pipperoni skrev 2017-08-18 18:55:21 följande:
Jag är i Aten nu för att göra min andra hysteroskopi för Dr D. Gjorde en för två år sedan. Operationen görs på ett stort sjukhus och det kändes då som de var väldigt noggranna med det mesta. Fick t.o.m göra EKG innan operation. Som jag har förstått det är risken för multiresistenta bakterier större om man hamnar i akutsjukvården och mer ute på landsbygden. Det här är ett jättestort sjukhus inne i Aten. Men visst finns det viss oro. De gödslar ju med antibiotika här på ett annat sätt än hemma. Jag har fått det både efter hysteroskopi och äggplock och vem som helst kan ju gå in på ett apotek och köpa antibiotika själv. Säker kan man ju aldrig vara, men jag bestämde mig för att ta risken. Om ni gör hysteroskopi tänk på att "fasting" betyder att du varken får äta eller dricka innan operationen. Jag trodde att det bara var äta man inte fick och fick en utskällning på grekiska av en ilsken sköterska när jag försökte ta ett glas vatten. Sen fick de skjuta på min hysto ett par timmar pga det.
Precis så har jag också förstått det (som jag skrev ovan), att risken är stor om det är så att man blir matförgiftad på någon liten turistort och söker vård på något litet lokalsjukhus där de har dåliga hygienrutiner när de sätter näringsdropp typ. Har kommat in sjukhusets hemsida och det ser bra ut. Har läst på brittiska forum (typ fertilityfriend) där de diskuterar inför hysto i Aten och folk säger att på stora privata sjukhus i Aten där de brukar ta emot turister för planerad vård så är det bra. Självklart finns det alltid risker med operationer, så är det i Sverige också. I Grekland har de problem med antibiotikaresistenta bakterier, så är det. Störts risk att smittas är faktiskt då man går ut och äter typ sallad eller frukt. Först blev jag rädd angående det här med bakterier vid operstion i Grekland, men nu när jag läst på lite mer så känns det ändå värt att göra det.
Jag har varit i kontakt med Serum nu i veckan och fått en tid för hysto den 20/9. Så ganska snart!!! Försöker få kontakt med Dr D också, vill ju träffa honom också när jag ändå är där.
Lycka till pipperoni med din hysto! Berätta gärna hur det gick