Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Köttfria dagar i skolan!

Bra initiativ. Det är ett bra sätt att göra en liten del för miljön genom att "tvinga" folk att byta livsstil. (Mig veterligen är ingen tvingad att äta lunch i skolan, det går säkert bra att ha med sig egen mat om det som serveras inte duger.)

• Pallas
    Pedagog200701 skrev 2011-12-14 16:44:22 följande:
    Jag tycker det låter dumt! Barn behöver proteiner och min erfarenhet säger att barn i regel inte är så förtjusta i bönor och liknande. Vi är dessutom köttätare i grunden.
    Då kan väl kommunen istället rafsa ihop lite pengar och ge barnen närproducerat!
    Skulle närproducerat vara mer miljövänligt per automatik, menar du? Så är inte fallet.
  • Pallas
    Pedagog200701 skrev 2011-12-14 17:31:52 följande:
    Det beror på hur man ser det.
    Närproducerat med ett närliggande slakteri skulle vara lite mer miljövänligt OCH humant.
    Det där är en vanlig missuppfattning, men förståelig. Det finns såklart inga garantier för ett närliggande slakteri skulle behandla djuren humanare. Inte heller för att varan är producerad på ett sätt som är fördelaktigt för miljön. Ett exempel är tomater, som är miljövänligare att frakta hit från Spanien än att din granne odlar dem i dieseluppvärmda växthus.
  • Pallas
    Punkster skrev 2011-12-14 17:55:54 följande:
    Det finns bättre och mer effektiva sätt att rädda miljön på.
    Vad du än väljer att göra så finns det bättre sätt. Det är ingen som helst ursäkt för att skita i de mindre delarna, så i mina ögon är det ditt argument som faller platt.
  • Pallas
    Pedagog200701 skrev 2011-12-14 18:24:31 följande:
    Ja, vegetariskt ska vara med än en grå sörja som våra vegetariska barn får ibland...
    Det lät inget vidare. Vegetarisk mat ska vara god. Punkt. Den ska inte vara god för att vara vegetarisk. Det behövs mer utbildning på området generellt, tycker jag, och framför allt då för dem som ska laga maten.
  • Pallas

Pedagog: ja, uuuu vad mycket gott vegetariskt det finns. Inte är det svårlagat heller, särskilt inte om man inte väljer bort mjölkprodukter och ägg.

• Pallas
    Punkster skrev 2011-12-14 18:55:10 följande:
    Nåja, det är klart att även små sätt räknas. Tänk globalt, agera lokalt som man sa en gång i tiden. Men att huvudargumentet för att ha en veggodag i skolan är just miljön känns lite krystat. Tycker att det finns bättre argument för att införa en veggodag, även fast miljön såklart kan vara ett av dem.
    Ja, kanske det är lite krystat, men jag tycker inte det känns fel. Någonstans måste vi ju börja, och eftersom barn och ungdomar är lättpåverkade (på gott och ont) och människan som sådan är ett vanedjur, så tycker jag att skolan är ett bra ställe. Om det däremot används som ett förklätt sätt att försöka spara pengar genom att servera undermålig vegetarisk mat, ja då är det åt helvete.
  • Pallas
    Krake skrev 2011-12-14 22:23:34 följande:
    Borde inte du slipa lite på dina mitt-i-natten-stolle-budskap? co2 är den kemiska beteckningen för koldioxid.
    Vilka krav du ställer!
  • Pallas
    LarsG1 skrev 2011-12-14 23:36:51 följande:
    Vad har du för empirisk bevisning för detta? Har det helt frångått dig att miljön faktiskt går till det BÄTTRE? När industrialseringen fortgår så får människor det bättre, och ställer högre krav på närmiljön, så miljöförstöringarna MINSKAR med ökad industrialisering
    Jaha, eftersom du nu gör en massa påståenden, så får jag såklart be om bevisningen för detta medan irmelin letar fram sin.
  • Pallas
    tinavogn skrev 2011-12-15 21:23:51 följande:

Men allvarligt, skämtar ni?!

Här äter vi knappt inget annat än egen jagat vilt kött, även vårt barn delar jägar intresset....så ska han inte få kött på dagis för att några inte tycker om kött.... Ähhhhhhh NEJ! Mitt barn ska ha kött VARJE DAG!
    Vi kanske ska börja med en vild-dag i veckan....se hur dem gjorde förr för att få föda kanske?????

Skrikandes

Jag förstår inte problemet? Jag antar att ni äter kött hemma?
  • Pallas
    Elavela87 skrev 2011-12-15 21:26:52 följande:
    Har ju redan köttfria matdagar... Denna vecka har vi fått rotsakspyttipanna som smakade apa och var helt jävla äcklig rent ut sagt. INGA barn åt den.

Och idag fick vi tomatsoppa med överkokta makaroner i som föll sönder när man petade på dom. Soppan smakade crap!

Ska de vegetariska alternativen smaka så jävla äckligt får det vara!
    Jag har svårt att tro att de köttinnehållande maträtterna håller högklass i ert kök om de vegetariska håller så låg klass. Desto större anledning att dra öronen åt sig vad gäller köttet - vem vet hur de behandlar det hygienmässigt.
  • Pallas
    tinavogn skrev 2011-12-15 22:38:36 följande:
    Ska vi tvinga dem som är veg. att äta kött...??? Näe... ingen ska tuta i mitt barn att det är fel att äta kött, kött är stort och viktigt i vår familj!

Kräks
    Nä tvi vale för attityden att det kan vara bra att reflektera lite över vilken åverkan man eventuellt gör på miljön. Bort med sånt skit! Fy fan!
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!