• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • Veladis
    tinavogn skrev 2011-12-15 22:38:36 följande:
    Ska vi tvinga dem som är veg. att äta kött...??? Näe... ingen ska tuta i mitt barn att det är fel att äta kött, kött är stort och viktigt i vår familj!

Kräks

Men... det är väl ingen som ska "tuta i ditt barn" att det är fel att äta kött! Det vore ju fel från förskolans sida, sådana värderingar ska de inte förmedla. Att man däremot serverar en varierad kost där vegetariska rätter ingår regelbundet är ju en helt annan sak, förstår du inte det? Det finns en massa bra mat som inte är kött också, och det är bra att pröva på att äta olika sorters mat. Och om ni äter kött hemma så är det väl inget problem att barnet äter vegetariskt lite då och då på förskolan. Människan är gjord för en blandad kost och vegetariskt är bra ur många synvinklar.
  • Pallas
    tinavogn skrev 2011-12-15 22:38:36 följande:
    Ska vi tvinga dem som är veg. att äta kött...??? Näe... ingen ska tuta i mitt barn att det är fel att äta kött, kött är stort och viktigt i vår familj!

Kräks
    Nä tvi vale för attityden att det kan vara bra att reflektera lite över vilken åverkan man eventuellt gör på miljön. Bort med sånt skit! Fy fan!
  • Veladis
    tinavogn skrev 2011-12-15 22:36:06 följande:
    Ja, jag är MOT köttfria dagar!
    Förskolorna ska inte bestämma att mitt barn inte får äta kött, när han äter det varje dag hemma....dessutom vilt kött, från skogen....som vi skjutit själva.

Alltså EMOT veg. dagar så det skriker om det...

Nej, de kan inte bestämma att ditt barn inte får äta kött, däremot får de servera sin mat. Som kan vara vegetarisk.
  • white trash mia

Eh, jag trodde att det var en självklarhet att servbera en vegbetarisk rätt en gång i veckan? Precis som att det serveras fisk minst en gång i veckan? Eller? serveras det kött varje dag numera? Helt sjukt i så fall. Dör era bortskämda ungar av vegetariskt EN gång i veckan? Varfvör har ni lärt dem att bara äta kött? Dert var väl jävligt dumt gjort?

• Bonanza

Jag tar väl lite för givet att åtminstone en dag i veckan är vegetarisk? Det finns ju ingen anledning till att äta kött varje dag, så fram för mer vegetarisk mat i skolan!

• white trash mia

Ni som är emot - äter ni aldrig en vegetarisk rätt hemma? Är det bra att aldrig servera vegetariskt och lära barn att bara äta kött jämt? Fy!

• white trash mia

Får skolan servera grönsakssoppa/tomatsoppa/ärtsoppa och pannkaka? Nejmen herregud, det är ju inget kött i! Sån mat har man väl ändå inte i skolan? Och potatiosbu´llar har man väl slutat med för där finns ju inget kött hemska tanke.

• Bobbylove
    tinavogn skrev 2011-12-15 21:23:51 följande:

Men allvarligt, skämtar ni?!

Här äter vi knappt inget annat än egen jagat vilt kött, även vårt barn delar jägar intresset....så ska han inte få kött på dagis för att några inte tycker om kött.... Ähhhhhhh NEJ! Mitt barn ska ha kött VARJE DAG!
    Vi kanske ska börja med en vild-dag i veckan....se hur dem gjorde förr för att få föda kanske?????

Skrikandes

Är det viktigt för dig att ditt barn får i sig kött, eller är det viktigt för dig att han får i sig de viktiga näringsämnen som finns i kött? För det kan man få i sig lika bra från vegetarisk mat. Och gäller det EN måltid i veckan så lovar jag att inte ditt barn dör av det.
    Tvärtom så visar forskning på att vegetarisk kost snarare ökar livslängden;
    http://www.foodsun.com/sv/9.html
    Och jag vet inte hur det är där ni bor, men här jag bor har jag fått äta viltkött i skolan betydligt mer än jag fick äta vegetariskt innan jag blev specialkostare. Det enda vegetariska som serverades var pannkakor och risgrynsgröt.
    Mina framtida barn kan gärna bli serverade både "vanligt" kött, viltkött och vegetariskt. Hemma kommer de få både kött och vegetariskt. De kommer få avgöra själva om de vill bli vegetarianer på heltid, eller hur de vill göra sedan. Det är inte mitt val. Och jag kommer inte bli hysterisk om barnen får prova på nya saker. 
  • white trash mia
    Bonanza skrev 2011-12-15 22:48:23 följande:
    Jag tar väl lite för givet att åtminstone en dag i veckan är vegetarisk? Det finns ju ingen anledning till att äta kött varje dag, så fram för mer vegetarisk mat i skolan!

Eller hur! Det trodde jag var självklart.

Så om det serveras potatisbullar eller soppa och pannkaka så tutar man i barn att det är fel att äta kött?    
  • ModestyB
    tinavogn skrev 2011-12-15 22:36:06 följande:
    Ja, jag är MOT köttfria dagar!
    Förskolorna ska inte bestämma att mitt barn inte får äta kött, när han äter det varje dag hemma....dessutom vilt kött, från skogen....som vi skjutit själva.

Alltså EMOT veg. dagar så det skriker om det...
    Om ditt barn äter kött varje dag hemma så vore det väl en jättebra idé med köttfritt på förskolan. Varför äter ni så mycket kött? Tror du verkligen att det är nyttigt och det bästa för ditt barn, eller är du bara rigid veggie-motståndare.
    På förskolan serveras inte hemmaskjutet kött, så det är ju en miljöaspekt på det hela, missat det?
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!