• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Skogskantarellen skrev 2018-06-21 17:25:12 följande:

Vill ni vara gulliga och skriva ner exakt vilka prover som Dr D tar i Aten. Jag förstår att han inte skriver alla tester till alla men skriv ändå de tester just ni fått ta.

Tusen tack!

Blodstatus och B-celler är endast de prover vi tar i Sverige under behandlingen.

Det är många andra prover vi tar i Aten under utredningen. Det är inte samma sak.
  • UndrandeSökare
    Ladylufsen skrev 2018-06-22 10:38:12 följande:

Har ni förresten läst att Charlotte Perelli lyckades bli gravid med sin senaste med hjälp av kortison (och ev andra mediciner) p g a immunförsvar? Tänker att det är positivt att någon så känd går ut med det, borde ju hjälpa till att sprida ord och kunskapen kring detta, förhoppningsvis till hjälp för flera!

Vi har pratat om det här itråden några sidor bakåt. Eftersom hon är 44år och haft 10 missfall, så har hon troligen gjort ÄD och använt Kortison.
  • UndrandeSökare
    Carrey skrev 2018-06-24 11:55:52 följande:

Hjälp! Är det någon som vet var man kan få hjälp med il dropp i närheten av Västerås?

Jag har precis blivit gravid genom IVF i Falun och brukar få droppen där. Men nu behöver jag ett nytt dropp om 1 vecka och Falun har sommarstängt! Droppåsarna fick jag med hem ifrån Falun så det har jag hemma.

Tacksam för svar!

Kan du ta dig till Stockholm? så finns det en privatklinik som sätter dropp mot betalning där.
  • UndrandeSökare
    Jazie skrev 2018-06-24 19:41:03 följande:

Nybörjarfråga rörande IL-dropp...; Håller just nu på och letar hjälpsam person som skulle kunna hjälpa till med att sätta dropp och började då även titta på medshops droppaggregat för att vara förberedd. Har dock bokstavligt talat noll medicinsk kunskap.. Hur funkar det här? Ett set för varje dropptillfälle antar jag? Behöver jag något mer än det och själva droppet?

Tänker att jag väl även testar att ringa någon vårdcentral för att fråga om möjlighet att få hjälp där med bara Dr.Ds ordination även om förväntningarna är låga. Skulle någon här känna till någon vårdenhet i regionen Värmland-Örebro eller så, så får ni gärna inboxa mig.

Kan du ta dig till Stockholm ? Det finns en privatklnik som sätter dropp mot betalning där.
  • UndrandeSökare
    Jazie skrev 2018-06-24 19:41:03 följande:

Nybörjarfråga rörande IL-dropp...; Håller just nu på och letar hjälpsam person som skulle kunna hjälpa till med att sätta dropp och började då även titta på medshops droppaggregat för att vara förberedd. Har dock bokstavligt talat noll medicinsk kunskap.. Hur funkar det här? Ett set för varje dropptillfälle antar jag? Behöver jag något mer än det och själva droppet?

Tänker att jag väl även testar att ringa någon vårdcentral för att fråga om möjlighet att få hjälp där med bara Dr.Ds ordination även om förväntningarna är låga. Skulle någon här känna till någon vårdenhet i regionen Värmland-Örebro eller så, så får ni gärna inboxa mig.

Droppset och nålar (venflon) kan du köpa i Aten utan problem när du är där. Be bara Dr D att han skriver ner på ett papper vad det heter på grekiska så visar du upp det på Apoteket så fixar de grejorna. Jag vet flera här som gjort så när de varit hos Dr D på utredning.
  • UndrandeSökare

Jazie- Det finns färdiga droppställningar att köpa på nätet har jag sett, annars har jag också läst om de som använt en galge och en krok på väggen. Så det finns många lösningar.

Nålar, sprutor och sånt ska du EJ kasta i soppåsen. Man kan få Kanylburkar gratis på Apoteket om du frågar. Den är vanligtvis gul med rött lock. Sen när den är fylld, så försluter du den med speciallocket och lämnar in på Apoteket och hämtar ut en ny Kanylburk. Det finns också att köpa Kanylburkar på nätet.

Mycket saker som behövs till droppsättning (tex kirurgtejp, handskar, plåster etc ) kan du ocksä köpa via ditt lokala Apotek eller tex Apotea.se

Både Koksaltlösning i droppåse och Intralipid i droppåse är receptbelagt i Sverige.

Intralipid kommer i lådor med 10påsar i varje, finns som 100 ml, 250ml och 500ml. Vi använder 100ml eller 250ml.

• UndrandeSökare
    RobSab skrev 2018-06-25 10:17:51 följande:

Hej alla!

Längesen jag skrev här. Vi är på gång med en ny behandling och jag skulle få dropp idag med hjälp av min vän som är sjuksköterska.

Ansvaret att fixa själva droppet hade jag lagt på min man. Han har inte fixat så jag står utan dropp.

Är det någon som bor i uppsala som har en påse jag kan få köp? Du kan få tillbaks en imorgon när jag får hem mina från apoteket!

Hej Robsab ! Hur gick det för dig fick du barn 2016? Blev det en pojke eller en flicka ?

Tyvärr bor jag inte i närheten av Uppsala. Men om du ringer Marie på Fertilitetplus så kanske du kan få köpa en påse av henne? Hon brukar ju ha hemma. Hon har bytt adress nu, kolla på hennes hemsida så hittar du nya adressen.
  • UndrandeSökare
    Jazie skrev 2018-06-24 21:20:44 följande:

Okej, tack för att du tog dig tid! Nu blev jag helt klart klokare över hur det går till. Även om det här fortfarande känns främmande och lite snurrigt för mig. Sen hoppas jag så klart hitta nån kunnig för hjälp och då utgår jag från att även den personen har koll. Men ville vara förberedd.

Förstår det som att det som jag behöver utöver droppaggregatet från MEDshop, tejp och tvätt och dylikt, är stas (är det"stoppet" som reglerar?). Sen beroende på om det ska spädas ut, behövs lite grejer till det.

Ja, det ska nog lösa sig det här med... Återigen, tack!

Stoppet som reglerar dropptakten på vätskan, är en plastgrej som sitter färdigmonterad på varje droppset.

Stas är bandet du sätter runt armen och drar åt på tex Vårdcentralen när sköterskan ska ta blodprov på dig för att lättare kunna hitta en blodåder att sticka i. Samma sak gäller vid droppsättning när man sätter in en nål i armen.
  • UndrandeSökare
    Ulri skrev 2018-06-25 16:21:30 följande:

alltsa jag blir sa trött. Pabörjade mitt första frysförsök med Dr Ds behandling för tva veckor sedan, men fick avbryta. Gjorde en lagdos stimulering med Puregon för att fa fa äggblasor och slemhinnan att växa men efter tva veckor fick vi avbryta för blasorna stannde i växten pa 12 mm och slemhinnan växte aldrig fran 4mm. Tog ett östrogenvärde och det var bara 10!!! Ingen kan förklara detta, hur jag kan ha äggblasor men bara ett värde pa 10 för östrogen. Enda skillnaden mot manaden innan da vi plockade ut ägg (9 ägg, slemhinna 10mm och östrogen 700 pa slutet) är Dr Ds mediciner (neupogen, IL och kortison). Även mitt TSH steg fran 1,75 till 4,58 pa tva veckor (?!).
    Dr D är väldigt dalig pa att svara men hoppas han ska ha nagon ide om vad som hände, eftersom min läkare inte vet det. Fick till och med ta om blodprovet för han trodde det kunde vara ett labbfel.
    Eftersom det är sa mycket kunskap samlad här, är det nagon som har en idé om neupogen eller IL kan paverka östrogenet pa det här viset?
    Jag var sa peppad att äntligen äntligen sätta in ett embryo i en vänlig miljö och sa händer detta......

Tråkigt att det blev så knasigt för dig att östrogenet sjönk till 10.
    Ja, Dr D är dålig på att svara på mail tidvis tyvärr.

Jag har aldrig testat Neupogen, med jag kan berätta att jag också har fått konstiga effekter av IL. Det sänker mitt Progesteron i botten och fungerar som p-piller för mig om jag tar det runt ÄL.

Tar jag inte IL så blir jag alltid gravid, men tar jag IL runt ÄL så blir jag aldrig gravid. Frågade Dr D om det flera gånger men han vägrade svara, så då tog jag ett samtal med Penny på Serum istället och hon förklarade för mig att IL kan trycka ner den inflammation som behövs för ett embryo ska kunna fastna.
    Så gången därpå så testade jag att börja med IL efter plus istället och det funkade mycket bättre för mig. Detta är naturligtvis inte nåt som funkar för alla, men för mig var det en väg framåt.
  • UndrandeSökare

Till er itråden som försöker få kontakt nu med Marie på Fertilitetplus i Stockholm så har jag lite nyheter.

Marie är bortrest just nu, hon har förlorat samarbetet med Dr Wang och dessutom har lokalen hon var i gått i konkurs. Så om ni har svårt att få kontakt med henne så vet ni nu varför.

En av hennes patienter berättade det för mig och jag tänkte vidarebefodra detta till er.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!