Inlägg från: Angie99 |Visa alla inlägg
  • Angie99

Vi som väntar smått i September 2012

Frokenpilla skrev 2012-07-25 17:16:33 följande:
    Angie: Ja just! det var den listan jag satte mig fel på. Jag har bott lite olika, men senast på Liljeholmen, flyttade hit till kärleken för 3 år sedan men ibland längtar man "hem". Vart bor du?
    Jag är uppvuxen på Torpa men bor numera i Mullsjö.
    Hängde iof en hel del på Liljeholmen som ung, hade pojkvän där. Men du är inte därifrån då?
    27, då är du 4 år yngre än mig -85 då eller? Då har vi nog kanske missat varandra med skolor och så.
  • Angie99

Gällande utseende så tror jag att bebis får blå ögon för jag har blå och sambon grön-grå med nån brun fläck så det verkar logiskt. Men av nån anledning så tror jag den får väldigt mörkt hår trots att jag är blond och sambon mörkblond. Jag ser det så framför mig i alla fall.
    Ska bli spännande! Har lite svårt för rödtottar så det hoppas jag inte på, men mest om det blir en pojk. Kompisens dotter är röd och hon är så vacker!

• Angie99
    Antiloop skrev 2012-07-25 21:52:42 följande:
    Nyinflyttad till Jämtland från Småland men blir att återvända ner igen nästa år sjuk hem längtan skoogish:vad tycker du om att bo i Eksjö kommer själv från Jönköping min man gjorde lumpen där Ing 2 mysig stad
    Kommer också från Jönköping, vart där är du ifrån?
  • Angie99
    Skoogish skrev 2012-07-25 19:16:26 följande:
    Både jag och sambon är blonda i grunden, han med gröna och jag med blåa ögon. Båda är korta. Men, vi har långa människor i släkten, hårfärger åt alla håll, så det kan bli hur som helst. Det enda jag är säker på är att ungen kommer få taskig syn - jag har jättedålig syn och även sambon har glasögon. Stackars unge.. ;)

Bruna ögon behöver inte slå igenom. Min mamma har bruna och bara 1 av hennes 4 barn har bruna ögon - skumt, men sant :P
    Det där med bruna/blå ögon är ganska intressant tycker jag.
    Det funkar såhär att alla barn får 1 "gen" från mamman  och en från pappan.
    Får man 1 brun och 1 blå så får man bruna ögon eftersom brunt är dominant.
    Blåögda människor har därför 2 blåa men brunögda kan ha både 2 bruna eller 1 brun och1 blå.
    Alltså kan blåögda föräldrar bara få blåögda barn eftersom de bara kan skicka vidare den blåa medan föräldrar med bruna ögon kan få både brunögda och blåögda barn.
    Sen kommer allt det där med gröna ögon in i bilden förstås men lite förenklat så är det så.

Samma sak med hårfärg. Är ni båda blonda så får barnet (med all säkerhet) blont hår.
    Jag har för mig att man får gröna ögon om man har en grön och en brun.
    Då ger du alltså en blå gen och din sambo en brun eller grön. Både brunt och grönt dominerar över blått så barnet får bruna eller gröna ögon. Brunt är mer vanligt så min gissning är alltså blond med bruna ögon. Vackert!
    Säg gärna till sen om jag hade rätt, jag kanske är helt ute och cyklar.
  • Angie99
    Em skrev 2012-07-26 10:39:05 följande:
    Angie99: stämmer till stor del. Mannen har grön/bruna o jag blå och sonen fick alltihop! Fast de är tull o med lite grått i dem! Är hos sjukgymnasten och hoppas få lite hjälp mot min ischias...tycker att 2 veckors konstant smärta räcker!!
    Häftigt med sånna blandningar!

Uscha, hoppas det finns nått som hjälper.
  • Angie99
    Bellona skrev 2012-07-26 11:37:03 följande:
    Det är rätt häftigt hur det funkar med ögonfärg. Som i min familj, farmor var brunögd, farmor hade blå, pappa fick klarblå ögon. Mamma har gröna. Min äldsta bror fick klarblå ögon, nästa bror gröna och jag är en gatukorsning i ögonfärg, närmast pupillen har jag brunt sen är det grön-grått melerat och så avslutas det med en blå ring i utkanten. Men eftersom min man har så mörkt bruna ögon, nästan svarta, så antar jag vår dotter kommer få mörka ögon hon också.
    Så då måste din farmor haft 1 blå och 1 brun eftersom hon gav din pappa den blåa genen.
    Din mamma har 1 blå och 1 grön eftersom hon skickade den blåa genen vidare till din bror men den gröna till dig.
    Det betyder att du har 1 grön och 1 blå och din man kan ju ha 1 brun och 1 blå (beroende på hans föräldrar) så era barn kan bli blåögda! Mycket spännande, har vet man verkligen inte hur det blir!
  • Angie99
    LeiaBus2010 skrev 2012-07-26 11:42:29 följande:
    Stämmer inte med hårfärgen dock. Två blonda jan även få rödhåriga barn. Och en blond plus en brun men ljus förälder ger oftast ett rödhårigt barn :)
    Ja sant, rött är ju en speciell färg. Kan inte det där helt 100% men jag trodde rött var dominant över blont vilket borde innebära att de som har 1 röd och 1 blond gen blir rödhåriga. Alltså borde blonda inte ha anlag för rött och därmed inte få rödhåriga barn. Däremot kan man vara brun- eller svarthårig och ha anlag för rött. Skulle man sen få barn med en blond så kan man skicka vidare den röda och få rödhåriga barn.

Och rött är ju väldigt ovanligt (endast 2%) så jag håller inte med om att en blond och en ljusbrun oftast får rödhåriga barn. Det beror ju helt på vad den brunhåriga har för anlag.
  • Angie99
    nelia85 skrev 2012-07-26 13:21:42 följande:
    Men hur fick jag egentligen bruna ögon då? Varken min mamma, pappa, farföräldrar eller morföräldrar har bruna ögon. Däremot hade min pappas mormor bruna ögon. Så om det nu är en gen från varje förälder borde det vara omöjligt för mig att få bruna ögon? Mamma har blågröna ögon och pappa har grå.
    Haha, ja vad hade brevbäraren för ögonfärg... Nej då skämt åsido.
    Det mest troliga är att din pappa som har grå ögon bär på en brun gen som han har gett till dig.
    Man kan nämligen ha en brun gen men ändå få grå ögon eftersom just grå är lite annorlunda. Hade dessutom din pappas mormor bruna ögon så kommer det med all sannolikhet därifrån.
    Du har alltså 1 brun och 1 grön eller blå gen. Det betyder att dina barn kan få vilken färg som helst! Spännande!
  • Angie99
    Den lilla M skrev 2012-07-26 14:17:53 följande:
    Det här med rött hår är intressant för det är lite annorlunda än blont, brunt eller svarthår. Rötthår är inte en vanlig "färg" gen utan det är en genetisk receptor som sitter på en av föräldrarnas kromosomer (kommer inte ihåg vilken det är). Så rötthår är egentligen en genetisk mutation inget  man ärver på samma sätt som övriga hårfärger. Det betyder att oberoende av vilken hårfärg föräldrarna har så kan man få ett barn med rött hår om en av föräldrarna bär på denna mutation. Å det är detta sätt som man ärver rötthår!
    Ja precis!
    Men visst är det så att denna mutation bara finns i den mörkhåriga genen? Eller har jag fel?
    Har för mig att genen/mutationen är dominant över det blonda. Alltså om man har blonda gener och röd mutation så får man rött hår.
  • Angie99

Nelliepop skrev 2012-07-26 15:34:42 följande:

Ser att ni pratar ögon färg... Jag är blå ögd min dotters pappa likaså.. Ändå har en av mina döttrar ett blått öga och ett brunt.. Är tydligen ovanligt.. Glad
    Ja det är det! Vackert också!
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012