Ariellan skrev 2018-04-04 10:06:50 följande:
Han säger bara att det är vanliga biverkningar när jag frågar honom...
Nej jag får försöka stå ut tills dess iallafall.
Hur hög dos prednisolon står du på nu? 15mg? 20mg? högre dos?
Nej, jag skulle råda dig att försöka stå ut nu när du äntligen är gravid och sett hjärtslag. Hade du däremot inte varit gravid nu hade man kunnat diskutera medicinändring. Men inte under graviditet.
Jag blir naturligt mycket lätt gravid och prövade under 6 månader med alla 4 mediciner men IL förhindrar graviditet för mig så jag kan inte börja med det föränn efter plus. Detta har jag fått testa mig fram till själv.
Under dessa 6 månader tog jag pred i 3 månader och gick från 5 till 10 och 15 mg men konstaterade att jag fick så stora problem redan på 5 mg. Det verkar som att pred krockar med annan medicinering jag har också. Så jag tog ett allvarligt snack med Dr D och han satte mig senare på en annan kortisonmedicin och mycket lägre dos inför senare försök. Så det finns alternativ men Dr D var inte alls så villig att gå den vägen och endast eftersom det visade sig att jag kunde inte bli gravid med de vanliga medicinerna. Så det finns andra alternativ OM man inte kan bli gravid med de vanliga medicinerna. Men han föredrar att använda sitt standardpaket av mediciner som han är van vid.
Men det du kan göra är att ta pred så tidigt på dagen som möjligt. Tar man pred sent så kan man inte sova.