• finee

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Vviiccttoorriiaa skrev 2018-04-30 14:07:09 följande:

Oj, förlåt!

När jag ringde vc här i min stad som är kopplade till werlab så var INTE det vad de sa till mig. Enligt dem var jag tvungen att ha en läkarremiss. 

Närmsta stad för mig där werlabs finns är 2 timmar ifrån där jag bor. Det borde inte vara ett problem men det innebär att jag skulle behöva vara ledig en halv dag varannan vecka, och det känns inte relevant. Så DET är problemet för mig just nu.

Jag har samma problem.. Bor 2 tim 20min från närmsta Werlabs som tar de prover som Dr D kräver. Nu när jag bara behöver ta prover varannan - var tredje vecka är det ok! Men i början där när jag hade blodprov så himla, himla tätt var det jobbigt. Gick upp supertidigt på morgonen och var först i kön på provtagningen, sen använde jag ett par timmar flex på morgonen. Hade varit svårt om jag inte hade haft flex-system på mitt jobb. Men förstår ditt probelm! Om du kan få VC att ta proverna vore det ju kanon. Hoppas det löser sig.
  • finee
    Ariellan skrev 2018-05-02 19:44:55 följande:

Alltså ibland blir jag så förvirrad av Dr D.

Skickade nya FBC resultatat idag och de var nästan exakt som förra veckan, förutom att trombocyterna sjunkit något och även leukocyter och lymfocyter, men verkligen bara lite.

Nu skriver han att min kropp är unsettled och att jag ska ta dropp om några dagar, ta om proverna om två veckor igen. Alltså vad grundar han det på? Proverna har ju dessutom sjunkit sedan förra veckan. Jag skrev naturligtvis och frågade, men han svarar ju ej på frågan. Har någon annan upplevt att han skriver att kroppen är orolig fast proverna ser bättre ut?!

Han svarar typ aldrig på extrafrågor... Hur ligger dina värden då? Lymfocyter, leukocyter o neutrofila? Ibland blir man inte klok på hans ordinationer...
  • finee
    Ariellan skrev 2018-05-03 06:50:14 följande:

Leuko 18.1, neutro 14.4 och lymfocyter 2.7...

Ok, då ligger det ju lite högt, så dropp låter ju bra. Men som du säger blir man ofta inte klok på ordinationerna... Hur mår du annars?
  • finee
    Ariellan skrev 2018-05-04 06:55:37 följande:

Tänker du på lymfocyterna som är höga? Känns som leukocyterna ökar ju mer kortison jag äter...? Mår bra i övrigt. :)

Ja precis. Absolut, leukocyterna ökar ju i och med kortisonet. Mina låg alltid runt 10 typ då jag tog 20mg prednisolon. Men säkert individuellt hur mkt de ökar! Hur mkt pred tar du nu? Precis som UndrandeSökare säger så är det ju lymfocyterna o monocyterna som man ska försöka ha koll på. Skönt att höra att du mår bra i övrigt
  • finee
    Ariellan skrev 2018-05-04 12:11:14 följande:

Äter också 20 mg...men vill som sagt trappa ner. Min kropp mår dåligt utav det...

Bebisen mår iallafall bra och sprattlar där inne på Vul. Vecka 10+0 idag, hoppas risken minskar ytterligare för missfall/MA nu..

Vad härligt att bebisen mår bra! Det är det viktigaste Risken för missfall/MA minskar ju kontinuerligt. Det kommer säkert gå jättebra
  • finee
    pipperoni skrev 2018-05-04 13:58:39 följande:

Nej man blir inte riktigt klok på vad Dr D tittar på i blodproven. Jag var orolig nu när mina lymfocyter gått upp till 7.9, men det är väl procent av leukocyterna också, som ligger på 74 (värdena sticker iväg helt galet av Neupogen), för Dr D sade att immunsystemet hade stabiliserat sig.

Nej, det är svårt att helt hänga med på hur han tänker. Vilka höga värden man får av Neupogen!! Men bra att Dr D tycker det ser lugnt ut Är du gravid nu?
  • finee
    pipperoni skrev 2018-05-04 22:30:23 följande:

Ruvardag 4, så jag vet inte än...

Håller tummarna!!!
  • finee
    Grodan7 skrev 2018-05-08 12:37:15 följande:

Hur har ni trappat ner Prednisolon? Jag tar 10 mg sedan 11/4. Testade positivt igår:) Har inte gjort någon immunutredning utan läkaren var ok ändå att prova Prednisolon nu vid 3e IVF. Det är som jag har förstått det väldigt viktigt med nedtrappning med tanke på att binjurarna annars kan strejka helt. Ska såklart höra med min läkare men undrar hur ni andra har gjort?

Hur långsamt det ska trappas beror i hög grad på hur länge du stått på läkemedlet och i vilken dos. Har du stått på det 3 veckor eller kortare kan du ta bort det helt utan uttrappning. När du bara tagit det o typ fem veckor och bara 10 mg så tänker jag att du nog kan halvera dosen var 4:e dag ca, då är du nog på den säkra sidan. Men hör med din läkare! Jag hade ju stått på kortison i flera månader så jag trappade mycket långsammare än så. Har klarat mig helt utan utsättningssymptom eller biverkningar.
  • finee
    Grodan7 skrev 2018-05-08 12:37:15 följande:

Hur har ni trappat ner Prednisolon? Jag tar 10 mg sedan 11/4. Testade positivt igår:) Har inte gjort någon immunutredning utan läkaren var ok ändå att prova Prednisolon nu vid 3e IVF. Det är som jag har förstått det väldigt viktigt med nedtrappning med tanke på att binjurarna annars kan strejka helt. Ska såklart höra med min läkare men undrar hur ni andra har gjort?

Och GRATTIS till plusset såklart!!!!
  • finee
    Ariellan skrev 2018-05-09 08:26:22 följande:

Någon som fått högt blodtryck av kortison? Är det isåfall farligt? Har 160/86, brukar ha 120/70.

Jag har inte fått högre blodtryck av kortison. Det har legat på typ 110/70. Men det kan säkert variera mellan olika personer hur känslig man är. Själva graviditeten kan också öka blodtrycket, det är liksom en påfrestning för kroppen. Vad säger Dr D? Hoppas det ordnar sig.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!