Inlägg från: Angie99 |Visa alla inlägg
  • Angie99

Vi som väntar smått i September 2012

Flisan skrev 2012-06-06 10:55:34 följande:
    Bleh, blev så ledsen igår.. :( 
    Hade pratat med försäkringskassan i januari som meddelade att jag kunde andas ut och ta det luuuugnnt, jag har en väldigt bra föräldrapenning.. sen pratade jag med dom igår igen och då lät det på ett helt annat sätt..
    blev så orolig inför detta att jag började gråta..

Studerar nu och har precis så man går runt varje månad, innan dess har jag jobbat sen jag var 16 ungefär.. till saken hörs att jag mått väldigt dåligt över att "bara" få ut 8000+ (Studiebidraget) då jag och min sambo bor ihop och delar lika på alla utgifter.. han får ut 18 och jag 8..
    Detta gör att jag aldrig köper saker till mig själv, måste spara i 3 månader för att kunna bjuda ut honom på restaurang på hans födelsedag tex, kan inte ta en kaffe på stan och är tvungen "att be om lov" (han kräver det absolut inte, men det känns som om jag måste be om lov) när jag kanske vill ha hem frukt, eller en dricka.. eller något. om jag hade fått ut iaf 10.000 hade jag varit jätteglad, det skulle jag leva väldigt gott på (har inga lån eller höga räkningskostnader).. men då hade jag verkligen kunnat andas ut och njuta av att vara hemma och föräldraledig... nu har jag fått foglossning och kanske inte kommer kunna arbeta i sommar (som undersköterska), jag har 2 resttentor (mycket eftersom jag varit väldigt VÄLDIGT sliten under graviditeten) och nu fick jag det här beskedet från Försäkringskassan.. det brast lite och jag började gråta för första gången på typ 2 år.. 

Min sambo kramar om mig och frågar hur jag mår och om han kan göra något, jag säger nej.. och att "det känns bara som om att allt brakar samman just nu".. han frågar hur jag känner och jag säger att jag inte orkar prata om det.. tillslut kläcker jag ur mig något i stil med "jag kommer inte ens ha råd att köpa en blöja. jag är redan en sunkig morsa och vi har inte ens fått barn än".. och då blir han jättesur/arg och tilltalar mig knappt på resten av dagen och "Låser in sig" i vardagsrummet. 

usch.. så ledsen... verkligen jätteledsen.. jag har inte fått beskedet än men oroar mig och kan inte sluta tänka på det.. hur tusan ska jag/vi klara oss på mini-föräldrapenning(!?)... känns så jädra tungt.. kan inte njuta av graviditeten när det där ligger som något orosmoln över hela framtiden..  
    Oroa dig inte! Jag vet många som har klarat sig på de 180:- man får som grundnivå. Allt går om man vill. Du får ju barnbidrag också. Du kanske kan söka bostadsbidrag? Och din sambo hjälper ju säkert till. Prata med honom om hur ni ska göra. Det bästa är väl kanske att ni har gemensam ekonomi tills du börjar jobba igen? Ni har ju gemensamt barn. Har han ut 18'000:- så borde det ju finnas att ta av. Ni kanske kan sätt in lika mycket i %?
    Annars får han väl vara föräldraledig då.
    Jag försöker få min sambo till att gå med på gemensam ekonomi nu men han tycker jag är en slösare...
  • Angie99
    Kaksmulan1 skrev 2012-06-06 13:25:48 följande:
    Flisan, inte roligt med problem med FK. Tycker däremot att du kan ringa och "trycka" lite på dom. Jag är företagare och blev lovad av FK att så länge jag skyddade min SGI efter Elias fyllde 1 så skulle jag få samma föräldrapenning på nästa barn. Sen för en månad sedan så fick jag ett brev, efter moderskapsintyget skickats in, att jag skulle fylla i nuvarande inkomst uppgifter så de kunde räkna ut ny SGI för mig. Och jag tjänar inte alls så mycket nu när jag har barn, vabbar, hämtar på dagis osv som jag gjorde innan när jag jobbade dygnet runt.. så jag ringde upp FK, sa som det va, att jag va hysteriskt upprörd av detta brev, att jag hade blivit LOVAD vid tidigare FK kontakt att min SGI va skyddad och om det va jag blivit informerad om detta innan så hade jag inte jobbat alls mellan barnen. Varför ska JAG bli straffad för att de inte följer de riktlinjer de gett mig... Och helt plötsligt va det inga problem alls, min SGI var säker och jag behövde inte komplimentera mina uppgifter. Så att ringa och va hysterisk kan vara jätte effektivt.. speciellt om du haft en dialog med dom i januari och de nu ändrat sig!
    Det är därför jag tycker det är bra att maila. Då kan man spara deras svar och hänvisa till om det skulle bli nått strul. De gör ju väldigt mycket individuella bedömningar.
  • Angie99
    Flax skrev 2012-06-06 19:20:03 följande:
    Appropå det här med pengar. Jag o min sambo har delat allt lika sedan vi träffades (10 år sedan). Vi har ett gemensamt konto med varsitt kreditkort till.varje månad flyttar vi över lika mycket pengar var från våra lönekonton, och alla gemensamma räkningar, mat och gemensamma inköp betalas därifrån. Det som blir över på lönekontona bestämmer vi själva över. Det här har funkat jäkligt bra hittills. Min sambo tjänar mycket mer än mig och har sagt att han kan betala mer, men jag har inte velat. Har på nåt sätt kännts fel. Men nu när vi skaffar barn, känns det som en annan sak. Min inkomst reduceras REJÄLT, så nu har vi bestämt att vi bidrar med procent istället, till det gemensamma kontot. Det känns ju fel att jag ska behöva snåla o vända på varenda krona, medan min kille kan spara och lägga pengar på hög. Nu blir vi ju en familj, och båda bidrar till den på det sätt vi kan. Men usch, jag håller med, det finns ju inget mer stressande än penga-bekymmer...
    Hur bestämmer ni vad som ska tas från det gemensamma kontot? Och vad handlar du för de pengar som är kvar på ditt egna konto?
    Vi gör ungefär samma, jag betalar alla räkningar sen räknar jag ut vad hälften är av det som är gemensamt och han sätter in den summan på mitt konto. Men nu när vi ska ha barn så behöver han ju betala mer. Och jag har ju tänkt att vara hemma 1,5-2 år så jag ska hushålla lite med dagarna. Problemet är att han tycker att jag köper massa onödigt och att jag är oekonomisk. Jag har t.ex. gamla lån som jag betalar av på varje månad och det förstår jag ju om han inte vill betala. Och vi kan inte dela med % eftersom han har eget företag och tar bara ut så mycket som han behöver. Så vi har liksom inte kommit fram till nån lösning än. Jag tänker på detta typ hela tiden och vill att vi ska bestämma nått, men han säger bara "det ordnar sig". Jag kommer tycka det är superjobbigt att behöva be om pengar om jag ska handla nått så så vill jag inte ha det. Mitt förslag är att vi delar lika på det som jag förlorar. T.ex. om jag tappar 10'000:- på att vara hemma så ger han mig 5000. Men det förslaget har inte gått igenom än....Nått annat kan jag inte komma på...
  • Angie99
    Carfreak skrev 2012-06-07 10:24:18 följande:
    Här är en som får uppleva den bästa lyckan i Sep :)
    Välkommen! Alltid kul med en killes perspektiv på saker och ting.
    Såg att du hade skrivit i nån annan tråd om hur det var för killen att ta till sig graviditet och barn. Exakt så tror jag det är för min sambo. Han har liksom inte riktigt fattat än. Han är van att leva sitt liv som han vill utan att behöva tänka på nån annan. Jag tror han är rädd att han ska bli tråkig och bara sitta hemma och att ingen kommer vilja umgås med honom. Jag ska försöka komma på ett bra sätt att planera in så han får sin egentid också.
  • Angie99
    eiramis skrev 2012-06-07 17:16:00 följande:
    Novaluzid
    Jag vet inte om det var i denna tråden eller nån annan som vi pratade om halsbränna för ett tag sen. Jag har ju halsbränna hela tiden och tar jag novalucol/samarin/galviscon så hjälper det för stunden men några timmar efter är den tillbaka igen. Nu har jag börjat ta Losec och det hjälper! Jag tar bara 1 tablett och den håller ca 5 dar - 1 vecka. När halsbrännan börjar komma smygande igen så fyller jag på. Så skönt! Diskussionen var huruvida den var ok att ta men jag blev rekommenderad den på apoteket, det står att det är ok på bipacksedeln och BM (står på fass att man ska fråga) så att det var helt ok om den var så effektiv att jag bara behövde 1 i veckan. Så det kör jag på!
  • Angie99
    marla333 skrev 2012-06-07 17:39:31 följande:
    jag kör också på losec. tycker dock inte den hjälper mer än nån timme. härligt att den håller så länge för dig!
    Lustigt! Vilken tar du? Min heter bara Losec 20mg.
  • Angie99

Sophia: Drick citron! Det gör jag när bebis är lugn och då vaknar den minsann.

• Angie99

Gällande sovandet. Jag har också jättesvårt att hitta en bra sovställning. Sover alltid på mage annars. Har inte sovit ordentligt på flera nätter men som tur är behöver jag inte gå upp och jobba.
    Jag läste att sover man på vänstersidan så ger det bättre blodcirkulation för både mig och bebis men jag har aldrig hört att det skulle vara farligt att sova på höger. Det gör jag oftast och ibland som halft på mage. Blir det för mycket på mage så sparkas bebis. Varför finns det ingen typ massagenänks madrass, fast med hål för magen istället?

• Angie99

Jag vill ha den!!! Jag funderar seriöst på att gröpa ur en gammal skumgummimadrass och trä nått lakan över. Det är ju ändå 13 veckor kvar...

• Angie99

Usch då, låter inte roligt. Hoppas allt är ok!

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012