• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

BusigaSyrran skrev 2018-06-08 12:36:28 följande:

Fler vars mens blev sen med hysteroscopy?

De blev ganska dyrt att bara göra utredning med blodprov hos Life clinc ca 21.000 kr.

Sen utredning med hysteroscopy för ca 19.000 kr där också.

Vet inte om de är värt att Dr D ska följa ev graviditet när mitt immunförsvar går upp o ner.

Medans man hittade död vävnad i livmodern via Serum som man tog bort.

De är en betydligt dyrare resa än vad folk skrev här och vad man mejlade om va de såklart ett högre pris. Om någon funderar på att åka ner så får man räkna med dessa priser för vanliga utredning där de tror man kan bli gravid själv igen. :)

Ja, mensen kan bli sen efter hysto, det är fler som sagt det tidigare.

Priset 21.000kr för immunutredning hos Dr D på Life clinic stämmer med vad trådstartaren skriver längs upp här i tråden (och de priserna är för 2012, så det har inte ändrats). Kopierat från högst upp på sidan:
    "Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar
    ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid. ! "

Hysto hos Serum (som är en annan klinik och alltså inte räknas in i utredningen hos Life clinic) kostar 1650euro. Gör man dessutom Mensblodtest så är det 300euro för det.  Så priserna stämmer.

Det är tråkigt om du hade fått uppfattningen att det var några andra belopp som skulle gälla, men det är dyrt att göra behandling på privatkliniker utomlands.

Men immunutredningen som jag och min man gjorde i London (den utredningen är ännu större än den Dr D gör) kostade 35.000kr. Vi gjorde den för att Dr D inte hade upptäckt alla immunproblem hos mig, eftersom jag ändå fick missfall med Dr Ds behandling och trots dubbeldonerade embryon som var normala kromosommässigt. Dubbeldonation med PGS kostade över 100.000kr i Riga.
    Jag måste nu göra 2-3 st LIT-behandlingar och det kommer kosta ännu mer pengar.

Så har man fertilitetsproblem och behöver söka hjälp utomlands så måste man vara beredd på att det kommer bli dyrt. Utredningskostnaden är en sak, sen tillkommer alla kostnader i Sverige för blodprover, mediciner, etc etc
  • UndrandeSökare

Busiga syrran-Nej, svensk fertilitetsvård är inte bra. Jag förstår om du är ledsen eller arg över det. Alla vi härinne har också upptäckt det, hur dåliga de är på att upptäcka och behandla problem, det är därför vi vänt oss utomlands istället. Jag och min man har inte heller berättat för släkten vad vi gör, de tror att vi bara rest på semesterresa.

Hos någon härinne har det kanske räckt med hysto och antibiotika. Några har lyckats naturligt, andra genom ivf ned egna ägg eller donation. Men de flesta av oss behöver ha hela paketet dvs Trombyl, Fragmin, kortison och Intralipid och vissa behöver också Neupogen och/eller Humira. Dr D är duktig på immunförsvaret och de flesta som gjort hans behandling har också fått barn.

Så du är i gott sällskap här i denna tråd, vi här går igenom eller har redan gått igenom samma sak, så du kan prata med oss och fråga oss saker du undrar över.

Men priserna kan vi inte göra nåt åt. Ja det är dyrt när inte svensk fertilitetsvård hjälper utan man behöver betala själv, så är det bara. Men har man tur lyckas man naturligt med Dr Ds behandling, annars får man göra ivf.

Orsaken till att jag rekommenderar att man ska besöka både Dr D och Serum under samma resa, när man ändå ska till Aten, är att Dr D är bra på immunförsvaret och Serum är bra på hysto och mensblodtest. Tillsammans om man gör båda dessa behandlingar (hysto och Dr Ds behandling) så har man större chans att lyckas snabbare än om man bara gör Dr Ds behandling och samtidigt har kvar död vävnad kvar i livmodern, det tror jag nog du förstår. Jag tror att du nu efter hysto har goda möjligheter att lyckas med Dr Ds behandling.

Lycka till !

• UndrandeSökare

Busiga syrran- Några här har tidigare berättat att det är stor skillnad på svensk hysto och Serums hysto.

Det finns de här som först gjort svensk hysto och fått veta att allt "såg bra ut", men det har visat sig inte stämma när de sen gjort hysto hos Serum.

Dessutom gör Serum inplantationssnitt vilket är den viktigaste delen, och det gör de inte vid svensk hysto.

Så jag tror du kan vara nöjd med att du nu fått den bästa hyston. Du kan prata med bland annat mom2012, hon har gjort både svensk hysto och Serums hysto.

• UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2018-06-09 08:54:29 följande:

Läste på Aftonbladet att Charlotte Perreli är gravid och att även hon äter kortison för att motverka att kroppen stöter bort fostret. Hon hade lätt för att bli gravid med att kroppen tidigt stöter bort i ett tidigt missfall.

Hoppas detta belyses mer!

Perelli är född 1974, dvs 44 år, och har haft 7 missfall på 3 år, så hon har troligen gjort ÄD och då brukar man ju ibland använda kortison.

www.hant.se/charlotte-perrelli-har-fatt-sju-missfall-pa-tre-ar-orkar-inte/

• UndrandeSökare
    finee skrev 2018-06-09 11:55:49 följande:
    Hon har ju faktiskt även gamla ägg när hon haft dessa missfall över 40... Så det är nog en viktig förklaringsfaktor till missfallen tänker jag.
    Ja, jag tror att hennes gamla ägg var största problemet här, eftersom hon redan hade 3 barn sen tidigare och sen bara fick missfall och är 44 år....

Så missfallen var säkert med hennes egna ägg, men nu har hon troligtvis gjort äggdonation och då lyckats slippa missfall pgr av det.

När en kvinna är över 40 är det väldigt hög missfallsrisk enbart pgr av hennes ägg. Dr D talade om för mig att vid 45 är det absolut ingen chans att försöka med kvinnans egna ägg mer. Ingen chans.

Så därför har hon troligtvis gjort ÄD nu, men kanske inte vill berätta det för folk, så då säger hon bara att hon använt kortison för att inte folk ska undra varför hon plötsligt fick barn efter så många missfall. Hon har säkert använt kortison också, men inte bara kortison, troligtvis äggdonation också !
    Tidningarna skriver inte ut allt...
  • UndrandeSökare
    Tumvante skrev 2018-06-09 16:19:09 följande:
    En jag får ivig med har tre stora barn och väntar nu nr 4. Med hennes 3 första var det inga problem, men vid nr 4 hade hon plötsligt nu fått en immunproblematik (konstaterad via blodprov - och inte som mig där mina prover ser normala ut). Hon är nu i vecka 26 :)

Detta är hennes nya mans första barn (därav gratis hjälp).

Så kroppen kan göra underliga saker plötsligt.

Min läkare menar att kroppens immunförsvar även kan nollställa sig efter en graviditet, så förhoppningsvis är det så för mig, så att vi senare kanske kan få en trea :) ... men ett barn i taget. Nu är målet baby i december :)
    Jag har aldrig hört om någon som haft immunproblem och som sen sluppit allt sånt efter en graviditet. Min erfarenhet efter att ha läst här är att immunförsvaret kan bli värre efter en graviditet, eller i nåt fall lite mildare men aldrig att immunproblemen försvinner helt.  Behövde man immunmedicin för att få senaste barnet så kommer man behöva det inför nästa också.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-06-10 09:24:42 följande:

Idag började jag dagen med denna syn. Då jag enligt egna beräkningar gick in i v.5 i fredags känns det för tillfället lovande att testet bekräftar verkligheten. Så just nu kan jag anta att graviditeten utvecklas som den ska. Ska försöka vila i den känslan några dagar nu, även om jag bävar för de kommande veckorna då v.7 är kritisk för mig som flera gånger sett hjärtat slå för att sedan få missfall ändå.

Ser lovande ut Zwillinge !
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-06-10 09:20:48 följande:

Tycker att det är superbra att immunförsvaret nämns som orsakat till fertilitetsproblem i media efter som vi som finns i den här tråden fortfarande kämpar i motvind. Så ur det perspektivet är det bara positivt, men personligen köper jag inte heller att det är hela sanningen. Är man 44år är det svårt att bortse från äggkvalitet som orsak till tex missfall, även om såklart andra saker kan spela in också. Sen finns det givetvis de som är högfertilia högt upp i åren, men man kvalar nog inte in i den kategorin om man fått så många missfall. Och med min erfarenhet av hur osamarbetsvillig den svenska sjukvården är att ens erkänna immunförsvarets inverkan på fertiliteten (tillochmed trots att tex universitetssjukhuset där jag bor forskar på området) så har jag svårt att se att hon som ?gammal? skulle ha fått den hjälpen och förklaringen rakt upp och ned. Dessutom kan hon väl inte med sin höga ålder få landstingsfinansierad hjälp tänker jag, oavsett om de inte har gemensamma barn. Så min teori är att hon går hos en privat klinik, och antagligen inte en svensk sådan. Sen om det är ÄD inblandat eller inte det vågar jag uttala mig om, men det vore inte otroligt.... kanske bjuder hon på mer detaljer om det går vägen så problemet med hur svårt det är att få hjälp när det traditionella inte funkar får mer mediautrymme. Men det här är ju absolut en start :)

Jag tror absolut hon åkt utomlands till privat klinik för äggdonation. Såg en annan artikel att hon skulle ha fått 10 missfall, och man får inte så många missfall i den åldern föt att sen få barn om man inte fått ÄD. Men kanske kommer hon "berätta hela historien" efter barnet är fött?

Det är ju bra att kortison och immunförsvaret uppmärksammas, men i detta fall är ju det inte hela sanningen. Vore ju ärligare att hon gick ut direkt och talade om att hon fått mer hjälp än kortison, eftersom risken är att kvinnor blir lurade att tro att de kan få barn med egna ägg i hög ålder (44år och äldre) bara de får kortison, och så är det ju inte !
  • UndrandeSökare

finee- Om du med matchningsproblematik menar LAD, så är det bara att kvinnan saknar eller har för låga blockerande antikropoar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar.

Dr Gorgy i London är bättre på det än Serum, eftersom han skickar proverna till USA, det gör inte Serum, de skickar till nåt lokalt labb i Aten. Sen gör han både Paternal LIT och Pooled donor LIT. Pooled donor är det bästa och det gör inte Serum.

Så råd folk att göra LAD-testet i London, och om de behöver LIT, skicka dem åt mitt håll så ska jag råda dem var de ska gå för LIT, men inte till Serum.

Till Serum kan man vända sig för Mensblodtest, Hysto och Sperm dna fragmentationstest. Inte nåt annat.

• UndrandeSökare
    Tumvante skrev 2018-06-10 15:37:36 följande:

Hon har en immunsjukdom nu, som påvisats nu. Min kropp har ju gjort något konstigt den med, om det nu mot förmodan inte var ureaplasma. Det får vi nog inte veta eftersom jag garderat med ivig

Tack för att du hejar! Kub imorgon, och mitt kvällsillamående har kickat in. Hur går det själv med beslut, val av klinik och ekonomi etc?

Tumvante skrev 2018-06-11 05:56:25 följande:

Sorry, var nog förvirrad åt vem jag svarade. vet att di är härligt höggravid. Tänkte undrandesökande.

Vi har 5 blastos i frysen som är normala kromosommässigt hos AvaClinic så behöver inte välja nån ny klinik för den delen. Har bestämt att det till hösten blir hysto hos Serum och 2-3 Pooled donor LIT hos en LIT-klinik i Aten. Vi kan inte resa nu pgr av mannens jobb och det är semesterstängt i Augusti i Grekland, så det blir tidigast i September 2018 vi åker.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!