• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Ariellan skrev 2018-04-03 18:09:47 följande:

Är så kluven då jag får så sjukt många biverkningar av kortison, vill verkligen börja trappa ner det. Är konstant hungrig, kissar flera gånger på nätterna, hög puls och hjärtklappning och vaknar varannan timme på nätterna. Visst kan vissa symtom bero på graviditeten i sig, men inte hög puls och hjärtklappning...hjärtat slår så hårt att det är svårt att somna på kvällen...

När började du trappa ner Finee?

Konstant hungrig och kissar flera gånger på nätterna, så får jag alltid varje graviditet....har varit gravid 6 ggr nu.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-04-03 18:50:15 följande:
    Får helt enkelt hålla koll även på TSH så att inte det ökar.

Blir dock så irriterad på (även insatta) gynekologers okunskap. Min lokala Gyn som skrev remiss efter överenskommelse med kliniken i Umeå skriver i sitt brev till mig att värdet är lätt förhöjt och inget att oroa sig över, men att vi kan ta om provet. Min lyckade graviditet låg mitt prolaktin på 83 (efter beh) och jag hade fått restriktioner från endokrinolog (som för en gångs skull även var lite insatt i fertilitet) att insättning vid värde över 300 inte var kostnadseffektivt.
    Be din endokrinolog skriva ut Pravidel denna gång.
  • UndrandeSökare
    linnea12533 skrev 2018-04-03 20:29:08 följande:

Får jag fråga, vad är prolaktin?

Prolaktin är ett hormon som bildas i hypofysen, en liten körtel som sitter på undersidan av hjärnan. Prolaktin stiger under graviditet och förlossning för att förbereda brösten för amning och sedan se till att amningen kommer igång. Nivån av prolaktin i blodet varierar över dygnet och är högst under sömnen.
    Nivån varierar också under menscykeln.
    Prolaktinvärdena höjs bland annat av stress och fysisk ansträngning. Många läkemedel, särskilt läkemedel som används vid psykiska besvär, kan öka prolaktinvärdena. Äter du mycket lakrits kan värdena stiga.
    Källa: www.1177.se

Om man har för högt värde av prolaktin så kan det förhindra eller försvåra när man försöker bli med barn.

Här kan du läsa mer om Prolaktin:
    sv.wikipedia.org/wiki/Prolaktin

www.1177.se/Orebrolan/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Vad-beror-hogt-prolaktinvarde-pa/
  • UndrandeSökare
    linnea12533 skrev 2018-04-03 20:31:49 följande:

Det står ju på fertlitetsguiden att man kan ta vissa prover redan i Sverige innan man söker utomlands. Bland dessa står bl.a. Crp. Ni som är inne i tråden, har ni haft förhöjt crp? Har man då högt hela tiden eller bara vissa dagar i cykeln eller hur fungerar det. Någon som vet? Och hur högt är för högt i detta sammanhang?

Du måste inte ta en massa prover innan du gör immunutredning utomlands (det är inte obligatoriskt, man kan göra det om man vill, jag gjorde det inte, utan lät Dr D ta alla prover) har du inte tagit proverna nyligen så kan Life clinic eller den klinik du väljer ta proven åt dig utomlands istället.

CRP betyder snabbsänka, det är ett prov man tar för att mäta infektion. Men på vissa kvinnor med immunproblem kan de få sjukdomskänsla runt ägglossning eller efter insättning av embryo.
  • UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2018-04-04 10:06:50 följande:

Han säger bara att det är vanliga biverkningar när jag frågar honom...

Nej jag får försöka stå ut tills dess iallafall.

Hur hög dos prednisolon står du på nu? 15mg? 20mg? högre dos?

Nej, jag skulle råda dig att försöka stå ut nu när du äntligen är gravid och sett hjärtslag. Hade du däremot inte varit gravid nu hade man kunnat diskutera medicinändring. Men inte under graviditet.

Jag blir naturligt mycket lätt gravid och prövade under 6 månader med alla 4 mediciner men IL förhindrar graviditet för mig så jag kan inte börja med det föränn efter plus. Detta har jag fått testa mig fram till själv.

Under dessa 6 månader tog jag pred i 3 månader och gick från 5 till 10 och 15 mg men konstaterade att jag fick så stora problem redan på 5 mg. Det verkar som att pred krockar med annan medicinering jag har också. Så jag tog ett allvarligt snack med Dr D och han satte mig senare på en annan kortisonmedicin och mycket lägre dos inför senare försök. Så det finns alternativ men Dr D var inte alls så villig att gå den vägen och endast eftersom det visade sig att jag kunde inte bli gravid med de vanliga medicinerna. Så det finns andra alternativ OM man inte kan bli gravid med de vanliga medicinerna. Men han föredrar att använda sitt standardpaket av mediciner som han är van vid.

Men det du kan göra är att ta pred så tidigt på dagen som möjligt. Tar man pred sent så kan man inte sova.
  • UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2018-04-04 19:48:48 följande:

Tack för svar Finee!

När Dr D skriver att jag ska ta dropp ?soon?, tror ni att det är okej med fredag då? Eller måste det vara imorgon?

När Dr D skriver ASAP då är det bråttom, skriver han soon så är det inte så bråttom.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-04-04 20:52:32 följande:

Vill för kännedom informera alla som har funderingar kring mensblodstest att Serum inte tar betalt för recept på ev antibiotikabeh som de själva påstår när man frågar dem ifall de tillhandahåller detta. Jag var beredd att lösa medicin på annat sätt då jag tyckte att det var dyrt med ca 1000kr för att få EU-recept. Men receptionen skickade ett recept på mail direkt efter att de mailat provresultaten och pennys behandlingsplan. Och än så länge har de inte "fakturerat" mig för detta. Och då ska jag tillägga att jag även bett om och fått originalrecepten på vanlig post också :)

Skönt att du fick ditt recept och slapp fakturaavgiften
  • UndrandeSökare
    Tumvante skrev 2018-04-04 23:32:28 följande:

Det är ju toppen!

Jag fick egen gyn till att skriva ut till oss. Men bra info! Har försökt i sista ÄL cyklus nu i påskhelgen, och har svaga symptom redan. Vi får se vad gravtest säger på tisdag ÄL+11...

Hoppas det blir ett plus som vill stanna kvar denna gång. Lycka till !
  • UndrandeSökare
    snuffen5 skrev 2018-04-05 11:59:08 följande:

Hej!

Tips: Gennet i Prag gör förhållandevis billiga immunutredningar! Kolla deras hemsida!

Jag hoppar in i tråden med en allmän fråga! Jag är 43 år och har inga barn sedan tidigare. Min sambo har två barn och mycket bra spermiekvalitet. Pga min ålder kan jag inte få barn längre (slut på ägg) och vi kommer att göra en äggdonation (har nu fått ett datum i juli) på kliniken Gennet i Prag. Doktorn där rekommenderar att jag gör en immunutredning hos dem (eller någon annanstans) innan vi börjar.

Orsaken till min barnlöshet är tidig klimakterium, är det då "lönt" att göra en immunutredning?

Han rekommenderar mig att göra den stora sterilitetsutredningen för ca 1300 euro

(Jag har astma och äter antidepressiva sedan tidigare. Jag har även haft problem med min hälsa det senaste året med återkommande infektioner)

Hade ni avvaktat och först provat äggdonation för att se hur det går eller gjort utredningen direkt?

Jag skulle råda dig att göra en riktig immunutredning i Aten istället först. Det kostar ca 20.000kr och då tas en mängd blodprover och skickas till ett speciallabb i USA. Sen får man en individanpassad behandlingsplan utifrån just de problem som hittas. De vanligaste medicinerna består av Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin och Trombyl.

Har man inte möjlighet att resa till Aten kan man ändå bli patient på distans och få remisser från kliniken och ta blodet i Sverige och skicka med Fedex till USA.
  • UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2018-04-05 14:52:31 följande:

Har Dr D sagt något till er om sex och orgasm innan vecka 12? Hur har ni gjort med det? Vet inte hur man vågar göra...

Avaclinic sa inget sex föränn efter v.12.
    Men du kan ju maila Dr D och fråga se om han svarar...
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!