• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Ariellan skrev 2018-04-20 17:32:23 följande:

Har någon av er fått massor av akne som biverkning av kortison? Alltså verkligen mycket? Jag har fått extremt mycket finnar i hela ansiktet, men bakom öronen har det verkligen utvecklat sig till riktig akne...

Eller är det graviditeten i sig?

Är så mycket att folk börjar fråga vad jag har gjort i ansiktet liksom...

Vanliga biverkningar av Prednisolon enligt Fass.se:

Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare):

Försämring av befintlig hjärtdysfunktion, psykos, hudförändringar i form av röda strimmor, fläckar, ådernät, sår, utslag på kroppen och i ansiktet, ökad hårväxt, Cushings syndrom (månansikte och ökad mängd kroppsfett ? vid fortsatt höga doser), för låga kaliumnivåer (muskelsvaghet, allmän svaghetskänsla och störningar av hjärtrytmen som kan vara allvarliga), utebliven menstruation hos kvinnor, minskad saltutsöndring, ödem, upprymdhet, depression, högt blodtryck, förvärrade symptom på tarminflammation, svettningar, urinering nattetid, försämrad sårläkningsförmåga, torsk, svampinfektion i munnen eller huden, ökat antal av vissa vita blodkroppar, ökat antal blodplättar, förhöjda nivåer av kolesterol, triglycerider och lipoproteiner i blodet (hög dos).

Källa: www.fass.se/LIF/product&nplId=20150303000161

• UndrandeSökare
    Tumvante skrev 2018-04-20 17:39:00 följande:

Dagens HCG 3904. So good so far. IVIg igen på tisdag.

Låter bra ! Stor skillnad nu i hcgutvecklingen mot förra graviditeten innan du fick antibiotika ! 
  • UndrandeSökare
    mumskastrull skrev 2018-04-21 11:08:17 följande:

Hej!

Jag är nu gravid i v 30 och tog ett nytt FBC igår. Trombocyterna har gått ner till 211.. Känns väldigt lågt. Tar Fragmin 2500IE, Trombyl 75mg, Prednisolon 10 mg, Levaxin 25 microg och Omega-3. Har inte fått alla provsvar ännu och Dr D ville vänta in resterande prover... 

Har någon annan varit med om detta under sin graviditet? Vågar inte riktigt ta min Fragmin idag.. 

Be din läkare här i Sverige ta ett Xa- prov på dig, det är mer tillförlitligt än trombocyter.
  • UndrandeSökare
    mumskastrull skrev 2018-04-21 11:08:17 följande:

Hej!

Jag är nu gravid i v 30 och tog ett nytt FBC igår. Trombocyterna har gått ner till 211.. Känns väldigt lågt. Tar Fragmin 2500IE, Trombyl 75mg, Prednisolon 10 mg, Levaxin 25 microg och Omega-3. Har inte fått alla provsvar ännu och Dr D ville vänta in resterande prover... 

Har någon annan varit med om detta under sin graviditet? Vågar inte riktigt ta min Fragmin idag.. 

Tar du inte folsyra och d-vitamin som Dr D också rekommenderar?
  • UndrandeSökare
    linnea12533 skrev 2018-04-21 18:01:48 följande:

Jag har ju hört hur du kämpat med dina upprepade missfall så du är verkligen värd en lyckad graviditet. Vad innebär behandlingen ivig som du fått? Är det något som finns i Sverige också?

Själv har jag bara tagit prover på sköldkörteln , Hb, samt prolaktin än. Tog dem igår. Och sen progesteron på cd 21. En light utredning än så länge.

Ivig och IL är inget som används i fertilitetssyfte i Sverige, eftersom läkare i Sverige generellt "inte tror på" att immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem.

Dr D sysslar inte med ivig, endast IL. Men Dr Gorgy i London sysslar med ivig. Hos båda läkarna måste du dock göra en immunutredning hos dem för att få tillgång till medicinerna. Dr Ds utredning kostar 20.000-25.000kr och Dr Gorgys kostar 35.000kr.

I Danmark där Tumvante bor, hjälper de däremot Danska medborgare under 40år som är skrivna i Danmark med ivig mot upprepade missfall om man är patient där på en speciell klinik. Dock svårt för oss som inte är danska medborgare att få nån hjälp där. Man måste åtminstone ha en läkare som skrivit remiss dit först då tror jag.

Eller vet du Tumvante vad som gäller? Måste man vara Dansk medborgare elker räcker det att man är skriven i Danmark?
  • UndrandeSökare
    Ladylufsen skrev 2018-04-21 20:50:24 följande:

Ojdå, har inte tänkt på trombocyterna så mkt mer än att det bör sjunka för mycket samt hålla sig inom refintervall med lägsta gränsen 165 - är det inte ok? Jag kollade på mina prover då jag sett att de sjunkit lite efterhand och var nere på 213 på någon månad sedan, därefter steg det till 241 och nu nere igen på 218.. tar duktigt min fragmin varje dag :O (är i vecka 27) - borde jag sluta / begära något test (xl eller vad det var tyckte jag undrandesökare skrev här nedan, vad är det)? Tar också multivitamin gravid som innehåller folsyra och d-vitamin. D har inte heller ordinerat mig d-vitamin.

Provet heter Xa- prov.

Det formella namnet är P-Antifaktor Xa

Används för att bestämma den antikoagulerande effekten vid behandling av lågmolykylärt heparin (tex Fragmin, innohep, Clexane etc).

Googla på det formella namnet så hittar ni Riktlinjerna för Halland.

Detta prov är alltså det man egentligen ska använda vid heparinbehandling, och bättre än att mäta trombocyter.

Dr D verkar skriva in i de nyare behandlingsplanerna nu att han ordinerar Omega 3, D-vitamin och Folsyra.
  • UndrandeSökare
    Ulri skrev 2018-04-24 09:01:43 följande:

God morgon tjejer!

Tänkte kolla om det är nagon som har tagit kortison i naturlig cykel? Jag hade positivt ägglossningstest igar och som tur var hinner vi med att föröska naturligt innan jag aker pa semester själv. När mensen kommer startar vi ett nytt ivf, men hoppas ju pa ett mirakel efter Serums hysteroskopi denna cykel :). Tänkte ta aspirin, clexane och kortison nu dessa tva veckor da jag har allt hemma. Hur mycket kortison har ni som provat naturlig cykel tagit?

Kram pa er!

Kortison ska man börja med tidigt, det är försent när man redan fått positivt ÄL-test tyvärr. Be Dr D att du får en behandlingsplan för naturlig cykel.

Lycka till med din ivf nästa månad !
  • UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2018-04-24 16:26:10 följande:

Idag har jag fått bruna flytningar och lite smått ledvärk och lite feber 37.5...ska på Vul nu och tagit FBC...hoppas verkligen inte kroppen håller på att stöta ut, men det lutar väl åt det. Är i v 9

Bruna eller rosa flytningar är ok.

Det är om det är klarrött och man får ont som det är riskabelt.
  • UndrandeSökare
    Tumvante skrev 2018-04-24 16:32:38 följande:

Uppdatering: fortfarande gravid 5+4 något typ, och graviditet på rätt ställe, mäter ca 1 mm, läkaren pekade på ett vitt streck som han sa var hjärteblink. Yay!

Skönt att du fått se hjärtslag, då var det nog den där obehandlade ureaplasman som lagt krokben för dig tidigare. Det var bra att du gjorde Serums mensblodtest tycker jag.

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    mumskastrull skrev 2018-04-24 12:14:45 följande:

Hej!

Jag vet inte hur man ska tänka med trombocyterna under en graviditet, men tänker att de borde ligga något högre. Väntar på svar från Dr D. Mina lymfocyter har varit lugna relativt länge, från ca v 20. De har legat runt 1.3-1.5. Enligt min plan från Dr D så skulle jag sänka till 10 mg i v 24, vilket jag gjorde.

Förra veckan tog jag ett nytt FBC och då hade mina lymfocyter gått upp från 1.3 till 1.5 samt att mina leukocyter, neutrofila och monocyter har gått upp något.. Har inte haft några direkta symtom vad jag vet (svårt att veta vad som är immunsymtom), förutom ont i ena örat till och från sedan 1-2 veckor tillbaka.

Jag skulle gärna vilja sänka kortisonet mer, men får nog invänta nästa prov. På det senaste TUL var bebisen 10% för liten och mitt SF-mått hade dalat lite, vilket gör mig orolig... Funderar om det kanske kan bero på kortisonet..

Jag skulle även gärna sluta med Fragminet, men vågar inte riktigt...

Hur ser dina värden ut? och vad säger läkarna här i Sverige till dig?

Ont i örat kan vara öroninflammation, boka tid på din VC så de får titta i örat.

Att bebisen är tillväxthämmad kan bero på kvinnans immunförsvar. Fråga Dr D först innan du slutar med Fragmin eller någon annan medicin så du inte tar någon onödig risk.

Hittade Dr D eller någon annan läkare någon koagulationssjukdom på dig ? som tex APC-resistens, APS eller annat så får du absolut INTE sluta med Fragmin föränn 6 veckor efter förlossningen och inte sluta med Trombyl föränn v.36.

Om du inte har några koagproblem så fråga Dr D i vilken vecka du kan sluta med olika mediciner.

Lycka till med graviditeten.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!