• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Vviiccttoorriiaa skrev 2018-04-28 11:44:32 följande:

Hur har ni alla här gjort med blodprov och snabbt resultat? Jag bor i en väldigt liten stad och här verkar det vara omöjligt att få resultaten snabbare än två veckor. Och det är ju inte hållbart. Hur har ni gått tillväga?

Har du prövat nån av dessa?

www.werlabs.se eller www.blodkollen.se

Om du har testat tex werlabs där du bor i den lilla staden, och det inte funkat så är tricket att åka till en stad där de har eget labb tex Stockholm, Göteborg, Nyköping, Eskilstuna etc och ta provet genom Werlabs där.

Man ser vilka Werlabs som har eget labb genom att de har öppet för provtagning på fredagar. De andra Werlabs måste skicka sina prover med posten (då har de inte provtagning på fredagar) och då tar det extra lång tid.

Sen om man har väldigt bråttom så kan man scanna in sitt leg (körkort, pass, idkort) och skicka ett mail till kontakt@werlabs.se och be att få provsvaren tidigare, man måste bifoga det inscannade idkortet. Det har jag gjort nyligen och det funkar.
  • UndrandeSökare
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-04-30 11:34:19 följande:

Har testat med werlab som finns där jag bor men de vill ha en läkare här i Sverige som står för remissen. Där är mitt problem nu. Det är ett jäkla tjat som kostnader hela tiden, vem som ska stå för dem osv.

Men hos Werlabs betalar DU själv ! Du klickar i de prover du vill ha och betalar via HEMSIDAN !

Sen går du bara dit nästa vardag, visar leg och tar proverna ! Vad är problemet ?
  • UndrandeSökare
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-04-30 14:07:09 följande:

Oj, förlåt!

När jag ringde vc här i min stad som är kopplade till werlab så var INTE det vad de sa till mig. Enligt dem var jag tvungen att ha en läkarremiss. 

Närmsta stad för mig där werlabs finns är 2 timmar ifrån där jag bor. Det borde inte vara ett problem men det innebär att jag skulle behöva vara ledig en halv dag varannan vecka, och det känns inte relevant. Så DET är problemet för mig just nu.

Men OM du bokar prover och betalar via hemsidan och sen går till den VC som står listade som Werlabs anslutna på Werlabs hemsida.

Om de då krånglar eller tjafsar när du köpt prover via hemsidan, så skickar du direkt ett mail till kontakt@werlab.se och rapporterar dem, för då får de inte ha kvar Werlabs-kontraktet som ger dem pengar varje månad !

MEN du måste boka proverna och betala via hemsidan !
  • UndrandeSökare

Mom11- Grattis på födelsedagen igår - då delar du födelsedag med Kung Carl Gustav, han fyller också 30/4 !

Grattis till plus. Hoppas detta plusset stannar kvar !

• UndrandeSökare
    linnea12533 skrev 2018-05-01 09:32:26 följande:

Ja jag tycker själv det är en väldigt sen äl. Frågan är om det kan vara så att min lutealfas är för kort och att det är därför det är svårt att bli gravid. Kanske mitt lite höga prolaktin som ställer till det?

Ja, har du högt Prolaktin så kan det mycket väl vara boven ! Försök få Norprolac eller Pravidel utskrivet för att sänka Prolaktinet.
  • UndrandeSökare
    linnea12533 skrev 2018-05-01 12:24:16 följande:
    Jag är bara osäker på vad som är FÖR högt prolaktin. Hörde ju att över 300 var högt i fertilitetssammanhang och mitt låg ju på 367. Men referensvärdet är på 500 så lär vara svårt att få något för det. Speciellt om jag faktiskt har äl.
    Har du försökt blivit gravid i minst 12 månader utan plus? Isåfall kan du ha rätt att göra en infertilitetsutredning via Landstinget. Har du försökt den vägen ?
    Eller via en privat gyn?

Det som sagt tidigare itråden är att det är inte värt att göra en insättning om Prolaktinet är över 300. Men helst ska det vara runt 100-200.
    I Grekland säljs alla läkemedel receptfritt på Apoteken, så om om inte kan lösa det på något annat sätt så planerar vissa in en semesterresa söderut.
    Man har rätt att föra en årsförbrukning av mediciner mellan 2 EU-länder.
    Bara ett tips.
  • UndrandeSökare
    linnea12533 skrev 2018-05-01 13:39:26 följande:
    Har försökt sen början av 2017. Så drygt 1 år. Var bara det att jag blev gravid i höstas men fick missed abortion tidigt så därför omfattas vi liksom inte av utredning via landstinget egentligen. Men har fått till en lättare utredning i alla fall. Okej, tack för tipset om att köpa utomlands. Ska rådfråga läkaren om medicin mot högt prolaktin. Om jag inte får det kanske vi kan se om vi kan skaffa det på egen hand. Har väl dock ingen utlandsresa inbokad men kanske blir anledning till det då.
    Ja tyvärr är Landstingets regler lite stelbenta. De brukar kräva endera 3 missfall på raken eller 12 månader utan plus, och det kan ju tyvärr vara lätt att hamna mellan stolarna då.

Efter 3 missfall fick vi en missfallsutredning genom Landstinget, men tyvärr visade inte vår utredning någonting för de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta

Så det låter bra att du försöker ta lite prover själv. Hoppas du fick användning för listan med prover jag gav dig.

Har du funderat på att söka dig utomlands för utredning?
    Om ni vill börja i liten skala kan jag rekommendera ivfSerums mensblodtest man gör hemifrån och skickar med posten till labbet i Grekland.
    Många här i Atentråden har gjort det, om några baciller hittas som inte ska vara där så ingår receptskrivning på recept för antibiotikakur för både mannen och kvinnan. Man kan ha baciller även om man inte har symtom eller utan att de svenska testerna visat något.
    Läs mer här:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

• UndrandeSökare
    Tumvante skrev 2018-05-01 14:43:03 följande:

Jag åker en väldig berg och dalbana här. 6+3. Såg hjärtblink och blodansamling på scannng kl 11 idag. Ca en timme efter började jag blöda kraftigt. Är på sjukhus då jag fått en omgång IVIg också och ska in och scannas snart igen.

Hoppas blödningen avstannar snart.
    Har du fått göra ett nytt vul nu?
  • UndrandeSökare
    linnea12533 skrev 2018-05-01 15:09:11 följande:
    Ja vi börjar med dessa prover: Hb, tsh, t4, prolaktin och progesteron. Och spermaprov.
    Så får vi se sen hur vi går vidare.
    Äl-testet idag är lika starkt som igår. Vad betyder det, att ägget inte släppt än? Det blir allt en väldigt kort lutealfas då.
    Om ni ska göra spermaprov i Sverige, så se till att ni får göra Spermaprov med morfologi. Jätteviktigt, det är morfologin som är den viktigaste biten !

Gör ni spermaprov utomlands så heter det bästa provet där sperm dna fragmentationstest, det är bättre än de svenska spermaproven. Eftersom det utländska spermatestet kan mäta dnafel och fragmentationsfel, vilket de svenska testen INTE kan, och även spermier som ser normala ut i mikroskåp kan ha dnafel och fragmentationsfel tyvärr !
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!