• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • Dorian Ertymexx
    Jagsjälv skrev 2011-12-17 14:59:59 följande:
    Men varför påtvinga något som man inte själv valt?

Men du, det är ju sant för varje enskild måltid i skolan, oavsett om den innehåller kött eller inte.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Veladis

Med det resonemanget kan man ju kalla allt man inte gillar för påtvingat. Jag valde inte att få blodpudding eller frukostkorv när jag gick i skolan, det "tvingades" också på mig i så fall. Jag vet många som inte äter fisk av olika skäl, är en en fiskrätt i veckan påtvingande och kränkande?

Jag tycker att skolan har ett ansvar att servera bra, varierad mat så barn får stifta bekantskap med många olika slags rätter. Där ingår också vegetarisk kost.

• puss

jag häpnar en smula. tycker det är självklart att ha köttfria dagar.

Ät min sidfot
  • niskalainen
    Veladis skrev 2011-12-17 16:45:11 följande:
    Med det resonemanget kan man ju kalla allt man inte gillar för påtvingat. Jag valde inte att få blodpudding eller frukostkorv när jag gick i skolan, det "tvingades" också på mig i så fall. Jag vet många som inte äter fisk av olika skäl, är en en fiskrätt i veckan påtvingande och kränkande?

Jag tycker att skolan har ett ansvar att servera bra, varierad mat så barn får stifta bekantskap med många olika slags rätter. Där ingår också vegetarisk kost.
    Bra skrivet! Jag skulle kalla de där barnmatspuréburkarna vissa ger sina ungar för jäkligt påtvingade men de är supervanliga och tydligen blir det folk av de ungarna också.

Något som VERKLIGEN är HELT SJUKT påtvingat i  skolan är margarin. Det borde totalförbjudas!
  • Plutteli

Tycker jag låter kalasbra! Då är det ju iaf en dag i veckan då de enda som ev. behöver specialkost är allergikerna. Jag tycker vi kan vända på det och köra en köttdag i veckan och resten veg. tänk vad pengar som sparas också i skolorna, kött är dyrt! ;)

• Quintus Zebra
    Jagsjälv skrev 2011-12-17 10:31:39 följande:
    Nog vet jag hur man ta bort kött och proteiner ur maten. Men jag vill inte!
    Du har rätt att tycka som du vill.

Men svenska skolmatsalar har ju i alla tider med jämna mellanrum serverat mål utan kött. Så det är ju i sig inget nytt.
    Att kräva att barnen skall få kött VARJE mål, det känns då mer som specialkost (vilket i så fall placerar dig i samma division som föräldrar som vill att deras barn skall få vegetariskt, eller veganskt eller fläskfritt eller LCHF eller liknande).
    Det är i och för sig inget ovanligt att vilja ha specialkost till sitt barn. Men det är ju inget man kan kräva utan att ens ha pratat med skolan.
  • Boosse

det var någon som nämnde att barn i regel inte gillar bönor och baljväxter. jag undrar verkligen varför! är du som förälder emot vegetarisk kost så kommer väl inte ditt barn vara speciellt positiv inställd till det heller.

om dagar då grönsakssoppa serveras börjar kalls för vegetarisk dag kommer ni att börja protestera då?

• Dorian Ertymexx
    Boosse skrev 2011-12-17 21:13:18 följande:
    det var någon som nämnde att barn i regel inte gillar bönor och baljväxter. jag undrar verkligen varför! är du som förälder emot vegetarisk kost så kommer väl inte ditt barn vara speciellt positiv inställd till det heller.

om dagar då grönsakssoppa serveras börjar kalls för vegetarisk dag kommer ni att börja protestera då?

Eller pannkaka, för den delen.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dr Mupp
    Sven Erik Johansson skrev 2011-12-17 16:19:42 följande:
    Men om man inte gillar den mat som serveras en viss dag måste man ju inte äta den. INgen kan tvingas till det. Vill man ta med mat hemifrån den dagen är det väl tillåtet.
    Den mat som tas med hemifrån måste dock serveras kall eftersom maten inte får tas med i köket och värmas. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Camulla83

Mycket bra! Kött i för stora mängder är varken bra för djur, människa eller natur. 

• Sven Erik Johansson
    Dr Mupp skrev 2011-12-18 05:05:31 följande:
    Den mat som tas med hemifrån måste dock serveras kall eftersom maten inte får tas med i köket och värmas. 
    Eller att det finns något upehållsrum med mikro eller att man lånar en mikro i skolkafeterian eller i ett personalrum eller något annat typ"
  • Boosse
    Sven Erik Johansson skrev 2011-12-18 12:11:50 följande:
    Eller att det finns något upehållsrum med mikro eller att man lånar en mikro i skolkafeterian eller i ett personalrum eller något annat typ"
    det finns väl alltid en micro i något lärarrum eller liknande, de thar funnits på alla de skolor jag har gått på, vad jag kan minnas.
    den här diskussionen kan hålla på i en evighet för jag kan verkligen inte förstå vad problemet är!
  • Glimma76
    trettioplus skrev 2011-12-15 10:04:04 följande:
    När slutade fisk och fågel att vara kött?
    Hihi, men det är inte det enda lustiga inlägget i den här tråden.... detta blir rena skrattråden tycker jag...

kyckling, inte kött
  • Glimma76

Men jag ser inte skillnaden.... gillar alla barn alltid skolmaten bara den itne är vegetariskt??? Det är säkert 20% av barnen per dag som INTE gillar maten OAVSETT vilken meny det är. SKulle man bara ta hänsyn till vad de gillar skulle det ju serveras glass och läsk till lunch varje dag?

Hur gör ni hemma, serverar ni näringsriktigt och varierat eller bara mat som barnen gillar. Mina vill bara ha äckliga färdigköpta hamburgare.... stackars mina barns hälsa om det skulle vara vad de fick varje måltid hemma.

Å andra sidan blir ju felr och fler barn överviktiga och tom feta, och efter att ha läst den här tråden så måste jag säga att jag VERKLIGEN förstår varför!

• Boosse
    Glimma76 skrev 2011-12-18 20:03:13 följande:
    Men jag ser inte skillnaden.... gillar alla barn alltid skolmaten bara den itne är vegetariskt??? Det är säkert 20% av barnen per dag som INTE gillar maten OAVSETT vilken meny det är. SKulle man bara ta hänsyn till vad de gillar skulle det ju serveras glass och läsk till lunch varje dag?

Hur gör ni hemma, serverar ni näringsriktigt och varierat eller bara mat som barnen gillar. Mina vill bara ha äckliga färdigköpta hamburgare.... stackars mina barns hälsa om det skulle vara vad de fick varje måltid hemma.

Å andra sidan blir ju felr och fler barn överviktiga och tom feta, och efter att ha läst den här tråden så måste jag säga att jag VERKLIGEN förstår varför!
    Håller med dig. Det är ju bevisat att människan överäter kött, äter på tok för mycket proteiner. Även bevisat hur hälsosamt det är att byta ut kött mot vegetariskt en eller fler gånger per vecka. och det är ju minst en gång i veckan som det står något på matsedeln som inte är en barnfavorit så varför inte testa att byta ut den mot en vegetarisk rätt och låta BARNEN säga vad de tycker?
  • B Rus

Jättebra! Det skulle ge köken en bra chans att förbättra sina kunskaper om vegetarisk matlagning - vad jag minns är den rätt... usel. Kanske skulle fler förstå att kött inte är något vi behöver äta i den enorma mängd vi gör för att må bra, snarare tvärt om. Det är bara vinster att hämta om detta går igenom!

• Wolfclaw
    Boosse skrev 2011-12-18 20:59:33 följande:
    ... Det är ju bevisat att människan överäter kött, äter på tok för mycket proteiner. Även bevisat hur hälsosamt det är att byta ut kött mot vegetariskt en eller fler gånger per vecka...
    Kan du ge en länk eller referens till någon litteratur? Det skulle vara intressant att läsa lite mer om det.
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!