• finee

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Ariellan skrev 2017-11-11 10:08:03 följande:

Ja precis. Ja på onsdag ska vi ha Skype-samtal och då skickar han mig väl behandlingsplanen också.

Hur täta il-dropp fick du i början? Var det vid pluss du fick täta dropp eller innan du plussat? Vi gör ju inte ivf ännu (då man inte får det landstingsfinansierat förrän jag är 25, fyller 25 i feb) utan försöker naturligt men behöver nog förbereda min klinik där jag tar dropp att det kommer bli många i början.

Gick hos Marie i Sthlm först innan Dr d och då fick jag dropp dag 10, dag 15 och sen skulle jag ta ett vid plus men kände att jag fick en immunattack och tog ett på eget bevåg typ dag 21. Men det kanske var för glesa dropp...?

Jag fick ett dropp i början av menscykeln, ett dropp på äl, ett dropp tre dagar senare på äl+3, ett dropp två dagar efter insättning av femdagars embryo (dvs på äl+7) och sen ett dropp samma dag jag plussa (äl+11). Mina lymfocyter gick upp rätt påtagligt efter äl, har fattat det som när jag läst att vissas immunförsvar gasar igång redan då. Som du ser fick jag jättetäta dropp kring äl/insättning, för det verkade min kropp behöva. Sen har der varit lugnt. Har bara fått ett dropp till, och det var i onsdags. Men jag tror det är väldigt individuellt hur tätt droppen blir. Vad bra förresten att du är så ung! Då hinner ni ju verkligen försöka. Håller tummarna för dig Ariellan!
  • finee
    Cattis11 skrev 2017-11-11 09:26:49 följande:

Tack för svar. Ja de är väl hysko man kanske ska göra som en sista utväg. Dr d nämnde lurig de när jag va där för 5 år sedan. Tycker de är konstigt. De finns väl ingen här i Sverige som gör de antar jag? De är bedrövligt att man ska behöva söka sig utomlands för att få hjälp.

Jo, man kan göra hysto i Sverige på privat gyn. Men det kostar ju en del då, om man inte har en läkare som remitterar. Kan nog vara svårt att få en sån remiss utfärdad, tänker jag. MEN! Med det sagt vill jag påpeka att alla säger att en hysto i Sverige inte går att jämföra med Serums hysto! Plus att man ju får implantationssnitten. Jag läste massor om Serums hysto (framför allt på brittiska forum, typ deras Familjeliv) inför att jag åkte dit i september. Flera av tjejerna i den tråden vittnade om att Serum hittade och åtgärdade saker i deras livmoder som inte hade hittats på hyston de gjort hemma i Storbrittanien.
  • finee
    Ariellan skrev 2017-11-13 17:34:36 följande:

Är det någon som vet om någon i tråden lyckats med immunbehandling som aldrig plussat innan? Känns som de flesta fått massa missfall. Jag har inte ens plussat en enda gång.

Jag har i princip aldrig haft /riktiga/ missfall när vi försökt vanligt. Mensen kom alltid när den skulle. Tror dock att jag antagligen hade fått svaga streck flera dagar innan BIM om jag hade testat (testade mig aldrig). För så har jag fått mellan IVF-försök (efter vi började IVF:a har jag börjat testat..). Men det räknas ju mest som kemiska graviditeter och mensen har aldrig varit sen. Vid IVF med lite intralipid (som jag fått av IVF-kliniken i Falun) har jag fått tidiga missfall, eller kanske man fortfarande vill kalla dem kemiska? Men de har skett runt BIM, på typ 4+1.
  • finee
    Ariellan skrev 2017-11-14 10:14:02 följande:

Tack för svar! Ja, jag tror mig också fått ett svagt svagt plus en gång då jag testade fast jag blödde, kallas väl kemiskt ja.

Nu med Dr D:s behandling har du kombinerat den med IVF?

Dr D sa att jag antagligen inte behöver IVF, så han föreslog bara immunbehandling. Men eftersom jag redan hade embryon i frysen och en planerad frysinsättning så tänkte jag att jag lika gärna kunde testa med de embryona. Det som än
  • finee

Oj, råkade skicka för tidigt!

Jo, det kändes som att det var lite mer kontroll att köra med ivf samtidigt som immunbehabdlign. Vid ivf vet man ju att det blivit en befruktning, att ett embryo satts in, vilken kvalitet det har osv... Så lite säkrare. Så därför satte vi in de frysta ändå (vi behövde ju heller inte betala det eftersom de ingick i våra landstingsfinansierade försök).

• finee
    Ariellan skrev 2017-11-14 12:07:41 följande:

Jag förstår, så skulle jag också gjort. Förlåt för många frågor, men vilka symtom på immunproblem har du? ( finns kanske tidigare i tråden).

Ingen fara med frågor! Jag har själv ställt tusen och man vill ju gärna ha svar

Mina symptom på immunproblem:

-Återkommande oförklarliga hudutslag (de försvinner när jag får kortison o IL)

-Endometrios

-Reumatism och allergier i släkten

-Allergiska reaktioner vid insektsbett

-Blir i princip ALDRIG sjuk/förkyld, hur mkt smitta jag än tycks utsättas för
  • finee
    UndrandeSökare skrev 2017-11-14 22:50:10 följande:

finee- Hur går det för dig nu? Hopoas alla ev blödningar försvunnit och hcg ökar bra. Har du bokat tid hos gyn för vul för att se om det är ett ellet två som fastnat?

Jodå.. Lutinus kom ut lite beiget imorse, så nu är jag orolig igen... Fjärde gången detta händer. Hoppas det går över den här gången, lika som tidigare. Har tagit FBC idag, men inte hcg. Blir helt sönderstressad av att ta hcg-prov, så jag frågade Dr D om jag slapp....pallar inte fler hcg om jag inte måste, måste, måste. Eftersom mitt hcg i fredags i v5+3 var 24700 tyckte han att det var ok att jag inte tog fler hcg. VUL har jag i början av nästa vecka. Är otroligt nervös. Har jättesvårt att våga tro på den här graviditeten. I mitt FBC hade trombocyterna gått upp till 321! De har alltid varit stabila förut på typ 270, men jag hoppas jag inte behöver vara orolig. I övrigt så fortsätter leukocyterna o neotrofila att stiga en aning. Får se vad Dr D säger, mailade honom nyss.

Hur går det själv UndrandeSökare?
  • finee
    mumskastrull skrev 2017-11-15 09:35:54 följande:

Hur ska man tänka kring hcg-värden.. Mina är ganska svajiga + att jag har lite symtom.

Tog ett nytt hcg och FBC igår. HCG var 22350 (6+5).. Var 8676 v 5+6.. Ska det går såhär långsamt. Läser man på amerikanska sidor så står det att det kan ta längre tid för värdet att gå upp än vad det står på svenska sidor.. Känner mig så förvirrad. 

Har fått för mig att detta är en ofrostig graviditet..

Sen har mina leukocyter skjutit i höjden till hela 19.0!?! från 15.6.. Lymfocyterna har i alla fall gått ner från 3.4 till 2.7..

Ursäkta för mitt gnällinlägg 

Hoppas det går bra för er andra!! 

Tycker inte alls att du gnäller!!!!! Det är fruktansvärt jobbigt med dessa hcg-prov, klart att du blir orolig!!!!

När jag läser om hcg så ska det dubblas varannan dag ungefär i början, men som jag fattat det så minskar dubbleringshastigheten efter att hcg kommit över ca 5000, oxh blir därefter långsammare och långsammare. Ditt har ju kommit en bra bit över den gränsen. Jag har provat att skriva in dina värden i en sån där hcg-calculator och då står det att din ökning är inom normalen. Men visst blir man ändå orolig...jag är också orolig över att min dubbleringsökning har stannat av. Jag blir så förstörd av dessa hcg-prov så jag frågade Dr D i fredags om jag slapp ta fler hcg. Han tyckte att jag inte behövde det, så nu väntar vi på VUL:et i början av nästa vecka istället. Skulle ha tagit hcg idag egentligen, men tog bara FBC. Visst har du VUL på fredag? Då får du ju lite mer klarhet. I det här skedet av graviditeten är VUL bättre än hcg för att bedöma den, i alla fall vad jag har läst. Kram på dig!!! <3
  • finee
    Cattis11 skrev 2017-11-14 18:55:43 följande:

Hur hög dos prednisolon tar ni? Dr d ordninerade bara 15 mg till mig då för 5år sedan när jag höll på med immunbehandlingen. Är de för låg dos? Hur hög kan man ta innan de är ?farligt??

Jag tar 20mg. Både Dr D och IVF-kliniken i Falun ordinerade så. Jag började på cykeldag 8 med 10mg och trappade sen upp till 15 och därefter 20. Vet inte hur hög man kan ta innan det är farligt, antagligen individuellt. Vet att de med typ reumatism och Chrons sjukdom tar högre doser än 20 mg. Men de brukar ju också få en hel del biverkningar av det.
  • finee
    UndrandeSökare skrev 2017-11-15 15:21:00 följande:

finee- Är ok med mig, har varit och tagit influensasprutan för några dagar sen, så skönt att slippa riskera få influensan ! I övrigt väntar jag på nästa mens.

Fråga Dr D om dina trombocyter. Vet att en här i tråden fick ta dubbeldos Fragmin pgr av höga trombocyter.

Dvs en spruta morgon och en på kvällen.

Spännande med vul !

Bra med influensavaccin där! Ska du göra behandling nästa menscykel?

Fick svara av Dr D som tyckte allt såg bra ut... Nytt FBC först nästa fredag. Trodde också jag skulle behöva mer Clexane.. Men men. Jag litar på honom. Hittills har ju det varit lyckosamt
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!