• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

linnea12533 skrev 2018-04-25 11:30:19 följande:

Någon som vet vad ett bra prolaktin värde är? Ska det ligga på någon viss nivå för att underlätta graviditet? Om det är taget i början av cykeln...

Prolaktin ska helst vara runt 5-10 dvs 111-220.

Det finns TVÅ olika skalor.

Högt prolaktin kan ge spottings och behandlas med Pravidel eller Norprolac.
  • UndrandeSökare
    lill111 skrev 2018-04-26 06:38:37 följande:

Jag såg ovan att undrande sökande skev att prolaktinet ska testas på cd 21. Jag har fått till mig att det inte spelar ngn roll vilken cykeldag prolaktinet testas??

För alla er som undrar, så varierar prolaktinet under menscykeln, det är HÖGST runt ÄL och därefter, och man vill veta det HÖGSTA värdet.

Här kan ni se en tabell hur prolaktinet varierar under cykeln. därför ska man ta Prolaktin på cd21.
    sv.wikipedia.org/wiki/Prolaktin
  • UndrandeSökare
    linnea12533 skrev 2018-04-25 18:50:24 följande:
    Förresten, på vilket sätt försvårar ett högt prolaktin chansen till graviditet?

Prolaktin (PRL) är ett peptidhormon som produceras i hypofysens framlob (adenohypofysen). Ordet är bildat av pro-, 'för', och laktin, 'lac', 'mjölk', och syftar på dess första kända uppgift, nämligen att bidra till mjölkproduktion.

Prolaktinet har flera verkningar inom många områden. Det är kopplat till immunförsvaret, psykisk hälsa, ämnesomsättning, och är ett av de hormoner som styr bröststorleken.

Högt prolaktin gör att mjölkproduktionen främjas och det blir svårare att bli gravid.

• UndrandeSökare
    Autoimmunitet och immunförsvaret

Prolaktinet interagerar med eller härmar cytokiner vilka i sin tur också påverkar prolaktinnivåerna, varmed prolaktin i normala eller lätt förhöjda värden verkar gynnsamt på immunförsvaret. Dock verkar långvarigt förhöjda värden av prolaktin kunna framkalla autoimmuna sjukdomar,[25] samt immunosuppression. Immunosuppression ses också vid för låga värden av prolaktin.[26]När TNF-? ökar, höjs prolaktinnivåerna.[27]

Vad beträffar autoimmuna sjukdomar finns dels ett samband mellan stegrad autoimmunitet och hyperprolaktinemi som har andra etiologier, dels har tester på patienter med flera former av autoimmuna sjukdomar visat att dessa oftare har förhöjda prolaktinnivåer. Vid en del sådana sjukdomar, till exempel ledgångsreumatism, varierar dock testresultaten. Patienter med den immunologiska sjukdomen psoriasis har också oftare förhöjda prolaktinnivåer i jämförelse med differentialdiagnosen atopiskt eksem, och manifestationerna verkar korrelera med prolaktinnivåerna.[28]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Prolaktin

• UndrandeSökare
    lill111 skrev 2018-04-26 08:34:36 följande:

Tack alla för svar gällande prolaktin. Jag har aldrig testat dag 21....typiskt :( trodde ju då att mitt värde varit bra då jag testat det tre gånger... men aldrig på cd 21....

Kan ju visa ngt helt annat nu då... phuuu....

Får ta om värdet nu cd 21 helt enkelt!

Man kan TYVÄRR INTE ta Prolaktin som separat prov hos Werlabs, men man kan göra det hos Blodkollen.se 

Kolla om de finns där du bor, de kan finnas på andra orter än där Werlabs finns.

www.blodkollen.se/sv/analys/prolaktin

www.blodkollen.se/sv/provtagningsstallen
  • UndrandeSökare
    lill111 skrev 2018-04-26 08:34:36 följande:

Tack alla för svar gällande prolaktin. Jag har aldrig testat dag 21....typiskt :( trodde ju då att mitt värde varit bra då jag testat det tre gånger... men aldrig på cd 21....

Kan ju visa ngt helt annat nu då... phuuu....

Får ta om värdet nu cd 21 helt enkelt!

Om du ändå ska ta Prolaktin så kan du ju också ta Progesteron och kolla den nivån också samtidigt, ska också tas CD21.

www.blodkollen.se/sv/analys/prolaktin

www.blodkollen.se/sv/provtagningsstallen

www.blodkollen.se/sv/analys/progesterongulkroppshormon

Annars kan man ta Werlabs Fertilitetspaket (där ingår Prolaktin) på cd21:
    werlabs.se/blodprov/fertilitetstest/
  • UndrandeSökare
    lill111 skrev 2018-04-26 11:59:00 följande:
    Japp, progesteron tar jag alltid cd21.... har en cykel på 28 dagar....

Östrogen då när är det mest optimalt att testa i cykeln?
    Östradiol/Östrogen CD3
  • UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2018-04-26 12:29:27 följande:

Angående HCG, det har ju sin peak i vecka 8-9, jag är i vecka 10 idag så antar att det inte är lönt att ta nya?

Senaste har ialf sett ut såhär: 11 april 68 100 och 24 april 118 000.

Känns kanske lite långsamt ?

Du kan nog sluta mäta hcg nu och göra KUB istället.

Har du varit och tagit blodprov för KUB, det ska man göra minst 1 vecka innan KUB.
  • UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2018-04-26 12:51:55 följande:
    Har fått tid till kub 22 maj och tar blodprov veckan innan..

Men tror du stegringen är okej mellan 11-24 april? Är ju inte ens dubbelt?
    Hcg ska i v.9-12 ligga mellan 25.700-288.000, så hcg 118.000 i v. 10 låter helt normalt.

Hcg börjar minska normalt sen senast i v 13 och framåt, så du behöver inte mäta hcg nån mer gång nu.

Du kan göra ultraljud nån mer gång innan KUB om du är orolig.

Lycka till vid KUB !
  • UndrandeSökare
    Grodan7 skrev 2018-04-27 11:54:17 följande:

Har någon haft kraftiga smärtor efter ET? För mig kom det ca 7 timmar efter. Som kramper i livmodern. Höll i sig ca 1,5 timme. Läkaren sa att han kunde se lite vätska i buken och äggstockarna var förstorade som efter IVF. Kan det vara att kroppen stöter bort embryona så direkt? Har inte haft ont öht vid de två första ET. Kan Lutinus orsaka såna smärtor?

Gjorde du äggplock nyligen? Isåfall låter det som du blivit överstimmulerad.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!