Vi som väntar smått i September 2012
www.aftonbladet.se/wendela/barn/article11021626.ab
Direktnr till BM? Skojar du? Jag har haft 5 olika BM och trots att hon som jag haft de senaste 2 gångerna lovade att hon skulle ta hand om mig nu det sista så får jag en av de andra nästa gång. De har inte ens telefontid! Tur att ni finns!
Leia och NeLe: Så har jag det också. En nära vän som jag växt upp med och umgås mycket med och sen min familj och hans. Han har massa vänner vilket också är anledningen till att jag sitter ensam i sängen, kollar på film och käkar chips nu.
NeLe: Saken är den att jag är ganska nöjd med att umgås med honom och ha ett "familjeliv" medan han måste umgås med sina vänner, som förövrigt inte är mycket att ha. De vänner utav hans som är vettiga har själva barn eller är mer mogna och då brukar jag följa med och det är alltid trevligt. Men de som han är med ikväll är urlöjliga småpojkar som bara super och springer på krogen. Då får jag inte ens fråga om jag vill följa med utan lite samma, "men umgås med nån du också då!" Jaa, vem?
Jönköping. Du?
Där ser man! Göteborg är trevligt. Vi får väl styra upp nått sen när de små är här.
Nu kommer mannen hem, skönt det, jag har svårt att sova när han inte är hemma.
Godnatt!
IdaMarja: Gjorde du vändningsförsök först förra gången? Jag ska på vändning imorgon och jag vet att bebisen inte vänt sig sen i torsdags för jag känner tydligt sparkarna långt ner och huvudet upp.
Jag är 36+3 imorgon. Vilken vecka var du i?
Wolf: Grattis!
Godisbit: Du blir vän med någon i gruppen som bjuder in dig. Jag sitter inte vid datorn nu men nån annan kanske kan skicka vänförfrågan?
Choccolat: Tydligen kan de bli röda i rumpan. Jag tänker prova med våtservetter så får man se.
Har varit på vändningsförsök nu. Uppdatering kommer när jag sitter framför datorn.
Kom nyss tillbaka från vändningsförsöken som inte lyckades.
Det hela gick till så här;
Jag fick komma in på ett rum och byta om till sjukhusskjorta. En BM kände på magen för att känna hur hon trodde bebis låg. Sen satte hon en nål i handen för att förbereda för Bricanylen. (Aj ont!)
Jag fick ligga med CTG maskinen i 10 minuter för att mäta bebisens aktivitet och trycka på en knapp varje gång jag kände den röra sig.
Efter det kom en läkare in och gjorde ett UL. (Läkaren kunde inte se några flick eller pojkdelar...) Hon kollade så bebis verkligen låg i säte och det gjorde den. Hon tyckte tom att rumpan låg nere i bäckenet vilket jag inte känt innan. Bebisen snurrar fortfarande från sida till sida, dvs ibland är ryggen till vänster, ibland till höger. Hon gjorde en tillväxtkoll också, bebis vägde ca 2800g och var -3%. Om bebisen hade varit liten så hade de inte gjort nått vändningsförsök för då kan de vara för sköra. Om bebis hade varit för stor kunde det vara svårare att vända. Nu var den mitt på kurvan.
Sen kom både BM och läkaren i på rummet och jag fick Bricanyl. Det var mindre påverkan av den mot vad jag trott. Pulsen gick upp lite och efter ett tag blev jag lite svag i händerna och darrig. Det kändes lite som jag var andfådd. Läkaren knuffade med händerna på varje sida av huvudet och BM kollade med UL om den flyttade sig. Det gjorde ont på utsidan av magen där hon tryckte men kändes inget inuti.
Huvudet flyttade sig lite och bebis hamnade på tvären. Sen gick det inte mer. Hon provade även åt andra hållet och då flyttade den snabbt tillbaka till ursprungsläge. Det gjorde ganska ont där hon tryckte. Det var lite som revbenen var i vägen för bebisens huvud. Efter totalt kanske 5 minuter så gav hon upp.
Jag fick ligga i CTGn i ytterligare 20 min för att kolla att bebisen mådde bra och det gjorde den.
Jag kan säga att de var en konstig känsla, men gjorde inte överdrivet ont och så fort de slutade så slutade det göra ont. Efter kände jag mig lite skakig och trött men mådde inte illa eller så.
Nu är en tid bokad för röntgen av bäckenet och sen ska det beslutas om snitt eller inte. Men jag har nog redan bestämt mig. Jag sa ju att om det inte går att flytta så är det nog ödet som vill att jag ska göra ett snitt.
Men det kan vara bra att ha gjort röntgen i alla fall för om förlossningen sätter igång och jag vill föda vaginalt så vet man i alla fall att det går. Snittet bokas ganska nära BF för att ge bebis tid om den mot förmodan skulle få för sig att vända sig. En envis liten rackare, precis som mor och far!
Champagne: Jo visst finns det en chans men jag tror den lilla rackarungen har legat såhär sen vecka 25 så jag tror inte det kommer hända.
MiaMy: Jag tror inte det är ärftligt. Däremot tror jag de som kommer i tid ofta är i tid sen i livet medan seningarna är lite långsammare. Nån som kan motbevisa denna totalt ovetenskapliga teori?
Idamarja: Ta med nån som stöd om du kan, tråkigt att sitta där helt själv. När vi kom dit så var det en del förlossningar på g så vi fick vänta 2 timmar innan vi fick komma in också. Men man mådde relativt bra efteråt och man fick stanna och vila hur länge man ville.
Superbia: Absolut! Och jag tror mycket på ödet så det är nog meningen att det ska bli snitt av nån anledning.