Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Hej! Nu börjar jag bli lite förvirrad i detta forum. Har ju bokat Aten i slutet av nov med Dr. D efter 6 misslyckade Ivf försök och remautisk sjukdom.... nu skriver många här om Serum. Detta är ju nästan vårt ända hopp och vi vill ju komma till rätt klinik för att få rätt hjälp.
Vilken klinik röstar ni på? Har ju tvekat om immunförsvaret men nu har vi börjat tänka om. Finns det annat man också ska se över? Hade dessutom en utomkveds med mitt första naturliga försök för 4 år sen, där ena äggledaren sprack.
Så. Är du mer inne på immunologi så är nog Dr D mer rätt. Jag personligen skulle gärna ha blivit totalt utredd av både Serum o Dr D fullt ut. Men eftersom min man var lite tveksam till Aten så följde han inte med, vilket gjorde att tex alpha dq match o sperma dna-fragmentering inte gick att göra. Så jag hoppas att det inte är det som är felet... Däremot gjorde jag deras så kallade mensblodstest (infection screening) där de också hittade en dold bakterieinfektion. Jag och mannen åt anitbiotika i 25 dagar i augusti. Därefter gjorde jag en hysteroskopia via Serum, plus implantationssnitt. De hittade inget avvikande på hysteroskopin, men jag är jättenöjd att jag kollade av det. Sen har jag gjort immunutredning hos Dr D. För just mig så tror jag att immunspåret är helt rätt. Tror inte egentligen att jag o mannen har sån här alpha dq marching. Detta eftersom jag alltid hela mitt liv, även innan jag träffade min man, har haft en del saker som tyder på immunproblematik: återkommande utslag, kraftiga allergiska reaktioner på infektioner och insektsbett, blir ALDRIG förkyld i princip, endometrios. Men som sagt. Hade mannen min varit med fullt ut på Aten så hade jag kört all in på Serum också, kollat alla deras utredningar, och därefter valt klinik. Kanske testa båda, i kombination om det gick, eller i följd.
Så: du behöver tänka vilka behov just du har och välja därefter. Gärna utredas av båda. Jag rekommenderar mensblodstestet, det går fort o är relativt billigt o enkelt att behandla. Rekommenderar även hysteroskopi o implantationssnitt. Och hellre Dr D än Serum gällande immungrejer. Hoppas infon hjälper dig/er lite när ni resonerar er fram till ert beslut!