• finee

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Ariellan skrev 2018-06-09 11:51:47 följande:

Ja, hon sa att hennes immunförsvar var för aggressivt och stötte bort fostret.

Hon har ju faktiskt även gamla ägg när hon haft dessa missfall över 40... Så det är nog en viktig förklaringsfaktor till missfallen tänker jag.
  • finee
    lill111 skrev 2018-06-08 17:29:59 följande:

Tack:)) hittade de ngt på dig?

Nope, ingenting. Men känns skönt att det är uppkollat i alla fall, nu kan jag släppa det. Sen gjorde de ju implantationssnitten också, som kanske hjälpte
  • finee
    BusigaSyrran skrev 2018-06-08 21:03:29 följande:

Donerat behöver inte vi göra så de priserna kan jag inte jämföra. Life klinken blev dyrare än vad som sades från början. Men de är något vi ändå får betala tyvärr.

Även om jag inte tror att mitt problem är immunförsvaret med tanke på att Serum hittade död vävnad i livmodern efter förra graviditeten som vi lyckades själva med.

Tyvärr får han väl ändå följa mig även om jag hatar blodprov då jag kan svimma varje gång de ska tas och har sån stress o ångest vid varje provtagning. Får bara hoppas de lyckas nu, förstår bara inte hur vriden den svenska vården är som hade kunnat se den vävnaden via en hysteroscopy här i Sverige då hade man sluppit åka hela vägen till Aten. Men lättare att säga man inte hittar något fel och sätta en i oförklarligt sekundär barnlöshet för Sverige. :(

Kommer klaga till IVF klinken senare hur de kan ha missat detta, tur vi bara fick pengarna tillbaka från dom.

Hoppas mensen kommer snart så man kan försöka trots antibiotika va de ok från klinikerna. :)

Får försöka se de positiva men jag är väldigt besviken över den svenska vården för något så "enkelt".

IVF-kliniken utför ju inga hysteroskopier, och det man ser på hysteroskopi kan man inte se på vanligt VUL (i regel) som man gör på IVF-kliniken. Så finns liksom inget att klaga på. Sen att man i Sverige inte gör den typ av avancerad hystoskopi som man gör i Aten är synd, men det är ju en annan femma och inte IVF-klinikens fel.

Om du inte tror att du har immunproblem utan att borttagandet av död vävnad räcker, och dessutom är mycket rädd för blodprovstagning, då kanske det är klokare att i några månader försöka bli gravid utan immunbehandling, och utan IVF..? Istället för att gå all in med något som är dyrt, invasivt, väcker ångest och du egentligen inte tror funkar. Skulle det inte funka naturligt så kan ni ju gå vidare med Dr D:s behandling Lycka till!
  • finee
    Ariellan skrev 2018-06-09 12:40:22 följande:

Tror du inte hon gjort ÄD då?

Jo, det är möjligt! Svårt att bli gravid med egna ägg när man är 44.
  • finee
    Ariellan skrev 2018-06-09 12:56:17 följande:

Tycker ialf att det är bra att immunförsvaret nämns i fertilitetssyfte eftersom få svenska läkare tror att det påverkar.

Håller med!
  • finee
    Tumvante skrev 2018-06-09 16:19:09 följande:

En jag får ivig med har tre stora barn och väntar nu nr 4. Med hennes 3 första var det inga problem, men vid nr 4 hade hon plötsligt nu fått en immunproblematik (konstaterad via blodprov - och inte som mig där mina prover ser normala ut). Hon är nu i vecka 26 :)

Detta är hennes nya mans första barn (därav gratis hjälp).

Så kroppen kan göra underliga saker plötsligt.

Min läkare menar att kroppens immunförsvar även kan nollställa sig efter en graviditet, så förhoppningsvis är det så för mig, så att vi senare kanske kan få en trea :) ... men ett barn i taget. Nu är målet baby i december :)

De kanske har sån här matchningsproblematik? Sånt som man kan mäta hos Serum. Eller så har hon fått immunproblematik senare, som du säger. Immunförsvaret är ju verkligen dynamiskt!! Låter ju fantastiskt om immunförvaret skulle nollställas till normalt, rena drömmen! Sa din läkare hur vanligt det var? Känner samma som dig - ett barn i taget, men tankarna och drömmen om nåt till finns ju där.. Håller tummarna för dig ända fram till december till att börja med
  • finee
    Zwillinge86 skrev 2018-06-10 09:20:48 följande:

Tycker att det är superbra att immunförsvaret nämns som orsakat till fertilitetsproblem i media efter som vi som finns i den här tråden fortfarande kämpar i motvind. Så ur det perspektivet är det bara positivt, men personligen köper jag inte heller att det är hela sanningen. Är man 44år är det svårt att bortse från äggkvalitet som orsak till tex missfall, även om såklart andra saker kan spela in också. Sen finns det givetvis de som är högfertilia högt upp i åren, men man kvalar nog inte in i den kategorin om man fått så många missfall. Och med min erfarenhet av hur osamarbetsvillig den svenska sjukvården är att ens erkänna immunförsvarets inverkan på fertiliteten (tillochmed trots att tex universitetssjukhuset där jag bor forskar på området) så har jag svårt att se att hon som ?gammal? skulle ha fått den hjälpen och förklaringen rakt upp och ned. Dessutom kan hon väl inte med sin höga ålder få landstingsfinansierad hjälp tänker jag, oavsett om de inte har gemensamma barn. Så min teori är att hon går hos en privat klinik, och antagligen inte en svensk sådan. Sen om det är ÄD inblandat eller inte det vågar jag uttala mig om, men det vore inte otroligt.... kanske bjuder hon på mer detaljer om det går vägen så problemet med hur svårt det är att få hjälp när det traditionella inte funkar får mer mediautrymme. Men det här är ju absolut en start :)

Skriver under på allt du säger!
    Zwillinge86 skrev 2018-06-10 09:24:42 följande:

Idag började jag dagen med denna syn. Då jag enligt egna beräkningar gick in i v.5 i fredags känns det för tillfället lovande att testet bekräftar verkligheten. Så just nu kan jag anta att graviditeten utvecklas som den ska. Ska försöka vila i den känslan några dagar nu, även om jag bävar för de kommande veckorna då v.7 är kritisk för mig som flera gånger sett hjärtat slå för att sedan få missfall ändå.

Fantastiskt!! Håller tummarna hårt för att det fortsätter med samma medvind nu!
    UndrandeSökare skrev 2018-06-10 10:49:01 följande:

Jag tror absolut hon åkt utomlands till privat klinik för äggdonation. Såg en annan artikel att hon skulle ha fått 10 missfall, och man får inte så många missfall i den åldern föt att sen få barn om man inte fått ÄD. Men kanske kommer hon "berätta hela historien" efter barnet är fött?

Det är ju bra att kortison och immunförsvaret uppmärksammas, men i detta fall är ju det inte hela sanningen. Vore ju ärligare att hon gick ut direkt och talade om att hon fått mer hjälp än kortison, eftersom risken är att kvinnor blir lurade att tro att de kan få barn med egna ägg i hög ålder (44år och äldre) bara de får kortison, och så är det ju inte !

Tänker samma!
  • finee
    Tumvante skrev 2018-06-10 15:37:36 följande:

Hon har en immunsjukdom nu, som påvisats nu. Min kropp har ju gjort något konstigt den med, om det nu mot förmodan inte var ureaplasma. Det får vi nog inte veta eftersom jag garderat med ivig

Tack för att du hejar! Kub imorgon, och mitt kvällsillamående har kickat in. Hur går det själv med beslut, val av klinik och ekonomi etc?

Ok!

Precis, det är svårt att veta vad det var som hjälpte mest när man gjort flera saker samtidigt.

Hehe, går bra för mig, står just nu inte inför något val gällande nåt. Är höggravid och siktar på att föda ut den här bebben om ca en månad Höll på i somras och höstas med antibiotikakur och besök hos Dr D och Serum. Blev gravid i oktober på min åttonde embryoåterföring (första med Aten-hjälp). Mitt livs absolut bästa beslut att åka till Aten! Ev blir det en ny vända dit om vi vill göra syskonförsök.
  • finee
    Pantea skrev 2018-06-12 20:03:33 följande:

Hej,

Jag har en fråga till er som gått till Falunkliniken och fått intraprilid. Gjorde ni ett blodprov först och vad kostade det? Fick ni medicinerna inom ramen för deras forskning eller gav de till alla? Om det är nån som dessutom har fått hjälp från Dr Dimitri, är det nåt som Falun kliniken vet om och stöttar?

Jag har fått tre IVF behandlingar från landstinget i Stockholms län och genomgått två av dessa. Blev överstimulerad efter båda äggplocken så kunde inte återföra ett färskt embryo. Har återfört frysta, odlade i fem dagar, totalt 13 ggr. Blev gravid 2 ggr och fick tidigt missfall båda gångerna.

Min enda tröst är nu om Falun går med på att skriva in mig som patient och hjälpa mig med blodprov för NK-celler och medicin för det. Jag får otydliga svar från olika håll så det är oklart just nu hur det blir. Har en telefontid med Dr Samir imorgon och om ni har tips på vad jag kan säga för att få hjälp tar jag gärna emot det.

Är det någon som har bytt klinik från Stockholms kliniker till Falun och fick ni byta klinik för landstinget eller fick ni betala privat?

Jag har gjort alla mina IVF:er i Falun, även vid den sista insättningen (där jag blev gravid) hade jag full immunsupport från Dr D. Jag gjorde ett blodprov i Falun vid min första IVF, men det var bara för att jag ingick i en studie de bedrev. Tror inte de tar blodprov på alla som får intralipid dock. De ger även intralipid utanför forskningen, som jag förstår det. Blodprovet är också MYCKET MINDRE omfattande än de NK-cellsblodprover man tar i Aten som skickas till lab i Chicago. Falun ger intralipd enligt ett fast schema, de monitorerar inte behandlingen. Jag har fått olika mycket intralipid ordinerat av dem vid alla mina åtta insättningar där. I början fick jag bara något enstaka dropp vid äggplockning, sen testade de med att ge vid både äggplock o insättning osv. Dr Dimitri ordinerar ju utefter vad ens blodprover under behandlingen.

Sista insättningen följde jag helt Dr D:s ordinationer. Ibland ordinerade han dropp samma dag som Falun, och då tog jag droppet hos dem. När han ordinerade utöver så tog jag droppet på annat ställe. När Falun ordinerade, men inte Dr D, så förhalade jag lite och försökte skjuta fram det till Dr D hade ordinerat. Vid ett tillfälle hoppade jag helt över ett dropp som Falun hade ordinerat (vilket de nog måste tyckt var konstigt...). Berättade inte för dem att jag gjort utredning och hade immunsupport från Aten. Orkade inte med eventuella frågor eller dömanden. Var nog sårbar som det var alla redan... Tror absolut inte att Falun kan ge dropp efter Dr D:s ordinationer. Jag behövde inte betala för droppen i Falun eftersom jag gjorde mina landstingsfinansierade försök där. Är man privatbetalande tror jag man får betala 2000kr för droppen, men är osäker.

För min del var det antagligen helt avgörande att få den skräddarsydda immunsupport som Dr D ger. Insättning nr 6 och 7 i Falun hade jag rätt mycket immunsupport, men det blev bara kemisk graviditet/mkt tidigt missfall i alla fall.

Hoppas det löser sig för dig!!! Förstår att du börjar se dig om efter alternativ efter så många misslyckade insättningar. Kram!
  • finee
    Zwillinge86 skrev 2018-06-15 17:30:24 följande:

Okej efter två undersökningar blev det preliminära utlåtandet hotande missfall. Telefonuppföljning efter helgen och Vul den 27/6 om blödningen avtagit annars tidigare undersökning för att konstatera att graviditeten är avslutad. Men eftersom jag vet att det är ett missfall så bad jag att få med mig smärtstillande hem.

Lider med dig. Hoppas såklart att det INTE är missfall. Skickar massor med kramar <3
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!