Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Hej alla!
Får ni några biverkningar av Prednisolon?
För mig är det så svårt att sova på kvällarna...
Hej alla!
Får ni några biverkningar av Prednisolon?
För mig är det så svårt att sova på kvällarna...
En av anledningarna till att svenska läkare helst inte vill att man ska ta kortison hela graviditeten är att kvinnan kan bli beroende av kortisontabletter sen, pgr av att man har tryckt ner sitt egen kortisol under lång tid. Har läst om många här i tråden som råkat ut det efter förlossningen. De får ledvärk i händer/fötter och blir tvungna att fortsätta med kortison sen i framtiden.
Så skönt! Tar på morgonen också....vilken dos tar du? :)
Finee- Hos flera kliniker vill de att man trappar ner kortisonet och slutar långt innan förlossningen, utom Dr D han är den enda jag läst om som tycker att man ska använda kortison till efter förlossningen.
Har läst nånstans att fostret är känsligast för immunattack de första 20 veckorna.
Det verkar som att Dr D låter de flesta fortsätta med kortison hela graviditeten, kanske för säkerhets skull.
Tyvärr går det ju inte så bra att diskutera dessa mediciners vara eller icke vara med honom. Jag (och även andra) har försökt men bara fått en avhyvling till svar eller inget svar alls.
Jag frågade honom vid flera tillfällen via mail varför IL fungerar som p-piller för mig, men han vägrar svara.
Kanske han inte vet varför själv.
Jag kontaktade då Serum och fick ett bra telefonsamtal med Penny som sa att IL kan trycka ner immunförsvaret för mycket på vissa och då kan inga ägg fästa.
Jag har själv diskuterat mina mediciner och nedtrappning genom hela min graviditet med Dr D. Upplevde inte alls att han hade något emot det. Ibland är det jag som velat trappa ned, ibland har han sagt till mig att sänka dosen. Min kropp har inte varit lugn eller lugnat sig helt på slutet utan gjort uppror ibland, så man får nog se hur ens egen kropp reagerar helt enkelt. Tror även att anledningen till att dr D ordinerar att man fortsätter lite efter graviditeten är att kroppen kan protestera även när barnet är ute och vad jag kan tänka mig att lugna den för ev framtida graviditeter. Jag fick problem med hosta i slutet av grav o känner av att den bråkat med mig nu när hon är ute med, så jag har fått ordinationen att öka dosen en vecka för att sen försöka trappa ner igen. Tycker det är fantastiskt av honom att fortsätta supporten trots att barnet är fött o han eg gjort det han fått betalt för!
Tack för ditt svar och den givande diskussion ni har haft nu. Jag ska försöka ta blodprovet nästa vecka och se hur mina värde är. Har inte kunnat ta blodprover på en månad...om det ser stabilt ut eller om det har sjunkit så kanske han är med att sänka kortisonet.
Inga biverkningar alls vad jag vet men vill gärna minska och helst sluta med det :)
Jag har fått trappa ner från 20 till 15 i v 13 och ska om allt ser bra ut trapp ner till 10 v 22 enligt Dr D.
Stämmer inte alls enligt mig! Dr D har alltid svarat på mejl samt frågor som är av relevans...så även jag som canada beskriver mkt tillmötesgående!
Blir lite tokigt tycker jag när en sådan generalisering görs över dr D! Har är oerhört inriktad på immunologi samt skicklig på detta....
blir ju med knepigt att hela tiden ifråga sätta hans medicineringsplan!
Sedan är det viktigt att komma ihåg vi är ju alla individer med enskilda behov... bara för att man vet att någon annan fick en annan ordination så betyder det nödvändigtvis inte att alla ska ha samma upplägg?!
Spännande med nån annan som har embryon som slutar utvecklas efter dag 3, vet du mer om vad som kan vara orsaken till det problemen?