• finee

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

BusigaSyrran skrev 2018-05-30 18:51:45 följande:

Jag inväntar svar på immunförsvaret hos Dr.D annars tyckte han de såg bra via ultraljudet.

Hos Serum har jag gjort hysteroscopy och de samlade ihop blod istället för att jag skickade ett mensprov.

Där såg de jag hade en hel del död vävnad/sammanväxtningar som de tog bort. De sa att det antagligen är något som är kvar sen min förra graviditet (2012).

Fick antibiotika och medicin samt lämna spermaprov och göra ett vanligt ultraljud om vi vill åka tillbaka för IVF. Men de tror jag nu kommer bli gravid inom två månader.

Får se vad Dr.D säger och mensprovet. Men de blev en del medicinköp här nere med de som va billigt och behövs omgående. Nu håller vi bara tummarna att de går när vi själva försöker!

När ni försöker själva - på vilken cykeldag börjar du med prednislon, IL och alla andra mediciner? Håller tummarna för er!
  • finee
    UndrandeSökare skrev 2018-06-02 15:41:36 följande:

finee och Tumvante -Vilka veckor är ni i nu ?

V 34+5! Underbart
  • finee
    mumskastrull skrev 2018-06-02 19:42:35 följande:

Hej alla i sommarvärmen!

Var ett tag sen jag skrev något, men jag läser regelbundet :)

Jag har en fråga ang prednisolonet... Efter flera diskussioner här i Sverige med olika obstretiker så vill dem att jag försöker trappa ut kortisonet innan förlossningen (vilket jag också vill). Mina värden har legat relativt stabilt sedan länge (hade en mindre ökning av lymfocyter för några veckor sedan men hade samtidigt en hörselingångsinflammation). Läkarna här föreslog in sänkning med 2,5mg/v från och med v 34+0. Jag har nu sänkt och är idag i v 35+2 och har nu totalt 5 mg. 

Det jag undrar är om någon vet om sänkningen av kortisonet så här sent i graviditeten ger någon ökad risk för barnet? 

Jag har läst nånstans här långt bak i tråden att Dr D har sagt till nån att för tidig uttrappning, men ändå i senare del av graviditeten, kan öka risken för tillväxthämning och för tidig förlossning. Men vet inte hur pass detta stämmer. Något av detta har inte drabbat mig (än). Har varit på två TUL som sett normala ut, har fint SF-mått och än så ligger bebisen i magen ! Och jag började ju trappa från 15mg i v21+ och var helt av kortisonet i v 28+. När man läser mer bakåt i tråden så uppfattar jag att Dr D lät vissa sätta ut kortisonet i tredje trimestern. Men numer verkar han sätta alla på fortstt kortison fram till efter förlossningen. Undra varför..? Jag tycker Dr D är fantastisk, men det är synd att han ogärna svarar på frågor kring hur han tänker gällande sina ordinationer.

Skönt Mumskastrull att sätta ut kortisonet! Hoppas det går bra för dig!
  • finee
    Jazie skrev 2018-06-03 06:22:58 följande:

Hej på er. Bara en kort fråga till angående det här med serums mensblodtest. Tänkte skicka ner ett prov imorgon. Kopierade texten under från serums hemsida men vilka tester borde jag ta? Dvs, förstår att jag vill ha "Gene diagnosis 2in 1" men har ni också bett om den övre? Jag tolkar det som ett "vanligt" klamydiatest (?) men förstår inte riktigt...

Locus Medicus (LM) test ? ?100

We began testing for Chlamydia using a novel test on menstrual fluid (the blood, mucus and tissue that is shed during a period) at Locus Medicus lab in Athens.

Gene Diagnosis ?II-in-I? test ? ?200:

We now run a panel of tests run by Gene Diagnosis lab in Athens, which comprises:

an ?ordinary? test for Chlamydia Trachomatis;

Ureaplasmas;

2 species of Mycoplasmas

2 other Bacterial Vaginosis species

Herpes group viruses: HSV1, HSV2 and CMV;

Säger samma som UndrandeSökare - man ska ta båda. Så gjorde jag i somras, och det kostade 300 euro totalt.
  • finee
    UndrandeSökare skrev 2018-06-03 12:46:32 följande:

Toppen ! Skönt att höra att det går bra för er !

Ett klart bevis för att Mensblodtestet och Serums antibiotikakur funkar !Jag rekommenderar det testet till ALLA kvinnor som försöker få barn och har fertilitetsproblem.

Haha, ibland slår mig tanken att det kanske hade räckt med antibiotikan och hyston m implantationssnitt..jag kan ju aldrig veta! Å andra sidan tror jag inte det, eftersom man ju hittade avvikelser i mina Chicago-blodprov trots att jag fått antibiotika.
    UndrandeSökare skrev 2018-06-03 12:52:55 följande:

finee- Ang varför Dr D inte svarar på frågor om behandlingen kan ju vara att jan är rädd att för mycket info ska komma ut så andra läkare "kopierar"hans behandlingsmetod kanske?

Kanske det!
  • finee
    Zwillinge86 skrev 2018-06-03 12:50:14 följande:

Jag är också blygsamt gravid (hcg på 216 på ruvdag 9 i torsdags) efter FET där jag förbehandlade med antibiotika efter positivt mensblodstest. Går det här vägen så var nog testet och behandlingen en avgörande faktor.

216 på ruvardag 9 med femdagars är ju PERFEKT! Fortsätter att hålla tummarna för dig!
  • finee
    mumskastrull skrev 2018-06-04 18:58:26 följande:

Jag läste att du hade trappat ut, skönt! :) .. Står du kvar på fragmin och trombyl? Hur ligger dina värden? Undrar speciellt över trombocyterna. Mina har gått ner så drastiskt.

Jag har också varit på TUL som ser bra ut :).

Ja, man undrar varför. Svar får man inte. Jag frågade om jag kunde sänka då skrev han bara att han inte rekommenderade det men att jag fick göra som jag ville. Det kändes nästan som om att han blev irriterad. Det är skönt att börja sänka kortisonet, men blir lite rädd att det ska påverka barnet på något negativt sätt.. Är så otroligt rädd för intrauterin fosterdöd...

Ja, det är jätteskönt att ha trappat ut kortisonet. Känns så bra att jag klarat mig utan biverkningar av nedtrappningen också. Jag står kvar på Trombyl, men satte faktiskt ut Fragmin på eget bevåg från v 32+0. Hade väl egentligen kunnar fortsätta med tanke på att Fragmin inte ger några risker för barnet. Men tyckte det började bli svårt att sticka i magen när den blev så stor, och tänkte att Trombyl är nog tillräckligt skydd. Har läst att andra immunbehandlingar använder Fragmin till antingen vecka 12 eller vecka 31. Mina trombocyter har senaste mätningarna legat på runt 250. Det senaste provet tog jag bara några dagar efter Fragminutsättningen. Ska ta nytt FBC nu på måndag och hoppas att trombocyterna ser bra ut, såhär några veckor efter att jag slutat med Fragmin. Helt omedicinerad och inte gravid innan jag började med immunmedicinerna låg mina trombocyter på 268. Så att de legat på runt 250 sista tiden känns ju bra. När jag hade full immunbehandling låg de alltid på mellan 290-320. Hur lågt ligger dina trombocyter?

Usch förstår verkligen din oro gällande intrauterin försterdöd! Har haft många sådana katastroftankar jag med! Speciellt där när jag höll på att sätta ut kortisonet helt!! Var till och med in på förlossningen för en koll i v28 för jag fick för mig att bebisen inte rörde sig längre. Läkaren konstaterade dock med ultraljud att det var rikligt med rörelse..... Denna oro alltås! Och ändå SÅ MYCKET BÄTTRE att ha gåvan att ha en graviditet att oroa sig över...jämfört med allt kämpande med alla misslyckade IVF:er. Nu är det bara några veckor kvar av gravidteten dock (för oss båda ) Snart i hamn! Känner så mycket tacksamhet! Skönt att allt sett bra ut för dig också på TUL
  • finee
    mumskastrull skrev 2018-06-05 23:14:47 följande:

Jag har varit på koll hos förlossningen 7 ggr kanske.. har verkligen problem att kontrollera min oro samt att bebisen har varit väldigt lugn i perioder. Håller däremot med om att det är bättre att ha en graviditet att oroa sig jämfört med hur det var innan.

Mina trombocyter låg länge runt 250-300 men sedan ett par veckor har dem successivt minskat och var nu på 172. Jag har ingen koagulationssjukdom vad jag vet. Ska enligt plan av mina svenska läkare sätta ut fragmin och trombyl på torsdag (36+0). Enligt Dr D plan så skulle dem sättas ut v 36+6, men dem tycker att det är för sent.

Jag hoppas verkligen att han vill komma ut snart!

Härligt att allt ser bra ut för dig! :)

Ja usch, denna oro alltså... Men snart är bebisarna ute i levande form hoppas och tror jag!!

Jag har inte heller någon koagulationssjukdom. Låter bra att du hittat ett lämpligt utsättningsdatum med hjälp av hemmaläkare
  • finee
    BusigaSyrran skrev 2018-06-08 12:36:28 följande:

Fler vars mens blev sen med hysteroscopy?

De blev ganska dyrt att bara göra utredning med blodprov hos Life clinc ca 21.000 kr.

Sen utredning med hysteroscopy för ca 19.000 kr där också.

Vet inte om de är värt att Dr D ska följa ev graviditet när mitt immunförsvar går upp o ner.

Medans man hittade död vävnad i livmodern via Serum som man tog bort.

De är en betydligt dyrare resa än vad folk skrev här och vad man mejlade om va de såklart ett högre pris. Om någon funderar på att åka ner så får man räkna med dessa priser för vanliga utredning där de tror man kan bli gravid själv igen. :)

Men runt 20000kr för utredning hos Dr D stämmer ju med prislistan han skickar innan Betalade också den summan ca. Hysteroskopin på Serum kostade när jag gjorde den i septemeber 16000kr. Har de höjt priset på den alltså? Eller gjorde du några andra utredningar? Typ mensblodstestet för 3000kr? Allt känns ju dyrt gällande sjukvård när man måste börja betala själv..förstår att du tycker det känns jobbigt. Men Grekland är ju ändå bra mycket billigare än immunutredning i tex Storbrittanien eller USA. Hoppas utredningen hjälper dig framåt!!

Kanske just pga att ditt immunförsvar går upp och ned blir det extra bra med någon som följer det under behandlingen med täta blodprov (så som Dr D gör). Så att medicineringen kan justeras efter vägen så att säga.
  • finee
    lill111 skrev 2018-06-08 11:26:16 följande:

Ok, tack pippironi! När var ni här?

Sitter och väntar nu, precis gjort hystroskopi som gick bra:)

Skönt att det gick bra!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!