• finee

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Ariellan skrev 2018-01-24 16:39:15 följande:

Finee - Tack så mycket! Det inger hopp, fått dropp och ökat på predni också!

Är det någon av er som tagit hcg innan BIM? Vad kan jag förvänta mig för siffra 9 dagar efter ÄL? Kan det ens ha hunnit bildats hcg då?

På äl+9 borde hCG ligga på typ 20 kanske..? Om du ligger högt kanske runt 40? Gissningsvis. Om det på äl+14 borde ligga på i alla fall 100 i normal graviditet. Med det sagt vill jag också säga att det är mina spekulationer och att den individuella variationen ju är stor!
  • finee
    Ariellan skrev 2018-01-25 15:59:41 följande:

Blir så trött på werlabs...mailat foto på mitt körkort och nu svarade dom att provsvaret kommer först imorgon...

Två dygn efter det att jag tog provet, brukar det vara så?!

Hoppas det går bra idag! Håller tummarna
    Niskan15 skrev 2018-01-24 20:04:52 följande:

Stort grattis Arielle! Håller tummarna för er!

Själv har min mens kommit igång idag, 4 dagar för tidigt. Första försöker är misslyckat med Dr. D :( så besviken och nere just nu. Tar ni blodprov på b celler och progestron ändå och skickar till honom?

Känns som att vägen till en bebis verkligen inte finns i mitt öde. Trött på alla kämpande efter alla år.....

Vad tungt Niskan. Beklagar verkligen. <3

Dr D verkar rekommendera många att försöka naturligt. Han rekommenderade oss samma, men vi satte in de embryon vi hade i frysen i alla fall. Det är så mkt pyssel o mediciner med immunbehandling, så det känns så jobbigt att ta massa dyra dropp o stoppa i sig kortison då man inte ens vet om en befruktning har skett den månaden...
  • finee
    Yrla76 skrev 2018-01-31 08:46:37 följande:

Ruvardag 8 med blastocyst och helt blankt test. Såå besviken Hur ska vi orka dra igång igen....

Beklagar verkligen Så oerhört tungt. Skickar massor med kramar.
  • finee
    Myloveolivia skrev 2018-01-31 22:45:43 följande:

Kanske är en dum fråga, varför åker man till Aten och gör ivf?

Man åker inte till Aten bara för att göra IVF. Man åker till Aten för att utrede om det finns immunologiska orsaker till infertimitet och upprepade misslyckade IVF-behandlingar. Därefter gör de flesta fortfarande IVF:en hemma i Sverige men får ordinerad immunbehandling på distans. Finns liksom inget självändamål i sig att åka till Aten för standard IVF utan tilläggsbehandling.
  • finee
    Ariellan skrev 2018-02-01 11:43:47 följande:

Funderar på om jag ska be Falun om il-dropp eller om jag ska säga att jag går hos Dr D. Det är ju smidigare att få droppet i Falun eftersom att man ska ta första på ägg uttagningsdagen, annars måste jag ju åka hem ca 40 mil och ta droppet efteråt. Hur har ni andra gjort som har gått i Falun?

Jag tog både i Falun och hos Marie. Det var en del dropp som ordinerades samma dagar från båda ställena, så då var det ju praktiskt att ta det i Falun. När Falun hade ordinerat men inte Dr D, avböjde jag Faluns dropp. Berättade inte för dem att jag samtidigt gick hos Dr D.
  • finee
    Ariellan skrev 2018-02-01 13:46:42 följande:

Tack för svar! Okej men varför fick du il från början av falun? Bad du om det eller berättade du om immunsymtom? :)

Jag har fått il alla mina åtta insättningar i Falun. Första gången maj 2016 då jag deltog i en studie de genomförde gällande il:s effekter. Då togs också ett nk-cellprov som del av studien, vilket var förhöjt. Provet var ju väldigt light jämfört med chicago-proverna, men det pekade ju ändå mot immunproblematik, vilket gjorde att jag vid mina insättningar fortsatte få il. Första tre insättningar dock bara en påse på 100ml... Därefter ökade det lite, men jag fick alltid ordinerat efter ett schema som på förhand var bestämt, och inte efter vad min kropp behövde. Jag kände efter sju misslyckade insättningar att immunspåret var rätt, men att immunbehandlingen hos Falun inte nådde hela vägen fram. Därav Dr D i Aten. I mina FBC såg man sen tydligt att jag behövde täta dropp kring ägglossning och insättning. Vilket jag inte fått av Falun, efter insättning skulle man få först igen tre veckor senare om man plussat. För mig blev det då att jag fick tidiga missfall ett par dagar efter bim. När jag sen fick tätare dropp efter insättning så kunde jag behålla graviditeten. För mig handlade allt om tajming. Ordination baserat på mina FBC och inte ett fast schema.

Vet inte om Falun numer sätter dropp på alla sina patienter, eller bara dem med typ oförklarlig i fertilitet o upprepade misslyckanden. Att jag fick från början på en gång berodde som sagt på att jag var med i en studie.
  • finee
    Ladylufsen skrev 2018-02-02 05:13:38 följande:

Har du haft ditt RUL ännu? Håller tummarna för att allt går vägen!! Jag har inte mitt förrän om ca 4 veckor, känns superlångt dit och nojar en del över saker som också kan hända på vägen. Ska isf på ultraljud privat imorgon och får börja där. Ja snart är förhoppningsvis v 15 (14+X) avklarad!

Har du sänkt kortisonet? Senaste veckorna har jag svullnat upp rätt rejält, fick problem med ögon och ansikte (och magen också väldigt svullen, börjar liksom högt uppifrån ungefär vid bröstkorgen så tänker det kanske också är kortisonavhängigt..). Det värsta var i alla fall ögonen då det inte bara syns väldigt utan också känns. Mejlade dimitris och undrade om jag kunde sänka dosen något. Dock inget svar än. Nu har jag börjat med ögoncremer, varit noga med att försöka äta så antiinflammatoriskt som möjligt och de senaste två dagarna (peppar, peppar) har iaf ansiktet blivit bättre.. hoppas det håller i sig! Blev också lite orolig för om det kan vara farligt på något sätt med symtomen. Äter nu 25 mg.

Tack också för tipset med vildfångade laxen!

Nej, inget RUL ännu, har tid för det nästa vecka. Är supernervös!!! Är i vecka 18 nu. Förutom de två ultraljud jag gjorde tidigt på IVF-kliniken har jag gjort tre till ultraljud, i vecka 13, 14 och 15. Då har allt sett bra ut, men jag är fortfarande orolig. Så jag förstår hur du känner när du säger att du är orolig! Håller tummarna för att ditt ultraljud imorgon ser bra ut.

Vad jobbigt att du svullnat upp! Har Dr D svarat än? Jag har börjat trappa ned kortison nu. Har aldrig stått på 25mg, utan bara 20, men sen vecka 16+0 tyckte Dr D att jag skulle ned till 15mg, så det är det jag tar nu sedan lite drygt en vecka tillbaka. Min FBC som jag tog i förrgår ser bra ut, så det verkar gå ok med nedtrappningen. Dr D vill att jag sen ska minska till 10mg i vecka 24. Men sen ska jag stå kvar på det hela graviditeten. Funderar dock på att prova sätta ut kortisonet ändå, på eget bevåg. Hur tänker du kring kortison?
  • finee
    Zwillinge86 skrev 2018-02-06 16:34:28 följande:

Har mailat med Katie på Serum ang mensblodtest. Förstår det som att man får kombinera 2olika test (3st) för heltäckande bild över ev infektioner, och att det då kostar ca 3000kr. Men i det ingår varken recept eller medicin (om man inte är ivf-patient hos dem). Recept kostar 1000kr och ungefär lika mycket om man ber dem skicka medicinerna. Stämmer det med era erfarenheter av detta test? Tycker det är snålt att de inte skriver recept om testen visar positivt. Har ni andra fått nån läkare här hemma att skriva ut recept utifrån Serums testresultat? Känner att det har ju inte direkt varit lätt med D, utan där har jag löst det med EU-recept...

Jag behövde inte betala för recept, trots att jag inte var deras IVF-patient. Antingen råkade de göra en miss, eller så har de ändrat reglerna. Dock kostade det mig lite drygt 900kr att hämta ut all antibiotika med EU-receptet. Så om Serum kan skicka medicinerna till dig för samma kostnad som de skulle ta för själva receptet är det ju värt att du ber dem skicka. Jag orkade inte ens försöka få en svensk läkare att skriva ut, man blir ju i regel rätt illa bemött när man kommer med nåt som de inte är vana med...
  • finee
    mumskastrull skrev 2018-02-22 21:16:03 följande:

Hej!

Jag har en fråga ang kortison. Kan man tappa mer hår av kortison? Tycker att jag tappar så himla mycket hår.... Fortsätter det såhär så kommer jag att nästintill vara skallig i slutet av graviditeten. 

Vad jobbigt att du tappar hår Mumskastrull! Hur mkt pred tar du? Kommer du att fortsätta med kortisonet enligt Dr D:s plan, eller försöker du trappa ned det tidigare pga håravfallet? Har du pratat med Dr D om håravfallet? Jag har läst nånstans att man kan tappa hur under graviditeten pga graviditeten (dvs inte pga kortison). Googla får du se.

Hur går det annars för dig i graviditeten? Kram!
  • finee
    Fortuna888 skrev 2018-02-23 08:34:13 följande:

Hej.

Har följt er fantastiska tråd länge.

Om man tar hjälp av Dr D så tar han emot på måndag och tisdagar? Visst lämnar man proverna (inkl Chicagoproverna) när man är där?

Hur långt tid tar det innan man får svar på proverna? (Om man betalar fakturan direkt)

Annars vad är hans standardprotokoll eller om  tex Riga har standardprotokoll? Om man inte hinner åka till till Dr. D.

Ni som gör ÄD med Dr D hjälp. Hur  ofta behöver ni lämna blodprov här hemma för att kolla värdena för att justera medicinen?

Och så undrar jag när det kostar rätt mycket att få hans support till plus eller barnet är fött, hur 17 tacklar ni att han inte svarar snabbt så ni vet hur ni ska ändra mediciner/ta prover? Det kan ju vara förödande med fördröjning. Menar lite att det känns som ni betalar för något som ni inte riktigt får. Detta känns som en sak som måste göras till 100% för att det ska lyckas. Ett litet fel och det gick åt skogen liksom.

Eftersom man får provsvaren senare, skickar han EU-recept då för då kan man ju inte köpa i Aten innan man vet vad man behöver, om man behöver.

Det är lite brådis att bestämma om att ta hjälp av Dr D så toppen om ni har lite snabba svar.

Tack på förhand

Hej och välkommen !

Ja, man lämnar alla prover inkl Chicago-prover när man är där hos Dr D.

Folk får svar olika snabbt på proverna, men man får i alla fall vänta ca 10 dagar - två veckor. För mig tog det 2,5 vecka att få svar. Men det kan variera.

Dr D har inget direkt standardprotokoll. Klart att han kör på vissa invanda grepp som han antagligen vet funkar (uppfinner inte hjulet på nytt för varje patient), men han skräddarsyr väldigt mycket baserat på blodprovssvar. Jag hade testat rätt mkt intralipid o kortison innan jag åkte till Dr D, men fick bara kemiska graviditeter ändå. När han sedan monitorerade min medicinering via blodproverna blev jag gravid direkt. Så det är väl största fördelen med just Dr D - att han skräddarsyr.

Jag har inte gjort ÄD, så kan inte svara på den frågan. Men jag uppfattar att den genrella tendensen är att blodproven blir glesare o glesare under graviditetens gång om allt ser stabilt ut (vilket det vad jag förstår brukar börja göra efter ett tag).

Det kan vara väldigt frustrerande att han inte svarar. Men, när man är i en känslig period i behandlingen, dvs kring ägglossing, embryoinsättning och tidig graviditet, då svarar han direkt. Det är i alla fall min erfarenhet. Får då har man som du påpekar inte tid med fördröjningar. Det var i ungefär vecka 12-13 som jag upptäckte att han blev seg med att svara. Antar att han då prioriterat de patienter som är i känsliga faser och behöver hans svar snabbt för att kunna rädda embryona. Jag brukar skicka ett påminnelsemail efter typ 3-4 dagar om han inte svarat.

Jag köpte rätt mycket medicin i Aten. Annars borde han ju kunna skriva EU-recept. Några får också hjälp att få recept via svenska läkare. Är lite olika och beror på var man bor och vilka kontakter man har.

Hoppas ni kommer fram till något beslut som passar er! Personligen är beslutet att åka till Dr D det bästa jag gjort. Blev gravid på första försöker med hans hjälp. Med det sagt vill jag ändå säga att immunbehandling ju inte är någob mirakelkur, och det hjälper väl tyvärr inte alla. Men ganska många lyckas nog ändå tror jag, i alla fall om diagnosen immunologisk infertilitet stämmer på en. Lycka till!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!