NinaCamilla skrev 2017-08-10 16:11:50 följande:
finee: Jag har gjort ÄD både i Serum och hos Life Clinic hos Dr så att jag har erfarenheter om båda kliniker. Kliniker har olika fokus. Så lite beror vad du har problem, men båda är bra.
Serum fokuserar mest på antibiotika, delvis immunologi och mer hysteroskopi. Jag tog också menstestet och åt antibiotika. Jag gjorde 4 hysteroskopier med implantationsnitt och använde 4 olika donatorer (ÄD). Problemet med Serum är att innan/under ruvningen får du ingen stöd om du har något immunologisk problem. De ger immunologiska mediciner automatisk men inte följer upp hur kroppen reagerar på dessa. De kör mest antibiotika (3 olika som jag åt), anti-inflammatoriska (2 olika) och liten del av neupogen om inget fungerar. Serum gör dock dna-fragmantering på mannens simmare och andra tester som kan vara aktuellt för mannen och dig. Du får också mindre påse IL-dropp hos oss vid insättningen om det behövs. Det finns många som har blivit gravida med deras metod. Dock är jag lite tveksamt att man skulle göra hysteroskopi efter varje misslyckad försök som kostar 2100 eur (jag gjorde en laproskopi för endo+ 4 hysteroskopier).
Dr D´s fokus är på dig och din kropp hur den mår innan insättningen och efteråt. Han gör inte hysteroskopi i första läget. Hans teori är att om man får minst 5 blastos med mannens simmare, är dna-fragmantering onödigt. Det kan vara stressande med att ta blodprover varje vecka (ibland flera gånger) och ta IL-dropp men jag värderar hans support. Jag tar IL-dropp vid graviditet varje 3-4 dag, annars tar jag 1 IL -dropp innan insättningen. Han analyserar symptomen och ge råd och justerar medicineringen. Vi blev första gången gravida med hans hjälp (även om missfall på vecka 8).
Jag gjorde också så att vi gjorde ÄD hos Serum med sista embryo som vi hade och använde Dr D för immunologiska medicinering. Det kan också funka. Alla kroppar och problemen är olika så att jag rekommenderar uteslutningsmetoden - ta reda på vad funkar och vad funkar inte. Chigago prover är värd att satsa pengarna på om man misstänker NK-killerceller i livmoder eller immunologiska problem.
Lycka till!
NinaCamilla - STORT TACK för din utförliga info!!! Ovärderligt. Låter mer som att Dr D är något för mig gällande immunsupport. Men jag kan tänka mig att göra hysteroskopi hos Serum. Vill Serum ta bort endocystor med lakroskopi i samband med hysteroskopi? Jag har också endo, inte så allvarlig, i princip symtomfri, men har en endocysta på ca 3,5cm på ena äggstocken. Flera läkare har sagt att jag absolut INTE ska ta bort cystan eftersom det påverkar äggreserven negativt. De rekommederar endast borttagning av endocystor om de är väldigt stora och/eller ger mycket smärta. Så jag vill verkligen inte behöva ta bort den! Kan man göra hysteroskopi hos Serum utan att ta bort cystan?
När jag läser det du skriver så tror jag mer på Dr D för just min kropp. Tror att det är onödigt med DNA-fragmenteringstest på mannens simmare när han 1. Gjort en annan kvinna gravid för ca 10 år sedan (innan vi träffades). De gjorde dock abort en bit in i graviditeten eftersom de höll på att gå ifrån varandra. Och 2. Vi får ca 60- 80% av våra befruktade embryon till insättningadugliga blastocyster varje gång. Jag är nästan helt säker på att hela felet ligger hos mig och mitt immunförsvar. Och kanske i den här bakterieinfektionen Serum hittade i samband med mensblodstestet.
Läst din presentation och ser att du kämpat på länge. Hoppas verkligen att nästa försök fungerar för er. Håller alla tummar! Återigen tack för all info!!