• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Ariellan skrev 2018-05-04 06:55:37 följande:

Tänker du på lymfocyterna som är höga? Känns som leukocyterna ökar ju mer kortison jag äter...? Mår bra i övrigt. :)

Ja, Leukocyter och Neutrofilia stiger som en EFFEKT av att man äter kortison som jag berättat om här itråden tidigare. Håll koll på dina Lymfocyter och Monocyter !
  • UndrandeSökare
    pipperoni skrev 2018-05-04 22:30:23 följande:

Ruvardag 4, så jag vet inte än...

Hoppas allt går bra denna gången !!!

Håller tummarna som finee
  • UndrandeSökare
    Grodan7 skrev 2018-05-05 12:19:09 följande:

Har ni gjort Hysteroskopi som en del i utredningen när ni inte har blivit gravida? Kollade på ivf serum men kunde inte se pris. Har någon gjort i Sverige och fått remiss? Eller kan man betala på privatklinik?

Ja, många här har gjort hysto hos Serum.

Serum är bäst på hysto för de går inte bara in och tittar som de gör i Sverige, utan de tar också bort död vävnad samtdgör inplantationssnitt så att embryona får lättare att fästa.

Det kostar 1650 euro.

Du kan fylla i Serums Questionaire på deras hemsida så kommer Katie på Serum att svara dig via mail. Katie kan då maila dig Serums prislista för 2018 samt erbjuda dig ett gratis telsamtal med någon av klinikens läkare eller klinikchefen Penny. Jag valde att prata med Penny, för hon är otroligt kunnig.

Du kan bland annat prata med finee här itråden, hon har lyckats, delvis pgr av hysto hos Serum i Aten.
  • UndrandeSökare
    Grodan7 skrev 2018-05-05 14:18:32 följande:
    Tack återigen för bra tips! Guld värt!
    Varsågod
    Om du börjar med att fylla i din och din partners fertilitetshistoria här och mailar in det, så kommer Katie att hjälpa dig vidare:
    www.ivfserum.com/questionaire/

Jag kan också rekommendera att du gör ivfSerums Mensblodtest (om du inte redan gjort det). Det kan man göra själv hemma och skicka med post till Aten eller så kan man också göra det i samband med att man gör hysto hos kliniken.
    www.ivfserum.com/infection-screening/

Mer info om Mensblodtestet hittar du i denna tråd på sidan 3:
    www.familjeliv.se/forum/thread/78493039-tappat-hoppet

• UndrandeSökare
    Ranunkel87 skrev 2018-05-05 14:56:09 följande:

Hej alla kloka kvinnor med erfarenhet av immunologisk utredning!

Jag är precis i början på att undersöka om detta kan vara något för oss i vår situation. Vad jag förstår verka denna typ av utredning vara relevant om man haft flera missfall eller om IVF inte lyckats. Stämmer det eller har ni en annan uppfattning?

Jag har aldrig haft ett missfall, och har inte heller lyckats komma så långt att vi har fått testa IVF eftersom hormonstimuleringen inte bitit på mig, det har inte bildats mer än en äggblåsa trots maxdos på Gonal. Funderar på om det inte är de mest typiska symptomen om man har problem med immunförsvaret? Vad tror ni?
    (Jag har dock allergi mot gräs, nötter, pälsdjur m.m sedan tonåren.)

Välkommen hit till tråden !
    Vissa av de med immunproblem har autoimmuna sjukdomar, eller kan ha det i släkten. Medan andra har inga sjukdomar alls. Vissa får upprepade missfall medan andra har svårt att bli gravida alls. Immunproblem kan yttra sig på olika sätt, men det som binder oss alla samman är barnlöshet. 

Det finns flera immunkliniker i Aten. och de är bra på olika saker. 
    Mensblodtest och även hysto med inplanteringssnitt gör kliniken Serum i Aten.
    Immunutredning och immunsupport gör Life clinic i Aten.

Men många immuntjejer kombinerar de båda klinikerna och börjar med att göra Serums mensblodtest först hemifrån och göra antibiotikabehandlingen (om det hittas någon infektion). Mensblodtestet kostar 300euro.

Samt att sen boka in och besöka både Life clinic (för blodprovtagning) och Serum (för hysto) under samma resa till Aten. Hysto hos Serum kostar 1650 euro.

Om du är intresserad av att göra en immunutredning, så gör man så här: 
    Du börjar med att skicka ett mail till Life clinic, och skriver att du har fertilitetsproblem och vill göra en immunologisk utredning. Dr D kommer då att maila sin prislista och ett patientformulär som du och din partner fyller i tillsammans och mailar tillbaka till kliniken.

Ni har sen ett samtal med läkaren via telefon eller Skype, sen bestämmer ni ett datum med läkaren (alltid på en måndag eller tisdag så att blodet som tas i Aten hinner fram till labbet i USA innan helgen) bokar flyg och hotell i Aten och flyger dit.

En utredning inkl immunsupport fram till plus eller fram till födsel kostar ca 20.000kr-25.000kr.

De vanligaste immunmedicinerna är Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin och Trombyl. Alla mediciner kan köpas receptfritt på Apoteken i Aten, samt att man efter man betalt Dr Ds faktura kan få EU-recept på mediciner. EU-recept kan lösas ut på svenska apotek utanför högkostnadsskyddet.

Jag kan tipsa om "is your body babyfriendly" boken av Dr Alan E Beer, som finns att köpa på Adlibris och Bokus för ca 200kr. Jättebra bok som berättar allt om immunproblem, tester och behandlingar.
    Kan också tipsa om www.fertilityfriends.co.uk

Samt www.fertilitetsguiden.com

Hör av dig om du har några fler frågor. 
  • UndrandeSökare
    Mensblodtest

Du behöver skaffa dessa 5 saker:
    1-En vadderad påse av minsta storlek (finns på tex Clas Ohlsson etc)
    2.Några frimärken
    3. Koksaltlösning att späda blodet med lite i röret, så det inte torkar in (Apoteket eller apotea.se )
    4. Två stycken Urinprovrör med skruvkork (Apoteket ) 1 att skicka och 1 i reserv vid fyllningen.
    5. Instruktionsdokumentet med adress att skicka till etc
    Se länken nedan:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

Skriv ut dokumentet, och samla alla de andra sakerna i en påse i god tid INNAN mensen kommer. Om man tycker det är svårt att pricka ett provrör så kan man använda tex en Menskopp för att samla blodet först (Apotek Hjärtat säljer det).

Man märker provröret man skickar med namn och födelseår och dag.
    Efter röret är fyllt med blod och koksaltlösning, skruva åt, rulla in i hushållspapper, lägg i liten plastpåse, knyt igen och lägg i den vadderade påsen.
    Samt skriver ett följebrev och anger att man vill göra både Locus Medicus testet och 11 in 1 testet, samt anger sitt namn, postadress, telnr och epostadress.
    Sen klistrar man på några frimärken på den vadderade påsen, skriver på rätt adress och postar på vanliga postlådan.

Sen kommer du att få ett mail av Serum med en faktura när paketet kommit fram till dem. Om det skulle hittas några baciller som inte ska vara där, så ingår receptskrivning i de 300euron du betalt. Då får du ett EU-recept på antibiotika som kan lösas ut på Apotek i Sverige utanför högkostnadsskyddet.
    Både mannen och kvinnan måste ta antibiotikan och behandlas samtidigt, annars bollar man bara infektionen mellan varandra.
  • UndrandeSökare

Till ALLA i tråden !   Äntligen börjar Svenska forskare fatta galoppen om Intralipider och PGS som utländska kliniker sysslat med i många år redan !!! Jag och min man har gjort PGS på våra embryon hos Avaclinic i Riga.

Pågående forskning

Intralipid vid assisterad befruktning

Forskning tyder på att kvinnor som misslyckats med att bli gravida eller som har haft svårt att behålla en graviditet på grund av onormalt högt antal NK-celler (Natural Killer-cells), kan gynnas av behandling med Intralipid vid assisterad befruktning.

NK-celler är en typ av immunceller som finns i blodet och utgör en stor del av immunsystemet. I ett tidigt skede av graviditeten finns ett stort antal NK-celler i livmoderns slemhinna och dessa verkar vara en mycket viktig faktor för en lyckad implantation och graviditet. Tecken tyder på att en obalans i nivå och aktivitet av dessa celler kan bidra till en ökad risk för missfall. Vår hypotes är att Intralipid kan hämma NK-cellsaktiviteten under en tillräckligt lång tid för att förbättra embryots implantation och upprätthålla graviditet. Intralipid är en lösning som ofta används inom hälso- och sjukvård, den innehåller sojaolja, ägg komponenter, glycerin och vatten.

Målsättningen med studien är att se om intravenös Intralipid behandling kan hjälpa dig att uppnå graviditet och motverka missfall.

Studien består av två delar. Först kommer 100 patienter inkluderas där NK-cell koncentration mäts i blod och samtliga får behandling med Intralipid. Rekrytering till studien börjar i januari 2016. Evaluering av resultaten från denna första del av studien kommer sedan ligga till grund för den andra delen som är en prospektiv randomiserad studie där patienter som kommer till sin första behandling vid Livio Fertilitetscentrum randomiseras till behandling med Intralipid eller kontroll.

PGS

Det är sedan många år tillbaka känt att genetiska orsaker ligger bakom infertilitet i vissa fall. Framförallt finns mycket forskning som visar att andel obefruktade och befruktade ägg med felaktig kromosomuppsättning ökar med kvinnans ålder och att infertila par är särskilt utsatta för detta. Vid traditionell IVF-behandling finns inga möjligheter att undersöka äggets eller embryots kromosomuppsättning. Nya forskningsrön tyder däremot på att detta kan vara avgörande, framförallt för par som har gått igenom flera IVF-behandlingar utan framgång eller som drabbats av upprepade missfall. Nu pågår vid Livio Fertilitetscentrum Göteborg en randomiserad studie där kromosomuppsättning i embryot analyseras och endast embryon med korrekt antal kromosomer återförs till patienten.

Livio lägger stor vikt vid utveckling av genetiska analyser vid IVF och vi har planer på att utöka forskningsaktivitet inom detta viktiga område. Vi har pågående samarbete med Klinisk Genetik på Karolinska Institutet och Reproduktionsmedicin på Karolinska Universitetssjukhuset som också deltar i PGS-studien.

Läs mer här:
    livio.se/forskning/pagaende-forskning/
  • UndrandeSökare
    linnea12533 skrev 2018-05-07 15:35:25 följande:

Fick svar på progesteron nu och det låg på 37, ca en vecka efter äl. Och det ska väl bara bra vad jag förstår. Då har väl äl skett iaf.

Ja, det stämmer. Tog du Prolaktin eller andra prover också?
  • UndrandeSökare
    linnea12533 skrev 2018-05-07 18:21:58 följande:

Idag var det bara progesteron. Prolaktin förra veckan. Skulle så gärna vilja ha något som sänker prolaktinet lite men misstänker att läkaren här inte kommer skriva ut det. Någon i tråden som ska till Grekland inom en snar framtid och kanske kunde köpa med till mig? Har hört att munkpeppar kan sänka prolaktinet också, vet inte om det kan funka men kanske värt ett försök i brist på annat.

Vad hade du i Prolaktin? Ska egentligen mätas CD21, eftersom Prolaktin varierar med menscykeln, och är som högst CD21 (samma dag du mäter Progesteronet). Ska tas fastande på morgonen.

Har du Prolaktin över de svenska referensnivåerna så borde du kunna få Norprolac eller Pravidel utskrivet av Svensk läkare tex Endokrinolog, eller gyn. Har du inom de svenska gränsnivåerna men ändå högt tex 350-400, så kan det vara svårt att få uskrivet här. Men säljs receptfritt i flera länder utomlands, i Grekland heter det Parlodel 2,5 mg tror jag. Verksamt ämne är Bromcriptine. Du kan också kolla i trådarna som diskuterar höga Prolaktinvärden.

Annars passa på att handla om du ska till Grekland på sommarsemester nu sommaren 2018, eller om du ska till Dr D för utredning snart eller till Serum för hysto.

Hade du gjort IvfSerums Mrnsblodtest? Om inte, så ksn jag verkligen rekommendera det, väldig många här itråden har gjort det och många har lyckats efter att de behandlat ev. infektion som hittats med en rejäl antibiotikakur. Både mannen och kvinnan måste behandlas samtidigt, annars bollar man bara bacillerna mellan varandra. Googla på ivfSerum infection screening så hittar du instruktionsdokumentet.

Eller kolla några sidor bakåt itråden på mina tidigare inlägg, så hittar du all info.

Har inte koll på om Agnus castus (munkpeppar) sänker prolaktibet, men det kan du köpa receptfritt på Graviditetskollen.se av märket Lamberts. Det är 60 tabl i en butk, så köp 2 burkar, och så tar man tar 1 tabl per dag varje dag i 3 månader för att förbättra äggen. Dr D brukar rekommendera det till vissa av sina patenter.

Han brukar också rekommendera Omega3, d-vitamin och folsyra (till alla patienter).
  • UndrandeSökare
    linnea12533 skrev 2018-05-07 19:33:35 följande:

367 i prolaktin. Men det var som sagt inte dag 21 för läkaren på gyn sa att jag skulle ta det dag 9.

Tror du att du kan få ta provet igen på CD21?

Om inte gynläkaren är samarbetsvillig, så kan man köpa en blodprovsremiss genom Blodkollen.se och ta endast Prolaktin separat, det kostar 399kr. Kolla på www.blodkollen.se under provtagningsorter så ser du på vilka adresser Blodkollen finns.

Hos Werlas.se kan man tyvärr inte ta Prolaktin som ett separat prov, utan endast som en del av deras fertilitetspaket (och det blir mycket dyrare än 399kr).

Kan ni tänka er att resa på semesterresa till Grekland i sommar?

Eller tänker ni resa till Dr Dför utredning snart?

Om det är fler som vill ta Prolaktin som separat blodprov hos Werlabs, se så maila dem på

kontakt@werlab.se och säg det !

Om vi är tillräckligt många som säger till att vi vill ha den möjligheten hos Werlabs så kan väl förhoppningsvis få till att det införs !
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!