• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • JabbaTheHut

Ett bra sätt att rädda miljön och minska växthuseffekten är att köpa närproduceradesvenska råvaror i den måndet går. Att köpa kött från Brasilien, där regnskogen huggs ner för att djuren ska få betesmark är sjukt. Mycket soja odlas med på mark där regnskog en gång växt. Så slopa soja och importerat kött i första hand! Och svenska djur har det bra under uppfödningen så för den delen kan man äta kött med gott samvete.

• Rikard

Jag har i och för sig inget emot vegetarisk mat, men förslaget har ett drag av mästrande storebrorsfasoner från den vegetariska lobbyn som vill pådyvla andra sin livsstil som gör att jag reflexmässigt reagerar negativt.

• Ari Gold

Att svenska djur har det bra under uppfödningen är väl aningen naivt skrivet.

Vilka djur tänker du på då? Grisar i små betongbås som varken kan vandra omkring, lerbada, böka eller tugga hö (ungefär det enda grisar gillar att göra) eller hönsstora kycklingar som lever på motsvarande en a4-sidas storlek, stödmatas med antibiotika i förebyggande syfte och sopas upp med sopmaskin inför slakt?

• Ari Gold

Jag är inte vegetarian kan tilläggas, men det innebär fanimej inte att jag äter kött "med gott samvete". Då vet man ju inte vad samvete innebär om man påstår det. Jag äter kravkött med halvdant samvete och kött från småproducenter inom det egna kontaktnätet med rätt så bra samvete. ...och tycker att både jag och andra borde äta mer vegetariskt.

• tinavogn

Men allvarligt, skämtar ni?!

Här äter vi knappt inget annat än egen jagat vilt kött, även vårt barn delar jägar intresset....så ska han inte få kött på dagis för att några inte tycker om kött.... Ähhhhhhh NEJ! Mitt barn ska ha kött VARJE DAG!
    Vi kanske ska börja med en vild-dag i veckan....se hur dem gjorde förr för att få föda kanske?????

Skrikandes

• Elavela87

Har ju redan köttfria matdagar... Denna vecka har vi fått rotsakspyttipanna som smakade apa och var helt jävla äcklig rent ut sagt. INGA barn åt den.

Och idag fick vi tomatsoppa med överkokta makaroner i som föll sönder när man petade på dom. Soppan smakade crap!

Ska de vegetariska alternativen smaka så jävla äckligt får det vara!

• Petronella01
    LarsG1 skrev 2011-12-15 18:52:49 följande:
    SUCK! det finns INGA vetenskapliga data att klimatet blir värre!!! tvärtom syns en minskande trend, om än liten. Med kärnkraft generation IV kan har vi idag kända resurser att försörja hela mänskligheten TUSENTALS år framåt. Du behöver en positivare livssyn
    Hahahahahahahahahaha! Eller så ska man gråta över att någon är så fruktansvärt obildad
    If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • Pallas
    tinavogn skrev 2011-12-15 21:23:51 följande:

Här äter vi knappt inget annat än egen jagat vilt kött, även vårt barn delar jägar intresset....så ska han inte få kött på dagis för att några inte tycker om kött.... Ähhhhhhh NEJ! Mitt barn ska ha kött VARJE DAG!
    Vi kanske ska börja med en vild-dag i veckan....se hur dem gjorde förr för att få föda kanske?????

Skrikandes

Jag förstår inte problemet? Jag antar att ni äter kött hemma?
  • Veladis
    tinavogn skrev 2011-12-15 21:23:51 följande:

Skrikandes

Tja, inte åt de kött varje dag i allafall.

Vilken fånig attityd - "Ska inte MITT barn få... " Om ni nu äter så mycket kött varje dag hemma, spelar det det ju ingen roll om han får vegetariskt i skolan/förskolan, eller hur? 
  • LarsG1
    Petronella01 skrev 2011-12-15 21:51:01 följande:
    Hahahahahahahahahaha! Eller så ska man gråta över att någon är så fruktansvärt obildad
    Kom med fakta tack, ditt inlägg visar på din pinsamma inkompetens, läs på FAKTA!
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!