Efter sju missfall läste Charlotte Perrelli Jensen om ett sätt öka chanserna att få behålla barnet som hon och maken nu väntar. Här berättar sångerskan öppenhjärtigt om havandeskapet, kärleken till Anders och familjelivet och det hårda arbetet under Diggiloo-turnén.
? Den här gången har jag sänkt min motståndskraft med kortison för att jag inte ska stöta bort fostret. Jag är inte svullen bara av graviditeten utan kanske främst av kortisonet. Men jag kände att det var det alternativet jag hade, säger den 43-åriga artisten.
Vilken graviditetsvecka är du i?
? Tidigare har jag varit så enormt transparent med det, men den här gången vill jag behålla det för mig själv. Det blir ingenting under sommaren, utan det kommer att komma i höst.
Apropå kortisonet som du äter nu har du ju gjort en viktresa några gånger, bland annat inför Melodifestivalen 2008 och bröllopet 2013. Påverkar inte kortisonet vikten?
? Jo, det gör det absolut. Jag har gått upp väldigt mycket i vikt nu och framför allt har jag svullnat i kroppen och ansiktet. Det är smällar man får ta. Jag är inte svullen bara av graviditeten utan kanske främst av kortisonet. Men jag kände att det var det alternativet jag hade för att kroppen skulle klara av att behålla det här barnet. Jag kommer inte att äta kortison under hela resan heller, ganska snart kommer jag sluta med det. Man kan hoppas att kroppen stabiliserar sig då och kanske tappar lite vatten som jag ansamlar i onödan.
? Samtidigt känner jag att det här är sista gången som jag är gravid. Skit samma om det är så att jag går upp fem kilo mer eller mindre, det spelar inte så stor roll. Den viktresan har jag gjort så många gånger att jag kan ta tag i den sedan, om det blir en bebis.
Har du ätit kortison vid tidigare graviditeter också?
? Nej, det här är första gången och jag tror att det är därför graviditeten fungerar. På grund av att det inte har fungerat förut har jag läst mig till själv att om man sänker immunförsvaret kan kroppen klara av att inte stöta bort fostret. Det här är ett helt nytt kort.
Varför skriver du boken "Flickan från Småland"?
? Den handlar om mitt liv, min uppväxt, min resa, hur den har sett ut, till att ta mig dit jag är i dag. Den handlar inte alls om att hänga ut någon hit och dit. Den är inte helt färdig, men det ska bli kul när den kommer ut 15 oktober.
Läs resten av artikeln här: