• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

finee skrev 2018-05-10 22:41:17 följande:

Jag betalade 1650 euro. Gjorde hyston i septemeber 2017.

Hur går det med graviditeten finee? Vilket datum ska dottern födas?
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-05-16 21:35:04 följande:

Någon som har förfyllda NaCl-sprutor till övers som jag kan få köpa?

fertilitetsguiden.com under fliken Intralipider hittar du info om 2 internetbutiker som säljer medicinsk utustning. Jag vet att andra köpt dropputrustning därifrån, så kanske du också kan köpa förfyllda NaCl-sprutor därifrån? Kan ju vara värt att kolla upp iallafall. Bara ett tips !
  • UndrandeSökare
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-05-16 23:31:27 följande:

Var ett tag sedan jag var här inne så har säkert gått miste om chansen men gör ändå ett försök. Är dina mediciner fortfarande kvar? Om de är det så köper jag mer än gärna.

Hur går det för dig nu? Är du gravid?
  • UndrandeSökare

finee- Håller med dig om att enligt Dr D beror "allt" på kvinnans immunförsvar eller en immunattack. Nej, det är inte alltid så. Ibland beror ett missfall inte på kvinnans immunförsvar, utan på att det tex är dnafel på spermierna eller något annat.

Bra gjort av dig att trappa ner och sluta med kortisonet på egen hand tycker jag ! Då hoppas jag du slipper de biverkningar som man kan få om man tar det till efter förlossningen. 

Hoppas allt går bra nu 9 juli är inte så långt borta !

• UndrandeSökare
    minaimaginärabarn skrev 2018-05-18 21:28:55 följande:

Vilka biverkningar kan man få om msn fortsätter hela graviditeten? Går de över? Frågar för att jag inte tycker min kropp återhämtat sig helt efter uttrappning av kortison efter min sons födelse. Jag trappade dessutom ner relativt fort.

Andra kvinnor som följt Dr Ds behandling och tagit kortison till efter förlossningen har berättat om värk och stelhet i olika leder bland annat i händer och fötter och andra symtom. Enda som hjälpt har varit att börja med kortisonet igen för att må bättre. En del blir nog beroende av kortisonet för gott sen, om de inte får bättre hjälp än Dr D ger att bli fri problemen.

Den enda jag känner till av alla som jag läst om med dessa problem, som fick hjälp i Sverige sen var AnnC hon fick hjälp av en Vcläkare att få en ny bättre nedtrappningsplan efter att hon fick så mycket problem efter förlossningen att hon fick börja med kortisonet igen. Jag vet inte hur hennes nedtrappningsplan såg ut bara att det handlade om MYCKET långsam nedtrappning, mycket långsammare än Dr D hade sagt.

Gå in på datorn och klicka på Visa endast under tex Missne eller AnnC så får du se alla deras gamla inlägg och då kan du läsa hur de berättat om sina symtom efter de slutat med kortison efter förlossningen. Det finns fler exempel också, men alla har inte berättat i tråden om sina problem efteråt utan bara försvunnit från tråden.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-05-18 23:34:06 följande:

En fråga, verkar som att jag håller på att bli sjuk. Lite tjock i halsen i början av veckan som sen övergick i hosta nån dag. Trodde att det gick över innan det kom igång då jag var bra igår, men så ikväll har jag så ont i halsen och blåsor på tungspetsen. Förkylning i antågande tänker jag. Så nu till mina två frågor, har jag bara otur som blir sjuk nu eller kan det ha med behandlingen att göra? Har sedan några dagar tillbaks ökat till 25mg pred och tar IL, vilket sänker immunförsvaret tänker jag. Fråga två, spelar denna eventuella förkylning någon roll inför kommande FET på tisdag?

Går ju inte hos D längre så jag kan inte vända mig till honom. Och jag tar inga FBC för att monitorera immunförsvaret. Kör standard protokoll utifrån planering som ledde till lyckad graviditet 2015.

Jag har inboxat dig svar.
  • UndrandeSökare
    Ladylufsen skrev 2018-05-20 00:24:56 följande:

Hejsan, detta är främst till undrandesökande men alla som har en aning får förstås svara :) jag kommer troligen att vara på kortison fram till bf, då mina blodprover varit svajiga under vägen och jag i chicagoproverna visade mig ha högt tnfalfa. Men det låter att du har hört om

Många som haft problem med kortisonet efterförlossning? Är det nästan vanligare än att det går bra (är det nåt särskilt som sker vid förlossningen just?D skrev till mig att på själva förlossningsdagen ska jag öka dosen igen för att sedan trappa ut under kommande veckor.)? Har du hört något om komplikationer som skett med barnet, etc?

Marie på f-plus har i alla fall tipsat om en kvinna som genomgått samma medicinering som vi och som fått problem med uttrappningen men som tog hjälp av något naturläkemedel som tydligen ska ha fungerat. Inte alls kollat upp detta närmre men det kan ju vara ett tips om någon får problem.

Ja, det verkar tyvärr vara vanligt med problem om man ätit KORTISON i många månader. Det har troligtvis att göra med att man tryckt ner sin kroppsegna KORTISOL-produktion, och att kroppen ej hinner med när man trappar ner och slutar med kortisonet för fort.

Ja, barnet blir kortisonberoende om du tagit det hela graviditeten, men om du ammar och trappar ned sakta under amningen så ska det nog gå bra. Då får barnet kortison genom bröstmjölken.

Att Dr D vill att du ska öka dosen kortison på förlossningsdagen kan hänga ihop med att förlossningen är en stor kraftansträngning för både moder och barn, och det är möjligt att kroppen då förbrukar kortisonet i snabbare takt än en vanlig dag.

Jag känner tyvärr inte till något naturläkemedel som kan hjälpa. Sa Marie vad det heter?

Hoppas jag har kunnat svara på dina frågor. Annars hör av dig igen. Lycka till med fortsatta graviditeten.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!