• finee

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

UndrandeSökare skrev 2019-02-12 10:59:30 följande:

Finee- Ang syskonförsök så berättade Missne för mig att Dr D först krävde att man ska ta om USA-proven och att man skulle ha ett Skypesamtal med honom (kostade 1000-1500kr) innan man fick påbörja syskonförsök om man ville ha hans hjälp. Så var förberedd på det. Men börja med att maila honom.

Om du inte kan flyga ner till Aten för att ta proven så kan man ju få hans faktura och blodprovsremisser och ta proven själv och skicka med Fedex från Arlanda till USA.

Missne fick första barnet via kejsarsnitt och var tvungen att vänta i 12 månader efter förlossningen och då göra ett vul för att se att allt var läkt, enligt Dr D innan hon fick börja med syskonförsök.

Jag skulle också rekommendera att man gör Serums hysto innan syskonförsök eftersom vissa får problem att bli gravida efter första förlossningen (död vävnad, ärrvävnad etc).

Men börja att maila Dr D och säg att du är intresserad av syskonförsök.

Jo, jag vet att man måste ta om proverna, vilket ju känns bra också med tanke på eventuella förändringar i immunförsvaret efter graviditeten. Tänkte göra om hyston också i så fall. Så antagligen en tripp till Aten i sommar då. Då har det ju gått över ett år sen förlossningen, så då borde ju Dr D tycka att det går bra med syskonförsök.
  • finee
    Ariellan skrev 2019-02-12 12:18:46 följande:

Ja precis, jag har även PCO så jag har ju extremt sällan mens om jag inte tar Letrozol då...

Min son är snart 4 månader så vi hade tänkt börja när han är 6-7 mån kanske. Men jag vet inte om vi är riktigt redo då, tyckte att allt var en så jobbig process med dropp, alla blodprover och inte minst kortisonet. Såklart helt klart värt allt slit men jag skulle ljuga om jag säger att jag ser fram emot hela processen igen...

Har också tänkt att börja med att försöka utan Dr D:s hjälp kanske...jag hade ju typ ingen kontakt med honom efter halva graviditeten typ. Man kan ju börja med att köra så som man gjorde och se om det fungerar.

Ja, det kan ju vara värt att försöka testa lite själv med lite immunbehandling light kanske på egen hand innnan man söker Dr Ds hjälp igen. Funderar på att göra det nu på vårkanten här. Om det inte går (vilket det med största sannolikhet inte gör....) så åker jag nog till Aten igen i sommar. Har du slutat amma? Eller planerar du göra det när ni börjar försöka igen va? Om du ens ammar vill säga

Håller med dig om att det är en kämpig process! Men helt klart inte i närheten av hur otomordentligt superjobbigt det är att göra allt det där när man inte har något barn alls.
  • finee
    Zwillinge86 skrev 2019-02-12 16:06:00 följande:

Ariellan och Finee: jag började ett halvår efter förlossningen, kände att det var bråttom då vi behöver ÄD och inte hade nåt i frysen. Tog ett år innan första återföringen gjordes och då körde jag eget upplägg utifrån tidigare beh.plan från Dr.D. Tog alltså inte om några prover eller lät FBC styra behandlingen. Jag gjorde 4återföringar och blev gravid på 3st. Dock missfall trots intensiv immunsupport. Jag upplever att min kropp blivit en ännu större fiende än innan den lyckade graviditeten. Trodde jag sparade pengar på att inte göra om immunutredningen eller vända mig till Dr.G, men 4 återföringar och en hysto hos serum senare så kanske jag var dumsnål. Nu är pengarna slut och det blir inga syskon. Svårt att veta om jag hade lyckats på annat sätt, vill egentligen bara flagga för att det är lätt att ta förgivet att man ska hitta lösningen till syskon när man lyckats en gång...

Tack Zwillinge för svar! Kommee ihåg att du nämnt detta här i tråden förut. Lite därför jag tänker att det nog kan vara en idé att åka till Aten igen i sommar. Kommer inte göra några IVF-försök utan ny immunutredning. Men prova lite sjölv hemma gratis i alla fall... Hade du gjort en hysto innan den lyckade graviditeten också? Hittade man någpt då? Hittade man något på den andra hyston?

Blir ledsen å dina vägnar att det inte tagit sig med syskon! Kram.
  • finee
    Zwillinge86 skrev 2019-02-12 17:37:44 följande:

Den graviditet som lyckades gjorde det på första ÄD-försöket. Det var också min första immunsupport med assisterad befruktning. Eftersom jag lyckades på första försöket trots en riktigt dålig äggskörd från donatorn (endast ett ägg utvecklades normalt) var jag ganska säker på att jag hade hittat lösningen. Kände därför att det inte var värt pengarna att göra om utredningen igen, dessutom orkade jag inte med ännu en graviditet fylld av stress kring FBC och snabba dropp. Vid syskonförsöken var embryona sv mkt bättre kvalitet men jag lyckades ändå inte behålla graviditeterna. Missfallen kommer också tidigare och tidigare efter den lyckade graviditeten.

Dr D tyckte inte att jag behövde hysto när jag gjorde utredning hos honom, men han såg ärr från tidigare missfall. Gjorde efter första syskonmisfallet (som aldrig hann ge utslag på stickan) mensblodstest som var positivt och efter antibiotikakur lyckades jag behålla nästa graviditet till min magiska gräns vid v 7 och sedan hysto där de rensade mkt så kom jag till v6.

Förstår att du resonerar som så att din kropp taggat upp. Beklagar verkligen dina missfall!!! Så hårt!!
  • finee
    Ariellan skrev 2019-02-13 09:38:43 följande:

Ja, det handlar ju om lite mer pengar denna gång eftersom IVF:en nu kostar liksom. Ja jag ammar fortfarande och planerar att börja försöka när jag slutat amma när han är kring 6 mån.

Jag har ju inte varit nere i Aten utan gjorde behandlingen på distans. Jag har heller aldrig fått något missfall utan bara 3 år utan ett enda plus i sikte trots dokumenterade ägglossningar och toppspermier hos min sambo. Sen blev jag 25 år och vi fick göra IVF via landstinget i Falun vilket vi gjorde ihop med immunsupport från Dr D. Fick ut endast 2 ägg där bara det ena överlevde som nu är min son...

Så jag funderar ibland på om vi hade lyckats med bara IVF utan immunsupporten, men jag tror inte det eftersom mina USA-prover ändå visade på ganska uttalade problem.

Jag ammar också fortfarande (dotter är snart 8mån). Fortsätter ett tag till tror jag. Fick i alla fall tillbaka ägglossningen då jag gick från hel till delamming för ca1,5 månad sen.

Om Chicagoproverna visade avvikelser har du nog immunproblem, som du säger. Låter dock som att du också har problem med äggen när ni bara fick ut två stycken. Så du hittade nog rätt på en gång med IVF + immunbehandling!
  • finee
    Ariellan skrev 2019-02-14 08:55:48 följande:

Skönt att du fått tillbaka ägglossningen!

Det med äggen förklarade ivf-läkaren i Falun blev pga feldosering av medicinen. Hann bara spruta i 5 dagar och på ultraljudet hade jag 17 st äggblåsor och då valde man att göra äggplocket dagen efter, men bara 2 blåsor innehöll mogna ägg. Så stimuleringen gick alldeles för fort...

Oj, jaha! Fem dagar var kort spruttid, det brukar ju ta det dubbla! Vad förvånad du måste ha blivit att det bara blev två ägg. Men vad bra att det ändå räckte
  • finee
    Smillis skrev 2019-02-16 11:51:00 följande:

Hej Alla,

Har kikat in här då och då men inte varit aktiv, hoppas det går bra att jag hoppar in nu!

Har precis fått svar på mitt mensblods test från Serum som visade på Ureaplasma!! Det känns verkligen som att få en dödsdom, då det inte går att bota helt 

Har googlat lite för mycket igen och det verkar vara väldigt många som har sena missfall pga den här bakterien...

Hur många är ni som lyckats få friska barn trots Ureaplasma? Fick ni antibiotika under hela graviditeten? 

I min senaste graviditiet (Upptäckte MA i vecka 10 men dog i vecka 9) testade jag negativt på för ureplasma men positivt på BV och fick antibiotika kräm och tabletter, som inte hjälpte antagligen.

Antar att jag hade Ureaplasma redan då och har haft det i år i värsta fall!!! 

Någon som har någon solskenshistoria att dela med er av? 

Kram 

Det går att bli av med infektionen! Annars brukar Serum kunna ordinera antibiotika att ta även under insättningscykeln. Jag testade också positivt på mensblodstestet, fast hidden C och inte ureoplasma. Har fattat att ureoplasma kan vara lite envisare. Men det är ju långt ifrån kört! Det är ju ändå ett steg k rätt riktning att man har hittat något behandlingsbart Maila Serum med dina funderingar, de brukar vara snabba på att svara . Skulle jag vara dig skulle jag satsa på en hysteroskopi hos Serum också.
  • finee
    blomman18 skrev 2019-02-21 21:22:24 följande:

Hej,

tänkte höra med er som haft Dr Ds behandling under graviditeten, om ni minskade på dropp efter en tid? När i graviditeten i så fall och hur ofta tog ni dropp? 

Jag är i vecka 16 nu och mina senaste två FBC har varit väldigt bra med leukocyter på ca 9 och lymfocyter på ca 1. Jag tog mitt senaste drop för ca 3 v sen och nu vill Dr D att jag tar mitt nästa FBC om 2 veckor. Tidigare har jag tagit drop var tionde dag ungefär och ännu tätare de första veckorna. Jag vill såklart lita på Dr D men jag blir lite stressad av att ta glesare dropp, samtidigt som jag såklart är glad över att min kropp verkar lugnat sig. Tidigare veckor låg lymfocyter mellan 1,5-3,5 och leukocyter mellan 7-10. Jag tar 20 mg prednisolon. 

Jag glesade också ut droppen betydligt efter ungefär första trimestern. Kring ägglossning och embryoinsättning tog jag typ var fjärde dag, men mot slutet inte ens ett dropp i månaden. Så allt är nog som det ska. Kroppen lugnar sig efter ett tag.
  • finee

Uppfattar inte Dr D som girig! Klart han måste ta betalt för sina tjänster. Läkarsamtal på privat klinink är dyrt, även i Sverige.

• finee
    UndrandeSökare skrev 2019-03-14 21:40:35 följande:

Jämfört med Penny så är Dr D, Dr Gorgy och andra Giriga. På Serum tar de inte betalt för telsamtal med läkare och jag har även sett flera fall där Penny sjäkv supportat kvinnor med medicinska råd vid graviditet utan kostnad.

Skulle säga att det är Serum som är generösa! Men att andra läkare tar betalt för sina tjänster är ju bara rimligt, och inte girigt, tycker jag.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!