Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Tänker du på lymfocyterna som är höga? Känns som leukocyterna ökar ju mer kortison jag äter...? Mår bra i övrigt. :)
Tänker du på lymfocyterna som är höga? Känns som leukocyterna ökar ju mer kortison jag äter...? Mår bra i övrigt. :)
Ruvardag 4, så jag vet inte än...
Har ni gjort Hysteroskopi som en del i utredningen när ni inte har blivit gravida? Kollade på ivf serum men kunde inte se pris. Har någon gjort i Sverige och fått remiss? Eller kan man betala på privatklinik?
Hej alla kloka kvinnor med erfarenhet av immunologisk utredning!
Jag är precis i början på att undersöka om detta kan vara något för oss i vår situation. Vad jag förstår verka denna typ av utredning vara relevant om man haft flera missfall eller om IVF inte lyckats. Stämmer det eller har ni en annan uppfattning?
Jag har aldrig haft ett missfall, och har inte heller lyckats komma så långt att vi har fått testa IVF eftersom hormonstimuleringen inte bitit på mig, det har inte bildats mer än en äggblåsa trots maxdos på Gonal. Funderar på om det inte är de mest typiska symptomen om man har problem med immunförsvaret? Vad tror ni?
(Jag har dock allergi mot gräs, nötter, pälsdjur m.m sedan tonåren.)
Till ALLA i tråden ! Äntligen börjar Svenska forskare fatta galoppen om Intralipider och PGS som utländska kliniker sysslat med i många år redan !!! Jag och min man har gjort PGS på våra embryon hos Avaclinic i Riga.
Intralipid vid assisterad befruktning
Forskning tyder på att kvinnor som misslyckats med att bli gravida eller som har haft svårt att behålla en graviditet på grund av onormalt högt antal NK-celler (Natural Killer-cells), kan gynnas av behandling med Intralipid vid assisterad befruktning.
NK-celler är en typ av immunceller som finns i blodet och utgör en stor del av immunsystemet. I ett tidigt skede av graviditeten finns ett stort antal NK-celler i livmoderns slemhinna och dessa verkar vara en mycket viktig faktor för en lyckad implantation och graviditet. Tecken tyder på att en obalans i nivå och aktivitet av dessa celler kan bidra till en ökad risk för missfall. Vår hypotes är att Intralipid kan hämma NK-cellsaktiviteten under en tillräckligt lång tid för att förbättra embryots implantation och upprätthålla graviditet. Intralipid är en lösning som ofta används inom hälso- och sjukvård, den innehåller sojaolja, ägg komponenter, glycerin och vatten.
Målsättningen med studien är att se om intravenös Intralipid behandling kan hjälpa dig att uppnå graviditet och motverka missfall.
Studien består av två delar. Först kommer 100 patienter inkluderas där NK-cell koncentration mäts i blod och samtliga får behandling med Intralipid. Rekrytering till studien börjar i januari 2016. Evaluering av resultaten från denna första del av studien kommer sedan ligga till grund för den andra delen som är en prospektiv randomiserad studie där patienter som kommer till sin första behandling vid Livio Fertilitetscentrum randomiseras till behandling med Intralipid eller kontroll.
PGS
Det är sedan många år tillbaka känt att genetiska orsaker ligger bakom infertilitet i vissa fall. Framförallt finns mycket forskning som visar att andel obefruktade och befruktade ägg med felaktig kromosomuppsättning ökar med kvinnans ålder och att infertila par är särskilt utsatta för detta. Vid traditionell IVF-behandling finns inga möjligheter att undersöka äggets eller embryots kromosomuppsättning. Nya forskningsrön tyder däremot på att detta kan vara avgörande, framförallt för par som har gått igenom flera IVF-behandlingar utan framgång eller som drabbats av upprepade missfall. Nu pågår vid Livio Fertilitetscentrum Göteborg en randomiserad studie där kromosomuppsättning i embryot analyseras och endast embryon med korrekt antal kromosomer återförs till patienten.
Livio lägger stor vikt vid utveckling av genetiska analyser vid IVF och vi har planer på att utöka forskningsaktivitet inom detta viktiga område. Vi har pågående samarbete med Klinisk Genetik på Karolinska Institutet och Reproduktionsmedicin på Karolinska Universitetssjukhuset som också deltar i PGS-studien.
Fick svar på progesteron nu och det låg på 37, ca en vecka efter äl. Och det ska väl bara bra vad jag förstår. Då har väl äl skett iaf.
Idag var det bara progesteron. Prolaktin förra veckan. Skulle så gärna vilja ha något som sänker prolaktinet lite men misstänker att läkaren här inte kommer skriva ut det. Någon i tråden som ska till Grekland inom en snar framtid och kanske kunde köpa med till mig? Har hört att munkpeppar kan sänka prolaktinet också, vet inte om det kan funka men kanske värt ett försök i brist på annat.
367 i prolaktin. Men det var som sagt inte dag 21 för läkaren på gyn sa att jag skulle ta det dag 9.