• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • irmelin

Verkligheten är att vi måste tvinga människor att ändra livsstil om vi ska rädda miljön, så förslaget är ett steg i rätt riktning.

• Pallas
    Krake skrev 2011-12-14 22:23:34 följande:
    Borde inte du slipa lite på dina mitt-i-natten-stolle-budskap? co2 är den kemiska beteckningen för koldioxid.
    Vilka krav du ställer!
  • LarsG1

"Borde inte du slipa lite på dina mitt-i-natten-stolle-budskap? co2 är den kemiska beteckningen för koldioxid."

Ber om ursäkt, CO2 påverkar klimatet skall det givetvis stå, jo, mitt i natten kan det bli lite stolle

• Kimona

Jag tycker det låter jättebra om man kan ha lite av varje. En dag fågel, en dag fisk, en dag nöt, en dag fläsk, en dag vegetariskt

• LarsG1
    irmelin skrev 2011-12-14 22:33:10 följande:
    Verkligheten är att vi måste tvinga människor att ändra livsstil om vi ska rädda miljön, så förslaget är ett steg i rätt riktning.
    Vad har du för empirisk bevisning för detta? Har det helt frångått dig att miljön faktiskt går till det BÄTTRE? När industrialseringen fortgår så får människor det bättre, och ställer högre krav på närmiljön, så miljöförstöringarna MINSKAR med ökad industrialisering
  • Pallas
    LarsG1 skrev 2011-12-14 23:36:51 följande:
    Vad har du för empirisk bevisning för detta? Har det helt frångått dig att miljön faktiskt går till det BÄTTRE? När industrialseringen fortgår så får människor det bättre, och ställer högre krav på närmiljön, så miljöförstöringarna MINSKAR med ökad industrialisering
    Jaha, eftersom du nu gör en massa påståenden, så får jag såklart be om bevisningen för detta medan irmelin letar fram sin.
  • Dr Mupp

Låter väl ok, frågan är bara om skolan kan ordna en fullvärdig vegetarisk måltid till min dotter som är baljväxtallergisk eller kommer hon få äta sallad.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Lenora

Jag skulle inte ha några problem med en vegetarisk rätt i skolan lite då och då, vi äter vegetariskt någon gång i veckan till middag hur som helst och det har inte med något miljötänk att göra utan bara vad vi tycker om att äta.

Nu är väl skolmaten bättre idag än då jag gick i skolan men för mig var mat utan kött rena himmelriket i skolan. Usch, de där hemska flottiga korvskivorna med brosk till ett vattnigt potatismos. Kräks 

• SjälvaJag

är det en dag i veckan vi snackar om så visst, men de ska ge fan i köttbullarna föralltid.

• qzectb

Vi äter för mycket kött och våra barn går upp i vikt, men är det inte bättre att dra ner kött mängden i portionerna? Jag ser framför mig matvägrande barn på vegdagarna.

Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!