• finee

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Stort grattis!!!!

Tumvante skrev 2018-12-17 22:59:03 följande:

I förmiddags föddes lillasyster på BF. 51 cm och 3750 g. Så underbart efter 6 förluster i rad att vi kom i mål. Hon är stark, snäll och har fått kläm på amning. Önskar er övriga lycka till <3

• finee

Man behöver inte gå på spec-mvc pga alla mediciner. Sjukvården kommer antagligen opponera sig mot immunbehandlingen, särskilt kortisonet.

blomman18 skrev 2018-12-19 10:56:10 följande:

Ni som blivit gravida med immunbehandling och sedan kontaktat MVC för inskrivning, har ni fått komma till spec MVC pga alla mediciner? Började ni iså fall hos en "vanlig" MVC och fick remiss av dom till spec MVC? Hur har ni blivit bemötta  av vården när ni talat om vilka mediciner ni går på? Orolig för att jag ska behöva försvara mig. 

• finee
    LadyMaria skrev 2018-12-21 14:49:00 följande:

Vi tog ultraljudstiden idag ändå och det såg bra ut! Embryot var i rätt storlek och hade ett hjärta som slog. Det är inte kört än iallafall, nu får vi bara ta en dag i taget. OTROLIGT efter så här många försök aldrig närheten av att komma såhär långt. 

Har mailat Dr.D men inte fått svar än, kanske gått på ledighet. Vet någon hur länge det är "vanligt" att fortsätta med Neupogen? Tar även 2 Progynon, dubbla Fragmin dubbla trombyl samt 35mg Prednisolon per dag. Mest Neupogenet jag funderar över, verkar vara en relativt ovanlig medicin.

Stort grattis, vad härligt!!

Angående neupogenet så TROR jag att man tar det till v12.
  • finee
    LillaNypon skrev 2018-12-20 20:15:00 följande:

Hej på er därute!

Skulle behöva lite pepp och höra om era erfarenheter. 

Vi blev gravida på första IVF försöket men slutade i ett MA i v 6. Efter det tog inte FET och andra omgången fubblade en nyutexaminerad läkare på kliniken bort och den ogiltlighetförklarades som tur va, efter misslyckat ÄP.

Efter att ha läst här i tråden och andra sidor på internet frågade jag läkarna om jag kunde bli testad för Ureaplasma vilket dom ungefär fnös åt. Så då skickade jag in prov till SERUM. Resultatet kom tillbaka denna vecka och mycket riktigt testade jag positivt för det. Kände det på mig då jag fick en kraftig urinvägsinfektion efter att ha badat i en skum swimmingpool på ett hotell i London för 3 år sen och sen dess har jag trots vanlig antibiotikakur inte känt mig som innan. Sökt för detta flera ggr och även pratat om det på IVFkliniken. Men då det varit diffusa symptom och läkarna bara sagt det inte är någon fara, " det är normalt med känsliga slemhinnor" du är bara stressad va jag osäker på om det va inbillning.

Till poängen, jag ska egentligen börja spreja i näsan för långa protokollet i morgon men tänker att det kanske inte är så bra att kombinera med en så omfattande antibiotika-kur. Ringde min svenska klinik idag för att rådfråga och blev både lite shamed och utskälld att jag ens funderar på detta och att dom ställer sig starkt emot att jag och min sambo ska äta antibiotika pga resistensrisken i framtiden i samhället ungefär.

Läkaren (och barnmorskan jag pratade med först) sa bl a att det ännu inte finns  forskning som bevisar att det påverkar och att sveda och ömma slemhinnor KAN bero på något annat och att dom starkt avråder. Att dom inte testar i Sverige för att dom inte vill veta för det ger dom inget ändå. 

Jag försökte fråga va dom då tyckte att jag i min situation skulle göra, nu när jag fått positivt svar? Ska jag bara strunta i att ta antibiotikan för det KAN ju bero på något annat? Enligt dom, ja!

Det känns så jobbigt att man blir ensam när man inte har alla ombord. Tänkte att det ändå va viktigt att informera om läget. Jag hade inte lust att kanske "vänta på 3 missfall" för att sen få testa för Ureaplasma här i Sverige. Inte när jag redan läst mig till informationen själv. Man vill väl ge så bra förutsättningar jag kan för våra IVF försök? Nu känns det som att "relationen" till min klinik (som iof är ganska stor och opersonlig) blev megastel tyvärr.  Och jag är orolig för jag inte riktigt vet hur länge jag då borde avvakta med nästa försök. Eller om infektionen nu brukar komma tillbaka, hur stort fönster har man innan dess? Eller om jag kommer sabba kroppen på andra sätt om jag äter en sån här elefant-antibiotika kur. 

Ni som ätit den här antibiotikan - Va det värt det? Fick ni jätteont i magen? Massa jobbiga långvariga biverkningar? Gjorde det någon skillnad för er? Hur länge väntade ni till nästa omgång?

Tusen frågor och funderingar och om någon orkar svara, om så bara på en av dom vore jag så tacksam!!

Styrka till er med-IVFare därute! <3

Svenska sjukvården hänger inte med i det här med immunutredning och infektioner i livmodern. Jag höll väldigt låg profil när jag pysslade med detta, man får ändå ingen förståelse.

Jag gjorde Serums test förra året och testade positivt för hidden c. Tog antobiotikan både jag och maken, vi klarade oss bra biverkningamässigt. Man kan bli lite dålig i magen, men det kan man kanske stå ut med i 3-4veckor. Köp probiotika, det kan motverka lite. Ureoplasma kan vara lite svårt att bli av med trots antibiotika. Serum kommer säkert att rekommendera dig att ta antibiotika enligt visst protokoll då du sätter in embryot. Du skulle kanske också vara hjälpt av en hysteroskopi, de kommer att fråga hur din mens beter sig för att bedöma det antagligen.

Jag blev gravid direkt efter antibiotika och hysteroskopi. Gjorde dock Dr Ds utredning och behandling också, så svårt att säga vad som var avgörande.

Hur långt du vill gå med alternativa spår kan bara du bestämma! Lyssna inte på svenska sjukvården dock, utan gå på din magkänsla!
  • finee
    LillaNypon skrev 2018-12-21 15:52:25 följande:

Tack finee!! Och GRATTIS!! <3

Hur ska mensen bete sig för att man bör göra hysteroskopi? Tog du antibiotikan innan du körde sprutor etc eller under tiden?

Ok! Ja! Hädanefter blir det låg profil som gäller!! Hoppas att Serum är villiga att skriva ut antibiotika även om man gör embryo-insättningen i Sverige. 

Man kan ha mycket spottings innan mens, eller klumpar i mensen, eller mellanblödningar eller väldigt sparsam mens. Det kan tyda på ärrvävnad i livmodern tydligen! Jag tog antibiotikan i augusti och gjorde FET i oktober, ingen ab i samband med insättning. Men hade jag frågat Serum så tror jag att de hade rekommenderat det. Lycka till med allt!
  • finee

God jul!

UndrandeSökare skrev 2018-12-23 16:08:49 följande:

GOD JUL nu allihopa !

• finee
    minaimaginärabarn skrev 2019-02-05 21:46:30 följande:

Hej! Det går bra att ta sprutan på skinkan oxå. Det gjorde jag eftersom jag ville skymma blåmärken. 1,5 år senare syns blåmärken fortfarande.... Har för mig att jag frågade DrD som ok:ade det.

Mina blåmärken syns också fortfarande Tog sista fragminsprutan i mitten av maj. Det är liksom ett grånat område på magen... Kommer det någonsin försvinna tro? Någon som vet?
  • finee
    Ulri skrev 2019-02-06 10:56:41 följande:

Mina försvann till slut, men dina måste ha varit där mycket längre. Ett tips till de som fortfarande tar Sprutor som jag fick på serum förra året. Pressa inte ihop valken när ni sprutar in vätskan så blir det inte blåmärken. När ni satt in nålen i hudvalken släpp taget så mycket som möjligt. Jag provade det nu när jag blev gravid, en spruta pm dagen i magen i 8 vexckor utan ett endaste blåmärke!

Tack för input! Bra tips där också! Ska testa det nästa gång det blir aktuellt med Fragmin.
  • finee
    shivalilla skrev 2019-02-06 20:19:29 följande:

Varit på kontroll i Malmö inför ET idag - och de erbjöd mig intralipider!!! Bara så där, i förbifarten liksom. "Förresten du kanske vill ha intralipider i samband med insättningen, vi ger det nu i vissa fall?" . Jag blev fullständigt stum - här har vi gått och tiggt och bett, lagt fram genomtänkta argument, hänvisat till Falun och pratat med olika läkare - men fått tvärnej. Det var inte att tänka på. Och nu var det en läkare som vi inte pratat med tidigare som rent spontant erbjöd det. Kanske är det allt fler kliniker som tänker om!! Även om det inte är den behandling som doktor D erbjuder så är det iaf ett steg i rätt riktning 

PS jag tar 250 ml intralipider  - visste inte att man kunde få olika doser... 

Wow! Vad bra!
  • finee
    Ariellan skrev 2019-02-12 09:39:12 följande:

Hej igen allihop!

Är det någon av er som är inne på syskonförsök eller tankar kring det vet om Dr D rekommenderar någon speciell tid att vänta emellan första förlossningen? Tänker även om IVF-kliniker brukar rekommendera något sådant? Funderar också på om det alltid måste bli svårare nästa gång för alla?! Man har ju läst att immunförsvaret går att trixa med en gång och inte mer liksom...

Hej Ariellan! Jag har jättemycket syskontankar!!! Undrar samma som dig. Är också rädd att immunförsvaret en gång släpper igenom en graviditet, men att det ska bli stopp sen, att det liksom taggat upp ännu mer. Tror ivf-kliniker säger att man ska ha slutat amma och haft mens två gånger för nytt försök. Men i övrigt ingen tidsgräns. Kanske ska man kontakta Dr D gällande hans tankar om immunförsvaret efter graviditet. När tänker ni börja syskonförsöken?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!