• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • Stårschan

Som den inbitna köttätare jag är så tycker jag ändå att det låter som ett riktigt vettigt förslag. Ibland kan människor faktiskt behöva tvingas ändra livsstil, och det här låter som ett bra sätt. De kunde gott få komma och styra upp mina matvanor hemma lite grann också.

För miljöns skull - och hälsans - är det nog bra att äta lite mer vegetariskt.

På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • whitetrach86

hade dom gjort så när jag gick i skolan så hade jag svultit. ja om jag inte skulle ha stoppat i mig 50 potatisar ist.. det samma skulle mer eller mindre även gälla min dotter! Om älskar kött och äter knappt resten av maten om hon inte får det.

Nä, det där blir bara att tvinga folk att byta livstil, finns andra och bättre lösningar på att rädda miljön. 

• Tow2Mater

Fel. alternativ rätt, ok, men inte istället för. De vill spara pengar, det är huvudmotivet om de annammar detta.

• sextiotalist

Bara jag vet vilka dagar det skulle gälla, så jag kan bunkra upp med extramat åt min tonåring som har ett mycket begränsat sortiment h*n äter av grönsaker (alla baljväxter går bort) och allergisk mot vissa.
    För sambons barn (numera vuxna) hade det varit rätt illa, då båda har mycket allergi mot ett flertal grönsaker och samtliga baljväxter (då pratar jag om allergichocker)

• Tow2Mater

Varför sager de inte "kommunerna bör gå före och införa vegetariska dagar i  kommunpolitikernas lunchmatsal, skriver sex kommunpolitiker" ?

• anyXX

Tycker det låter bra. Varför ska det vara självklart med kött varje dag? Och barn som är allergiska får självklart alternativ, så det har ju inget med saken att göra.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Tant Green

Det är väl bra. De har nästan det i dotterns skola, det är soppa och pannkakor varje torsdag, men ibland är det förstås kött- eller fisksoppa.

• Northland

Superbra! De borde istället ha köttdag..dvs kött 1 dag i veckan :)

• SailorGirl

Det är väl självklart att  man ska äta en blandad kost? Somliga behöver kanske lite hjälp på traven. Äter man inte blandat hemma, så är det väl bara en fördel att få göra det i skolan? Att ens barn kinkar med maten anser jag inte vara ett argument. Om inget annat för att smaken förändras med tiden.

Ikväll ska jag själv äta en smaskig kantarellrisotti och toppa med lite nyriven parmesan. Till det blir det toast med en god salsa på. Kanske skulle ta ett litet glas rött till... Tungan ute (Och jo, jag är en hängiven köttätare. Också).

Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!