• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Tumvante skrev 2018-05-01 16:22:03 följande:
    Ja, där är fortfarande liv! Men blidansamlingen är lika stor som fostersäcken. Han sa att de brukar vara oroliga om den blir större än fostersäcken. Dock sitter den på rätt sida om fostersäcken - dvs mot livmoderhalsen. Ska ta det lugnt och få ny tid på onsdag i nästa vecka...
    Förstår att det är nervöst med blödningar, speciellt om man blöder mycket.
    Vi får hoppas det går bra vul på onsdag nästa vecka.
    Tar du blodprov regelbundet och mäter hcg-utvecklingen?
  • UndrandeSökare
    linnea12533 skrev 2018-05-01 16:32:52 följande:
    Vad är "spermaprov med morfologi"? Hur vet man vad för slags prov det är man får genom landstinget, brukar det vara det eller annat?
    Ja, du kan få göra spermaprov med morfologi genom Landstinget. Morfologi är ett tillval de måste kryssa i. Du måste själv insistera att ni får göra med Morfologi.

Morfologi är när man tittar på utseendet på spermierna.
    De onormala spermierna kan ha dubbla svansar, för korta eller för långa svansar, för stora eller för små huvuden etc De kollar hur många procent av spermierna som SER normala ut utseendemässigt. (dock kan spermier som ser normala ut fortfarande ha dnafel, men det kan endast testas utomlands med sperm dna fragmentationstest).

Men spermatest med morfologi är det bästa svenska spermatestet, och därför ska du se till att ni får göra det. Gå INTE med på att ni inte får göra morfologi- det är den viktigaste biten !

Vid vanligt spermaprov utan morfologi tittar de bara på mängd och rörlighet, och det säger inte tillräckligt mycket
  • UndrandeSökare
    MoM11 skrev 2018-05-01 17:24:15 följande:

Tumvante, vad jobbigt med blodansamligen. Skönt att der finns liv där inne och att tillväxten är bra!

Jag fick svar på mitt nya BHCG prov idag, 4 dygn minus 4 timmar efter senaste. Hcg var 33 sist och nu var det 114. Hoppas det är ok. Kommer nog ta ett nytt senast på fredag.

Hcg ska dubblera sig varannan dag om det går åt rätt håll,
    t ex 33x2=66
    66x2=132
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-05-01 18:09:39 följande:
    Att du ägglossar ska inte behöva vara ett hinder för att få behandling på högt prolaktin. Det finns andra symtom att gå på såsom korta cykler och mellanblödningar/spottings vilket såklart motverkar graviditet. Af får mycket bättre cykler (även om jag alltid ägglossar) av tillförsel av progesteron och Pravidel. De symtom som de flesta läkare är intresserade av är dock om är läckande bröst och svår huvudvärk och ev synrubbningar. Jag fick en privat Gyn att skriva ut i samband med ivf en gång och det har varit lättare för mig att få det utskrivet efter att jag kunnat hänvisa till att mina cykler blev längre med hjälp av Pravidel. Tror att många läkare vill försäkra sig att det förhöjda värdet inte beror på en tumör på hypofysen innan de börjar behandla och då krävs en magnetröntgen och det är ju ganska kostsamt. Men som sagt det skadar inte att försöka få en Gyn att skriva ut även vid deras mått mätt "lätt förhöjda värden". Annars har jag vid två tillfällen nu fått hjälp med att få medicinen köpt i Grekland och då heter den Parlodel. Ifall du ber nån i tråden om hjälp eller känner nån som ska dit på semester.

Vad gäller barnlöshetsutredning så ska man ha försökt i ett år utan att det blivit barn, så kolla om du verkligen inte kan få en utredning fastän du haft missfall. Jag blev ju gravid på första försöket men missfall i v.11 och då kunde jag söka för barnlöshet ett år efter att vi slutat skydda oss och inte ett år efter missfallet.
    Jättebra info Zwillinge, fast den kanske var riktad till linnea och inte till mig?
  • UndrandeSökare
    Tumvante skrev 2018-05-01 19:15:25 följande:

Borde kanske hålla mig hemma från jobbet imorgon? Hmm... hatar att vara borta.

Blöder du fortfarande? Eller har det slutat blöda helt nu?
  • UndrandeSökare
    MoM11 skrev 2018-05-01 17:24:15 följande:

Tumvante, vad jobbigt med blodansamligen. Skönt att der finns liv där inne och att tillväxten är bra!

Jag fick svar på mitt nya BHCG prov idag, 4 dygn minus 4 timmar efter senaste. Hcg var 33 sist och nu var det 114. Hoppas det är ok. Kommer nog ta ett nytt senast på fredag.

33x4=132

Om du hade hcg 33 först så borde ditt hcg vara minst 132,
    och inte bara 114,  4 dagar senare. Så det värdet är tyvärr inte ok. Hcg ska dubblera sig varannan dag i början om det går åt rätt håll.

Tog du senaste blodhcg i måndags och det var 114, då ska hcg vara minst 456 nu på fredag. Hoppas det ökat bättre till på fredag.

• UndrandeSökare
    MoM11 skrev 2018-05-02 14:50:29 följande:

Är det någon som vet vilka progesteron och östradiolnivåer som är optimala?

OBS ! Håll koll på vilken enhet ditt prov är taget i .
    Referensintervall Progesteron
    Stockholm och Västra Götaland
    Kvinnor:
    Lutealfas: 11 - 81 nmol/L
    anvisningar.se/Anvisningar/Klinisk-kemi/P/S--Progesteron/
    Referensintervall Kvinnor:

Follikelfas:      70 -  530 pmol/L

Midcykelfas:  230 -1300 pmol/L

Lutealfas:      200 -  790 pmol/L
    www.anvisningar.se/Anvisningar/Klinisk-kemi/O1/S--Ostradiol/

Progesteronnivåer

När befruktningen har skett, ligger progesteronnivåerna på 9 och 47 ng /ml i den första trimestern, med ett genomsnitt på 12 till 20 ng /ml under de första fem till sex veckorna av graviditeten. I andra trimestern bör nivån vara 17 till 146 ng /ml och 49 till 300 ng /ml i tredje trimestern. Progesteron fortsätter att stiga ungefär 1 till 3 ng /ml med några dagars mellanrum tills toppen är nådd för den angivna trimestern.

Blodprov ger svar på om ägglossning skett. Värdet är högst en vecka före mensen. Ett progesteronvärde över 28 räknas som ett bra värde för ägglossning.

Dr D Papanikoulao vill även ha progesteronvärde i sina FBC.
    ?    Progesteron: mäter hormonet progesteron. <32 nmol/l på CD 21-25

Källa: www.fertilitetsguiden.com/wp/progesteron/

• UndrandeSökare
    linnea12533 skrev 2018-05-01 18:54:19 följande:
    Absolut. Jag ska diskutera med läkaren nästa gång. Det är via landstinget vi nu fått igenom en liten lätt utredning till att börja med. Läkaren skulle ringa mig när han fått alla provsvar, antar att han även väntar in spermaprovet då som ska tas 22 maj. Jag ska fråga honom då om pravidel. Tänk om det skulle vara en sån enkel sak som kunde göra att vi lyckades. Helst hade jag velat ha lite mer kött på benen då bara om att 367 är i högsta laget enl säkra källor. Undrar om de köper det bara på att jag säger att jag hört det av andra. Hittar ingenstans på nätet där det står att värden över 300 är dumt ur fertilitetssynpunkt. Någon som sett något skrivet om det, som jag kan hänvisa till?
    Annars får jag väl kanske prova att köpa den privat genom någon som ska till Grekland. Finns väl säkert någon i denna underbara tråd.
    Här hittar du många artiklar om prolaktin och fertilitetsproblem, om akne och prolaktin och prolaktin och missfall och prolaktin och progesteron etc

sites.google.com/site/miscarriageresearch/hormones-and-miscarriage/prolactin

Hoppas denna artikel nedan från Pubmed kan ge dig mer kött på benen om att höga prolaktinnivåer (även inom referens) inte är bra för fertiliteten. Skriv ut och läs och ta med och visa läkaren om du tycker artikeln är tillräckligt relevant.
    Prolactin is higher in early miscarriage
    Serum prolactin levels during early pregnancy (5-10 weeks of gestation) were significantly higher in patients who miscarried (31.8-55.3 ng/mL) than in patients whose pregnancies were successful (4.6-15.5 ng/mL). CONCLUSION(S): Appropriate circulating levels of prolactin may play an important role in maintaining early pregnancy, especially in cases of hyperprolactinemic recurrent miscarriage.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9696215

• UndrandeSökare
    UndrandeSökare skrev 2018-05-02 22:15:58 följande:
    Här hittar du många artiklar om prolaktin och fertilitetsproblem, om akne och prolaktin och prolaktin och missfall och prolaktin och progesteron etc

sites.google.com/site/miscarriageresearch/hormones-and-miscarriage/prolactin

Hoppas denna artikel nedan från Pubmed kan ge dig mer kött på benen om att höga prolaktinnivåer (även inom referens) inte är bra för fertiliteten. Skriv ut och läs och ta med och visa läkaren om du tycker artikeln är tillräckligt relevant.
    Prolactin is higher in early miscarriage
    Serum prolactin levels during early pregnancy (5-10 weeks of gestation) were significantly higher in patients who miscarried (31.8-55.3 ng/mL) than in patients whose pregnancies were successful (4.6-15.5 ng/mL). CONCLUSION(S): Appropriate circulating levels of prolactin may play an important role in maintaining early pregnancy, especially in cases of hyperprolactinemic recurrent miscarriage.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9696215
    Hela texten till artikeln hittar du här:
    www.fertstert.org/article/S0015-0282(98)00164-2/fulltext

Du kanske inte lider av upprepade missfall än, men detta visar iallafall att prolaktin kan orsaka upprepade missfall och att Bromcriptine (det verksamma ämnet i Pravidel) hjälper att få ner Prolaktinvärdet.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!