• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • vampyria2

Kanon ide som jag hoppas de inför, min ena dotters pappa är vegan och där äter hon enbart så mat och vad jag kan se så mår hon väldigt bra trotts det

• Smulan 89

Som köttälskare tycker jag att det är en skitidé. Vegetariska alternativ är däremot bra så man får välja, men inte istället för kött, så ingen får kött. Vet en skola i närheten som har vegetariska alternativ vajre dag där alla som vill får ta av. Det är bra, men att ha köttfria dagar är ingen höjdaridé. Skulle gissa på att fler skulle äta skräpmat istället för lunchen i så fall. Det hade jag gjort.

• Loreena

Jättebra! Veggomat är både nyttigt, gott och billigt och ett bra komplement även för oss köttätare. Linsgryta tex. som var billigt, gott och mättande räddade min matkassa under studietiden. Jag tycker att det är bra om alla barn får möjlighet att smaka vegetarisk mat, så en dag/v blir toppen! Pajer/pasta/soppor/grytor/kikärtsbiffar och gratänger är ju jättebra och barnvänligt! Bra som avbrott bland alla halvfabrikat som annars serveras i skolan.

• munterlitensak
    Loreena skrev 2011-12-15 13:08:29 följande:
    Jättebra! Veggomat är både nyttigt, gott och billigt och ett bra komplement även för oss köttätare. Linsgryta tex. som var billigt, gott och mättande räddade min matkassa under studietiden. Jag tycker att det är bra om alla barn får möjlighet att smaka vegetarisk mat, så en dag/v blir toppen! Pajer/pasta/soppor/grytor/kikärtsbiffar och gratänger är ju jättebra och barnvänligt! Bra som avbrott bland alla halvfabrikat som annars serveras i skolan.
    Eller hur! :) Jag tyckte detta var en AS bra idé! Under gymnasietiden fick jag byta från kött till veg. pga. den dåliga kvaliteten på köttet! Så hoppas på en förbättring med! :) 
    Be nice! :)
  • Mania x2

Tycker att det låter som en bra ide...Har själv vuxit upp med att vi åt kött (inkl. kyckling) bara på söndagar. Mamma lagade då någon finare rätt med kött iklunderat. Iof vi gjorde det eftersom vi hade inte råd med att äta kött varje dag. Andra veckordagar åt vi pannkakor, potatisrätter, grönsaksgrytor osv.
    Idag brukar jag ibland laga nån av de där rätterna...fast vår köttkonsumtion har ökat typ 5dag/vecka.

• Sven Erik Johansson
    FörväntansfullaMamman skrev 2011-12-15 12:06:20 följande:
    Tror alla verkligen att det innebär massa grönsaker automatiskt i stället för kött? nu vet jag inte om jag håller med om förslaget men tittade på vad folk skrivit och kunde liksom inte låta bli att skriva....
    Man kan äta pannkaka, gröt, potatisbullar mm som mig veterligen inte är enbart grönsaker;)
    Fast hur vegetariskt pankaka är kan diskuteras.Där krävs ägg. Du har rätt i att vegetarisk mat inte bara är grönsaker. Det  skulle inte räcka näringsmässigt. En dag kan man förståss äta potatisbullar men ska man som jag äta vegetariakt 7 dagar i veckan är det bra att veta vilka vegetabilier som ger så kallat högvärdigt protein tex.

veganer äter inga djurprodukter 8tex inte mjölkprodukter)

laktovegetarianer äter inte djur men mjölkprodukter

lakto-ovo-vegetarianer är som ovan men äter också ägg

Sedan finns det de som felaktigt kallar sig vegetarianer och som äter
    fisk , men de kan vara delvis vegetarianer-demivegetarianer
  • Sven Erik Johansson
    Dorian Ertymexx skrev 2011-12-15 12:07:28 följande:
    Skitbra tycker jag. Det lär barn att man inte alltid måste äta döda djur varje dag, vilket knappast är onyttigt för vare sig individ eller miljö.
    För en gångs skull instämmer jag helhjärtat med dig Dorian.Flört
  • Sven Erik Johansson

tillägg: Fast i o för sig tror jag man kan göra vegetariska pannkakor med andra ingredienser än ägg.

• LarsG1
    Pallas skrev 2011-12-15 02:09:20 följande:
    Jaha, eftersom du nu gör en massa påståenden, så får jag såklart be om bevisningen för detta medan irmelin letar fram sin.
    Hej Pallas,
    Det finns flera undersökningar som stöder detta, bl a har den danske forskaren Björn Lomborg utrett det hela mycket grundligt. Läs gärna på:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B8rn_Lomborg 
  • Sven Erik Johansson
    LarsG1 skrev 2011-12-15 13:45:04 följande:
    Hej Pallas,
    Det finns flera undersökningar som stöder detta, bl a har den danske forskaren Björn Lomborg utrett det hela mycket grundligt. Läs gärna på:
    sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B8rn_Lomborg 
    Det finns ingen motsättning mellan bra klimatåtgärder och att bekämpa fattigdom. Sanningen är också att klimatförändringar bidrar till tätare missväxter i områden närmare ekvatorn och därmed till svält. Att bekämpa ökad växthuseffekt kan vara en av fronterna att jobba på om man vill på allvar bekämpa svälten.
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!