågt TSH. 

Tog mitt TSH på MVC förra veckan och det ligger nu på 0,51. Känns lite lågt. Vad tror ni andra, kan det vara min kropp som reagerar på att det är lite lågt för mig?

Har mailat Dr D men inte fått svar ännu. 

Har hört att även kortisonet kan sänka TSH. Hoppas att jag snart kan minska kortisonet... Gillar verkligen inte den medicinen :(

Jag har jättelågt TSH, och kopplar ihop det med kortisonet. Har inga sköldkörtelproblem sen innan. Kortisonet sänker TSH:et falskt, vad jag förstår. Har inga symptom på lågt TSH, men det verkar du ha? Eller så är der biverkan av kortisonet som ger handsvett o darrningar? Dr D sa till mig att mitt låga TSH inte var ett problem. Jag vill också sätta ut kortisonet tidigare än vad Dr D rekommenderar. Han vill att jag står på 20mg fram till vecka 24, därefer minskning till 15mg och sen efter vecka 30 någongång minska till 10 mg som han vill att jag ska stå på ända till efter förlossningen... Har du fått någon plan? Jag funderar seriöst på att trappa ned till 15mg redan vecka 13. Mitt immunförsvar har ju varit lugnt hela tiden vad det ser ut i proverna i alöa fall. Läser om alla biverkningar... Och om andra immundoktorer som sätter ut det tidigare. Men vill ju inte risker missfall heller. Hur tänker du kring kortisonet Mumskastrull?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!