tinavogn skrev 2011-12-15 21:23:51 följande:
Men allvarligt, skämtar ni?!
Här äter vi knappt inget annat än egen jagat vilt kött, även vårt barn delar jägar intresset....så ska han inte få kött på dagis för att några inte tycker om kött.... Ähhhhhhh NEJ! Mitt barn ska ha kött VARJE DAG!
Vi kanske ska börja med en vild-dag i veckan....se hur dem gjorde förr för att få föda kanske?????

Är det viktigt för dig att ditt barn får i sig kött, eller är det viktigt för dig att han får i sig de viktiga näringsämnen som finns i kött? För det kan man få i sig lika bra från vegetarisk mat. Och gäller det EN måltid i veckan så lovar jag att inte ditt barn dör av det.
Tvärtom så visar forskning på att vegetarisk kost snarare ökar livslängden;
http://www.foodsun.com/sv/9.html
Och jag vet inte hur det är där ni bor, men här jag bor har jag fått äta viltkött i skolan betydligt mer än jag fick äta vegetariskt innan jag blev specialkostare. Det enda vegetariska som serverades var pannkakor och risgrynsgröt.
Mina framtida barn kan gärna bli serverade både "vanligt" kött, viltkött och vegetariskt. Hemma kommer de få både kött och vegetariskt. De kommer få avgöra själva om de vill bli vegetarianer på heltid, eller hur de vill göra sedan. Det är inte mitt val. Och jag kommer inte bli hysterisk om barnen får prova på nya saker.