Inlägg från: Angie99 |Visa alla inlägg
  • Angie99

Vi som väntar smått i September 2012

sexhundra skrev 2012-05-26 12:39:27 följande:
    Gjorde 3D ultraljud igår! Rekommenderar det till alla, så häftigt!!! MEN, min tjej visade sig vara en pojk :D haha, så om nån är intresserad av att köpa oanvända tjejkläder (mkt newbi) och en rosa babysitter på ställning så säg till :)
    Grattis!
    Hade dom sagt på RUL att det var en tjej?
  • Angie99

Intressant. På vårt RUL i v 19 sa hon att hon trodde det var en tjej men köp inte massa rosa. Sen sa hon igen att det var en tjej, då lät hon väldigt säker. Så det kan alltså vara en pojk i alla fall. Min sambo är säker på att det är en pojk men det är väl mest för att han vill det så gärna. Hmmm... ett sånt där 3D Ul kanske inte är så dumt i alla fall. Vad kostar det?

• Angie99
    Vili skrev 2012-05-29 09:22:25 följande:
    Tiden rusar iväg , redan vecka 25+2 , var förra veckan iväg till barnmorskan för vanlig kontroll.

Vecka 24+2
    Sf-mått 25 cm
    Hjärtljud 152slag/minuten
    Blodtryck 120/72

Känns som sagt som om tiden fullständigt rusar iväg, känner mig stor som ett hus redan. Tyvärr känner jag av denna graviditeten mycket mer och har väl gjort i princip hela tiden.
    På Fredag tar jag min sjuksköterskeexamen väldigt stort och skrämmande egentligen så på måndag börjar mitt 8 veckor långa sjuksköterskevikariat på 100% ...jag ber till gud att kroppen kommer fixa det..
    Vad är SF mått egentligen?
  • Angie99
    Lis skrev 2012-05-29 15:27:04 följande:
    Jag känner likadant det är skit jobbigt...
    kommit i bråk med med både mamma o pappa och nu idag med sambon ang sommar-semester.
    känns som om ingen fattar eller förstår en alls just nu...
    Vi finns här!
  • Angie99

Marla333: Inte mjölk men dricker ca 1-2 liter mulitvitamin juice (saft) om dan. Blir skitsur om det inte finns hemma. Tung att bära hem är den också.

• Angie99

MiaMy: Allt alkoholfritt jag dricker är 0,5. Det räknas nog som säkert. De tester som gjordes nyligen i Danmark visade att 1-2 snaps (alltså 2 cl 40% sprit) i veckan kunde skada barnet. Du får dricka många flaskor för att ens komma i närheten av den mängden... I många andra länder anses ett glas vin i veckan som helt ok och då är ju vin oftast 12%.
    Det godaste jag har hittat är Chapel Hills rosé. Finns i mataffären.

• Angie99
    Edds skrev 2012-06-01 12:49:02 följande:
    återigen en fundering om FK...

Jag har ju fått in alla papper nu (äntligen) och då är det bara att vänta på beslut? Eller skall man gå in på fk hemsida och göra steg två i ansöka om föräldrapenning? Eller görs detta efter att man fått beslut? För just nu står det bara att jag kan välja lägsta nivån typ...
    Har du redan skickat in om FP? Till mig sa dom att jag skulle göra det i juni eftersom mitt fall är lite komplicerat, annars gör man det 2 månader innan. Men kan man göra det redan nu alltså? Vore ju gott att ha det klart.
  • Angie99

Var hos BM idag men hon kollade inte vikten.. Hmmm... Ville gärna veta, min våg hemma är lite opålitlig. Allt såg bra ut annars men jag är lite arg över att det inte fanns några föräldragrupper! Tur att man har er!

Ida: Säg till vänligt men bestämt att du inte är intresserad av hennes känslor, du har väl annat att tänka på just nu som är viktigare. Och blod är ju tjockare än vatten i alla lägen så du kommer alltid vara din pappa närmast. Sen kan du ju alltid ta ett snack med pappa och fråga om det inte är dags att han växer upp och börjar bete sig lite bättre mot damerna...

• Angie99
    Kaksmulan1 skrev 2012-06-06 00:41:11 följande:
    Miamy, antar att du menar föräldrapenningdagar, SGI är inte samma sak. Men innan barnet är 1 år så kan du ta så många dagar i veckan du vill och har råd med.. sen efter barnet är 1 år måste du ta 5 dagar i veckan eller jobba och stämpla så det blir 5 dagar, typ jobb måndag tisdag, FP ons-fre. Men detta är bara om du behöver skydda din SGI. Så det beror ju på om ni ska ha fler barn, om du tänkt jobba emmellan osv... Tror det nya är att man kan ta 30 dagar samtidigt som föräldrar, men står på FK hemsida. Dagarna enligt lägsta nivå får man först ta när barnet är en viss ålder, minns ej vilken, och då är det 180 kr om dagen... Lite svar i alla fall men i min erfarenhet så är det bara att ringa FK och fråga på, jag har alltid blivit bra bemött och informerad.
    Det är helt rätt.
    Vad jag fattar det som så kan man börja ta ut lägstanivå dagar efter de första 180 dagarna som alltid är på sgi eller grundnivå. T.ex. så kan man alltså ta 4 sgi dagar och 1 lägstanivå dag efter 180 dagar.
  • Angie99
    moonlaiz skrev 2012-06-06 10:20:08 följande:
    om jag inte e helt ute å reser så kan man bara ta dessa dubbeldagar innan barnet fyllt 1. 
    jag e inte helt hundra, men så har jag uppfattat det!
    Ja det stämmer. Och man kan bara ta ut dubbeldagar av de dagar som inte är reserverade. T.ex. om en förälder överlåter sina dagar till den andra och bara behåller de 60 som är reserverade så kan man inte ta ut dubbeldagar.
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012