• finee

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Ariellan skrev 2018-05-10 10:10:41 följande:

Ja, det verkar ju vara väldigt individuellt hur mycket biverkningar man får av kortisonet. Jag har också gått upp mycket i vikt, speciell bukfett. Är jättesvullen, ser ut som jag ska föda när som helst...har du märkt något sådant?

Dr D har inte svarat än...

Jag har inte fått bukfett av kortisonet, men har hört att kortison kan ge den biverkningen. Man är ju olika känslig. Jag får generellt väldigt lite biverkningar av läkemedel, oavsett vad det är för nåt. Verkar kunna peta i mig vad som helst. Medan andra är mer känsliga. Står du på 20mg nu? Kankse kan du börja gå ned en smula i dos när du kommit igenom första trimestern. Du kan ju höra vad Dr D säger, när han väl svarar...
  • finee
    lill111 skrev 2018-05-10 10:38:39 följande:

Ni som gjort hystro hos penny, vad betalade ni. Hon vill ha 45000kr nu, låter väldigt mkt i mina öron??

Jag betalade 1650 euro. Gjorde hyston i septemeber 2017.
  • finee
    Ariellan skrev 2018-05-14 21:46:10 följande:

Finee- hur trappade du ut Prednisolonet? Alltså hur snabbt och hur gick du tillväga?

Hej Ariellan! Har inte loggat in här på några dagar. Jag gjorde först ett nedtrappningsförsök från 20mg till 15mg i v12+0, men vid nästa FBC hade både leukocyter och monocyter gått upp massa, så då blev jag lite orolig och gick upp på 20mg igen. From v16+0 gick jag ned till 15mg. Sedan stod jag på det till vecka 21+5 innan jag började trappa ned till lägre doser. Har läst att en del med imminproblem kan få en ökad immunaktivitet någon gång mellan vecka 18-22, därav att jag valde att stå kvar på 15mg till typ v22. Jag bifogar en bild här på min hemmasnickrade nedtrappningsplan. Som du ser trappade jag överdrivet långsamt, speciellt mot slutet. Vågade inte riskera utsättningsbiverkningar. De sista 5mg har väl knappt någon medicinsk effekt i kroppen, men jag ville trappa långsamt. Mina FBC har sett fina ut under hela uttrappningen. Leukocyter o neutrofila har gått ned till inom referens. Bebis mår enligt tillväxtultraljud och andra undersökningar bra. Jag är nöjd att jag trappade ur tidigare, men alla måste lyssna på sin kropp. Jag hade inte massiva avvikelser i Chicago-proverna och mina FBC hade sett stabilia ut länge förutom där i början vid ägglossning och insättning.

• finee
    UndrandeSökare skrev 2018-05-16 17:45:09 följande:

finee- Har du beräknad förlossning i början av juli 2018? 

Ja! 9/7 Så det börjar närma sig! Hur går det för dig?
  • finee
    Ariellan skrev 2018-05-17 09:18:47 följande:

Tack snälla för svar. Jag har skrivit till Dr D om mitt blodtryck som dock verkar lite bättre nu. Han trodde det berodde på mitt immunförsvar (som vanligt), men att jag skulle sluta eller trappa ner på predni. Så har gått från 20 mg, till 17,5 mg och nu 15 mg. Tänker att om FBC ser bra ut så fortsätter jag också med 15 mg några veckor till. Är i vecka 13 nu och bebis verkar må bra.

Ja, Dr D resonerar som så att allt beror på immunförsvaret, verkar det som. Det kanske inte alltid är så? Men jag ska inte vara kritiskt, för jag är helt övertygad om att jag ALDRIG hade lyckats utan hans kunskap och hjälp! Är evigt tacksam!!

Så han föreslog alltså att du skulle sluta helt med prednisolon innan graviditeten är slut? Gav han dig någon nedtrappningsplan?

Jag har trappat helt utan hans vetskap. Men ibland undrar jag om han kanske ser i mina FBC att jag slutat eftersom mina leukocyter o neutrofila har sjunkit.
  • finee
    minaimaginärabarn skrev 2018-05-18 21:28:55 följande:

Vilka biverkningar kan man få om msn fortsätter hela graviditeten? Går de över? Frågar för att jag inte tycker min kropp återhämtat sig helt efter uttrappning av kortison efter min sons födelse. Jag trappade dessutom ner relativt fort.

Biverkningar kan röra sig om stelhelt i olika leder och trötthet. Dr D:s förslag på nedtrappning uppfattade jag som väldigt snabb när jag jämförde med riktlinjer i svenska sjukvården för kortisonnedtrappning efter långtidsanvändning. Jag gjorde en egen nedtrappningsplan med mycket långsam nedtrappning (som du ser i ett inlägg ovan som jag skrev häromdagen). En i tråden (minns inte vem) skrev att hon med hjälp av svenska sjukvården efter förlossningen och massa biverkingar fick hjälp att trappa extremlångsamt med bara 1mg i månaden. Du skulle ju kunna testa att gå upp på den lägsta dos du klarar av för att bli besvärsfri, och därefter trappa med typ 1mg i månaden. Eller kanske 1,25mg om du har 5mg-tabletter prednisolon frpn Aten, de går bra att dela i fyra delar, men tror det blir svårt stt dela dem i fem!
  • finee

Vilken pers du går igenom Tumvante!! Vad skönt att den lille rör på sig och verkar må bra, det är det viktigaste. Men såklart förfärligt rent psykiskt med blödningar. Kramar!

• finee
    Zwillinge86 skrev 2018-05-28 08:45:28 följande:

Supersvagt plus idag på ruvdag 6....

Grattis Zwillinge!!! Håller tummarna för att det ska hålla i sig nu
  • finee
    Jazie skrev 2018-05-30 08:42:12 följande:

Tack!

Har läst om att dina senaste veckor nu under graviditeten och vet att du gått igenom turbulenta turer för att kolla hit. Men oh vilken härlig känsla det måste vara att nått fram till vecka 13. Grattis! Håller tummarna för att du mår bra framöver.

Bra att du lyfter det här med mensblodtest. Har ju funderat på det tidigare men inte blivit av och så kom det en ny graviditet "i vägen". Ska seriöst överväga att göra det med.

Dum fråga kanske men vet att många fått positiva besked på hidden och ureaplasma och fått ganska rejäl antibiotikabehandling efter det. Antar att all annan behandling får stå åt sidan och vänta medan man genomgår antibiotikan? Nu vet jag ju inte ens vad som skulle kunna bli aktuellt för mig så lite väl generell fråga kanske men ja, ni fattar. Antibiotika lär väl inte balansera immunförsvaret precis?

Välkommen till tråden!

Jag gjorde Serums mensblodstest och fick antibiotika efter det. Blev ju gravid på nästkommande försök, men är ju omöjligt att säga om det beror på antibiotikakuren, hysteroskopin m implamtationssnitt, Dr D:s immunbehandling eller alltihop! Antibiotika balanserar ju kanske inte ett felkalibrerat immunförsvar. Men däremot kan infektioner i livmodern ge en förhöjning i NK-celler (tror vissa) och eliminerar man infektionen m antibiotika så går NK-cellerna ned en aning. Så på det sättet är det ju bra. Sen kan man även få bättre slemhinna och bättre miljö där öht. Detta har jag läst på fertilityfriends forum i den uttömmande immuntråden Agates immune FAQ, se bild som jag bifogat här nedan

Dr D tror dock inte på antibiotika för hidden c osv, han säger att man kan dämpa eventuella infektioner med själva immumbehandlingen istället, och att alla människor är utsatta för diverse mikroorganismer i form av bakterier o virus osv så det är onödigt att antibitikabehandla. Så sa han till mig iaf när jag var där i höstas och frågade vad han tyckte. Men jag hade redan gjort mensblodstestet o antibiotikan då. Är nöjd med att jag valde att göra det, och skulle rekommendera det!

Hoppas att allt ordnar sig och att du lyckas behålla nästa graviditet!

• finee
    lill111 skrev 2018-05-29 22:22:46 följande:

Ni som gjort hystro hos penny! Har ni träffat henne?

Fick idag besked att hon inte är på plats när vi bokat?!?!

Utan annan läkare?

Det är j penny jag vill möta annars kan det ju kvitta? Eller hur?

Tacksam för era erfarenheter!

Jag träffade aldrig Penny. Jag träffade en annan läkare istället och gick igenom hyston med. Var nöjd med det! Men jag gjorde ju ingen immumbehandling på Serum heller, ska man göra det kanske det känns viktigare att träffa just Penny..?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!