Inlägg från: Angie99 |Visa alla inlägg
  • Angie99

Vi som väntar smått i September 2012

Edds: Jag vet varken in eller ut. Det finns väl risker med KS också? Fast tänk va skönt att ha ett datum satt. Man slipper fundera på när man ska åka, vad man ska packa. Man kan sätta in bilstolen och man slipper gå över tiden. Å andra sidan så har jag förberett mig på en vaginal förlossning och ser nästan lite fram emot det hela.
    Hugedamig, vad ska man göra...
  • Angie99
    MariaN: Ja så säger de flesta. Varför påstår BM och informationen på sjukhusens hemsidor att det inte gör ont? Hur kändes det efteråt? Tog det lång tid att läka? Nån sätesbjudning tänker jag inte göra så om jag gör vändningsförsöket och det misslyckas så blir det KS, det är bestämt.

NICU: Du som jobbar lite med det, rekommenderar du vaginalt? En kompis sa att mamman knyter an bättre till barnet efter en vaginal förlossning pga hormonerna som utsöndras eller nått sånt.

Kaksmulan1: Ja jag har inget emot att gå igenom själva förlossningen, det är ju liksom det det går ut på. Men nu känns det som jag helt plötsligt fått ett val och då blir jag lite mer osäker. Det kommer ju förhoppningsvis fler barn och då blir det säkert vaginalt.

Jag skulle vilja att de gjorde ett UL, kollade läget, berättade mer om KS och att jag sen fick en dag på mig att fundera. Nu var det precis som om så här ska du göra. Hon bara ringde och sen fick jag en lapp med en tid. Så, kl 9 på måndag så hon bara. Vad ska jag göra då? fick jag fråga. Kändes lite som hon tog beslutet åt mig.
  • Angie99
    Edds skrev 2012-08-16 20:56:31 följande:
    jag såg inga fördelar med ks heller... men kände att det var de alternativet för mig, om nu bebisen inte hade vänt sig, nu gjorde ju lillen det. Jag och sambon låg i soffan, det var lördag, några dagar innan lägeskontrollen, jag låg snett lutande mot hans axel och bara slappnade av, så såg vi, och jag kände, hur hela magen demolerades , ja jag önskar så jag hade de på film ! Men det var rätt tydligt att det vände sig där, och det stämmde på kontrollen sen.

först förberedde jag mig på vaginal, sen i flertalet veckor för ett kejsarsnitt, och just nu vet jag faktiskt inte alls hur jag tänker :D Men jag hoppas du kommer fram till det som känns bra för dig ! Det finns massvis med exempel på vändningsförsök som har lyckats ju och som har gått bra också ! men be om lite mer information angående det så du kanske kan förbereda dig lite !
    Jag ska fundera lite under helgen så får vi se sen...

• Angie99
    SatuSv skrev 2012-08-16 22:18:22 följande:
    Angie99, Jag ska på vändningsförsök imorgon,är nervös och lite rädd just för allt jag läst på fl. Min bm var på semester så det var en annan jag hade som bara ringde sjukhuset och bokade utan att ens fråga mig,blev lite sur samt att jag knappt fick någon info. Ringde min bm idag och inte ens hon nämnde några risker. Men jag ska testa imorgon,gör det för ont så får dom avbryta,lyckad dom inte så får det bli ks.
    Men samtidigt hoppas jag på att han redan vänt sig fast jag tror inte att han har gjort det.
    Ja så var det för mig också. Men jag antar att eftersom BM tar det så för givet att man ska prova vändning så måste det innebära att riskerna är ytterst små och att en vaginal förlossning är bättre. En kompis till mig sa att mamman knyter an bättre till barnet efter en vaginal förlossning eftersom vissa hormoner utsöndras då.
    Berätta hur det gick, jag är jättenyfiken!
  • Angie99
    Superbia: Tyckte du vaginal förlossning var bättre än snitt?

Leia: Jag vill inte heller föda i säte. Har du tänkte nått kring snitt om bebis inte vänder sig och vändning inte funkar?

NICU: Jag tror jag låter ödet bestämma. Om vändningen inte funkar så är det nog meningen att jag ska föda med snitt. Annars får naturen ha sin gilla gång.

Sexhundra: Men gud va konstigt! Alla säger olika. Men som nån skrev, det kan ju inte vara värre än värkar så jag tror nog ändå jag ska prova. Man kan ju hoppas att rackarn vänder sig innan måndag men BM sa att vänder den sig nu så lär man känna det. Gällande järntabletter så tror jag standard är att man ska börja med Niferex varannan dag från vecka 20. Sen mäter man och kollar om dosen behöver ökas. I alla fall är det så i vårt landsting.

Gällande faderskaps intyg. Vi kom nyss från familjerätten och jag måste säga att jag är så irriterad! Jag fick en broschyr från BM där det stod att är man inte gifta så måste man fastställa faderskap och det kunde man göra från v28. Nu hör det till saken att min sambo är inte min sambo på papper. Av olika anledningar så är han skriven på sina föräldrars adress. (Har med hans företag att göra.) Så efter jag bokat en tid så ringde de upp och sa att eftersom vi inte bor ihop så är det en annan typ av utredning. Idag när vi kom dit så var soc tanten jättebekymrad över att vi ville göra detta innan bebisen är född. Så gör man inte säger hon. Och hon visste inte hur man skulle räkna ut när bebisen blev till för det gjorde man genom att titta i ett diagram där man kollade vad bebisens vikt var när den föddes. Jag försökte förklara att vi använt ÄL-test och att jag vet att ÄL var den 23/12 men så kunde man ju inte göra. Hon tog ett ex. om bebisen föds den 14/9 och väger 3 kg så är konsumtionstiden 26/11-13/2. Jag försökte förklara att så långt spann är det inte och att bebisar väger olika mycket men det var tydligen forskning som avgjorde detta. Hon frågade om jag hade gjort UL och bad att få de pappren för där kunde hon se. Men det ville jag inte. Då blev hon ännu mer bekymrad. Jag fattar inte varför hon inte läste på innan vi kom dit!
    Hon verkade hur som helst helt snurrig och jag frågade varför man inte bara gör ett obligatoriskt DNA test när bebisen föds så VET man ju. Oavsett vad jag säger här och vilken konsumtionstiden var så är det ju inte SÄKERT att han är pappa. I alla fall. Det hela slutade med att hon skulle göra nån form av utredning på nått sätt men hon fick inte skriva på pappren före bebisen var född i alla fall. Krångel!
  • Angie99
    Frokenpilla skrev 2012-08-17 11:52:03 följande:
    Angie: Det låter ju helt sjukt,.Jag hade skallat henne.
    Smurfan87 skrev 2012-08-17 11:52:52 följande:
    Knas tant!? Fy så omständlig!

• Angie99
    Edds skrev 2012-08-17 14:44:30 följande:
    Angie99: Det låter helsjukt ert bemötande.

När jag pratade med min första barnmorska jag hade så sa hon att vi kunde gå till familjerätten direkt vi kom i vecka 23, de rekommenderade att man skulle göra klart papprerna redan då , IFALL det skulle hända något tragiskt med mig... så slipper pappan till barnet inte tvista om de i sorgen..

jag tyckte de var jätte hemskt och jobbigt att hon sa de, men samtidigt är det ju bra ! Men vissa landsting verkar ju ha att man kommer dit först när bebisen är född.

men den tanten ni hade, hon verkar ju efterbliven
    Ja men precis så sa jag när hon frågade varför vi ville göra det innan. Plus att hur kul är det är släpa med en nyfödd på nått himla möte på socialkontoret? Och det är väl bra att så mycket som möjligt är fixat innan.
    Jag sa till henne att många gör det innan men då sa hon att det trodde hon inte på! Då sa jag att hon borde nog prata med BM eftersom broschyren där det klart och tydligt står att man kan göra det från vecka 28 kommer ifrån dom. Sen när jag gick såg jag att de hade samma broschyr hos sig.
    Hon var lätt efterbliven! Man kanske blir det efter massa år på soc...

Starstruck: Weeeiiiihooo!! 19:e är min födelsedag, mycket bra dag att fylla år på. Ett litet lejon är ju inte fel, jobbiga men ack så smarta!
  • Angie99
    SatuSv skrev 2012-08-17 12:41:53 följande:
    Angie, Jag kom dit och fick lämna urinprov och blodprov,bm tog ctg och så kollade dom med ultraljud och det visade sig att han är fixerad långt ner i bäckenet! Så läkaren sa att bm nog Har trott att hans axlar var rumpan:S Så det var bra nyheter:)

Såg att du skrivit om att bekräfta faderskap,jag och pappan till mina barn har inte haft samma adress förrän nu men vi har bara fått kallelse efter att barnen fötts och skriva på papper. Inga krångel. Dom bara räknade ut ungefär när barnet blev till och så fanns det två vittnen.
    Vilken tur! Jag är 100 på att min bebis ligger fel eftersom jag tydligt känner sparkar på ena sidan långt ner och huvudet uppe vid naveln.

Ja det kanske hade varit lättare att göra det efter, men det visste jag ju inte innan och om man kan göra det nu så är det väl skönt att bli av med. Använde de också den där konstiga forskningsmetoden med födelsevikt för att räkna ut när barnet blev till? Det kan ju omöjligt vara särskilt exakt. Tror nog BM's uträkning där man går efter senaste mensen är mer korrekt.

NICU: Ja så får det bli! Skönt när man kan komma fram till ett beslut.
    TACK FÖR HJÄLPEN ALLA, NI ÄR GULD VÄRDA!!!
  • Angie99
    Skoogish skrev 2012-08-17 19:17:32 följande:
    Eeeh... Va? Fan då, hoppas inte att det är så här. Min sambo har precis som din, sin folkbokföringsadress hos sin pappa i en annan stad pga hans företag. Men han jobbar ju här och har "särskild postadress" till samma adress som jag..
    Men en utredning? Min BM sa också till mig att det lättaste var ju att skriva på pappren innan bebben kommer.

Hm, skumma människa, säger jag bara..
    Jag hoppas det var bara hon som var konstig. Men om du har en kopia på moderskapsintyget så ta med det.
    Jag tänker också såhär. Om man inte är gifta eller bor ihop vad finns det då för anledning att ljuga om vem som är pappa? Det känns ju som att den chansen är större om man faktiskt är gifta för har man då varit otrogen så går man kanske inte direkt och säger det till sin make. Och hur ska dom veta att man talar sanning? Hon frågade typ om jag haft andra män (gud så förnedrande) men hur ska hon veta att det jag säger är sant??
    Jag måste säga att detta var bland det märkligaste jag varit med om. Skicka hem ett papper som vi får skriva på eller ta ett DNA test, det här var bara för mycket!
  • Angie99

Jag tog reda på mer info igår och skrev ett mail till hon soc tanten och sa vad jag tyckte. (Familjerätten ligger på soc i vårt samhälle, såg att nån undrade)

Gällande vänner så var det tvärt om för mig. Jag hade en kompis som fick barn för 2 år sen. Hon var inte tillsammans med pappan och valde att ta barnet själv. Sen dess träffas vi aldrig. Hon svarade inte i telefon för den var ju alltid på ljudlös om bebisen sov (?!) och sen glömde hon sätta på ljudet igen. Hon kunde inte komma och hälsa på mig (20 mil) för det gick ju tydligen inte med bebisen. Jag bjöd på min 30-års dag (på eftermiddagen) men det gick inte utan de skulle komma en annan dag. Det var 1 år sen. De enda gånger vi har träffats under dessa 2 år är när jag har hälsat på henne.

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012