• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • Tinnys

Nja, med tanke på hur dåliga många skolor och förskolor är på att laga just vegetarisk mat så måste man nog skicka alla på kurs först. Annar blir det bara uppvärmd snabbmat som biffar och falafel av olika slag, eller färdiga korvar odyl. Känns inte dirket lockande då de skolor jag varit på inte ens lyckas värma upp maten.

• Fiffigt

Visste inte att de serverade kött i skolan. Vetemjöl,potatismjöl,potatisflingor,ströbröd etc med kött/korv/fisksmak är dock väldigt vanligt. förekommande. 

Nej inför KÖTTdagar i stället, bort med halvfabrikatet. 

• Jag jag

Det kan vara bra att prova lite olika saker tycker jag bara man inte blockar bort proteinet helt.

• LarsG1
    trettioplus skrev 2011-12-15 14:49:36 följande:
    Merparten av världens klimatforskare är rörande överens om att den uppvärmning vi ser av jorden just nu är resultat av växthuseffekten.  Att det finns en och annan forskare som hävdar motsatsen, är resultatet av medveten desinformation, där tunga krafter som oljeindustrin ligger bakom.
    Det är faktiskt tvärtom, merparten av forskarna står INTE bakom hypotesen att CO2 ger en farlig uppvärmning av jorden. Oljeindustrin tjänar stora pengar på att underblåsa denna bluff, bl a handel med utsläppsrätter ger stora inkomster, så den tesen håller inte. Tror du det är en slump att Al Gore ökat sin förmögenhet från ca 2 miljoner dollar 2001, till långt över 100 miljoner 2008? handel med utsläppsrätter... Att Al Gore dessuton varnar för krattigt stigande havsnivåer samtidigt som han köper ett hus vid havet borde väl få en och annan att tänka efter...
  • trettioplus
    LarsG1 skrev 2011-12-15 15:19:00 följande:
    Det är faktiskt tvärtom, merparten av forskarna står INTE bakom hypotesen att CO2 ger en farlig uppvärmning av jorden. Oljeindustrin tjänar stora pengar på att underblåsa denna bluff, bl a handel med utsläppsrätter ger stora inkomster, så den tesen håller inte. Tror du det är en slump att Al Gore ökat sin förmögenhet från ca 2 miljoner dollar 2001, till långt över 100 miljoner 2008? handel med utsläppsrätter... Att Al Gore dessuton varnar för krattigt stigande havsnivåer samtidigt som han köper ett hus vid havet borde väl få en och annan att tänka efter...
    Seriös källa tack!
    Det där tror jag nämligen inte stämmer på en fläck. Att jorden skulle bli uppvärmd av växthusgaser är riktigt gamla teorier där vi nu kan pricka av händelse för händelse som förutspåtts.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Cogito ergo sum
    Jag jag skrev 2011-12-15 15:15:45 följande:
    Det kan vara bra att prova lite olika saker tycker jag bara man inte blockar bort proteinet helt.
    Köttfritt betyder inte proteinfritt.
  • Frankofilen
    Dorian Ertymexx skrev 2011-12-15 14:07:50 följande:
    Nej, det är den inte. Jag vet inte varifrån du fåttt att den är avvisad, faktiskt.

Och du, att CO2 behövs betyder inte att det är bra att överdosera skiten. Vatten är också livsnödvändigt, du vill inte spendera en halvtimme helt omgiven av vatten utan luft någonstans för det, eller hur? Salt är livsnödvändigt, men överdosera och du tvärdör. Järn är livsnödvändigt, men får du för mycket järn i dig så skadar det. Vi har i över 200 år pumpat ut CO2 i atmosfären, i mängder som är långt över det som växterna behöver, och kan ta upp. Dessutom är det inte så enkelt som att växter producerar syre av koldioxid - växter konsumerar syre också, precis som vi. De "andas", fast mycket långsammare än vi.  
  • Lingonflickan

Rör det sig om nån enstaka dag i veckan så är det väl OK, inte konstigare än annnan variation på maten. Då ser jag det inte heller som att tvinga någon att byta livsstil. 1-2 dagar i veckan kan visst vara vegetarisk, dock inte med alternativ som tofu eller qourn utan mat som innehåller vanliga, men vegetariska ingredienser. På det sättet kan det ju också få genomslag i hemmen. Gillar t.ex vegetarisk lasagne, som då innehåller en grönsaksröra istället för köttfärs.

Fast jag vill såklart att de ska behålla mjölken i skolan även dessa dagar. Och som sagt inte Qourn.  

Född Kvinna och skitstolt över det!
  • adiscobloodbath

Alltså, finns det familjer som äter kött varje dag? Finns massor av vegetariskt av välja på! Det är inte svårare att koka ihop en linsgryta än vad det är att göra en köttfärssås..

• Dorian Ertymexx
    LarsG1 skrev 2011-12-15 14:15:17 följande:
    Jo, ge mig ett endaste litet bevis? Av jordens totala utsläpp av koldioxid så är över 95% helt naturliga, vi står alltså för mindre än 5% av samtliga CO2 utsläpp. Tittar vi på jordens historia så har koldioxid halten varit mer än 12 ggr högre än idag, och klimatet har aldrig skenat. Att tro att vi genom att äta mindre kött gör att vi påverkar klimatet är en vanföreställining i klass med en självmordsbombare som tror han kommer att hamna i himlen med 72 kåta jungfrur.
    Det finns betydligt bättre saker att lägga pengar på än CO2 bekämpning, Bilda dig gärna en egen uppfattning och sök fakta! Lita inte blint på den ensidiga vinklingen från MSM

Om du var vetenskapligt bevandrad hade du vetat att 5% inte är så litet, och är mer än nog för att skapa en obalans som kan leda till fruktansvärda resultat.

Jahaja. Det tror du. Vad mer är en vanföreställning? Att uran är farligt? 
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!